Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal vi velge? Ludvik med k, eller Ludvig med g. Har alltid syntes det er greiest med navn som skrive som de sies. (har selv et navn jeg alltid må stave) Derfor tenker jeg mest på Ludvik med k. Men så er det vel "vanligere" å skrive det med g, og derfor vil det jo bli et problem uansett.

Noen som har noen gode for og imot så vi klarer å bestemme oss

Skrevet

Ludvig. Det er vanligst, så tror det er greiest. Dessuten synes jeg Ludvik høres ut som en vik...

Gjest LindaKristin
Skrevet

Hei!Jeg synes det er mest naturlig å skrive med g jeg da :) Og så synes jeg det ser litt penere ut også. Så søtt navn forresten!

Skrevet

Jeg ville valgt med G da det er det vanligste og også mest "riktige" måten å skrive navnet på. De mest kjente Ludvig-ene jeg kommer på, skrev navnet med G. (Bethooven og Flåklypafiguren for eksempel.)

Les mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/Ludvig

Skrevet

Jeg får slå et slag for Ludvik jeg da, syns det ser penest ut. Muligens fordi jeg ikke kjenner noen Ludvig'er, men bare Ludvik'er ;)

Skrevet

Hvorfor skrive det med G når du sier K? Jeg heier på Ludvik. Litt søtere!

Skrevet

Jeg syns umiddelbart det virker mest naturlig å stave det Ludvik, men jeg er samtidig en tilhenger av å bruke den mest vanlige stavemåten slik at barnet slipper å stave navnet sitt resten av livet. Så hvis Ludvig er absolutt vanligst, ville jeg gått for det.

Skrevet

Ludvik. Jeg har et navn som kan staves på 2 måter, hvis noen skulle feilstave navnet mitt så overlever jeg, og jeg overlever også å stave det hvis nødvendig. Det er snakk om bare en liten bokstav som tar 2 sekunder å varsle om, jeg har ikke bært noe særlig preg av dette :)

Skrevet

Fra SSBs sider:

Det er 598 menn som har Ludvik som første fornavn.

Det er 435 menn som har Ludvik som eneste fornavn.

Det er 1063 menn som har Ludvig som første fornavn.

Det er 765 menn som har Ludvig som eneste fornavn.

Skrevet

Ludvig. På min dialekt (og her hvor jeg bor) uttales forøvrig navnet med g på slutten. Jeg har faktisk aldri hørt om noen som uttaler navnet med tydelig k til slutt?

Skrevet

Foretrekker Ludvik.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
Ludvig. På min dialekt (og her hvor jeg bor) uttales forøvrig navnet med g på slutten. Jeg har faktisk aldri hørt om noen som uttaler navnet med tydelig k til slutt?

Hehe, jeg har ikke hørt noen som sier navnet med tydelig G til slutt :)

Skrevet
Hehe, jeg har ikke hørt noen som sier navnet med tydelig G til slutt :)

Det er fordi k/g -lyden på slutten i dette navnet blir uttalt som en mellomting mellom k og g. Så i forhold til uttalen er det hipp som happ om en velger k eller g.

Jeg foretrekker Ludvig, men det er bare fordi jeg er mest vant til det.

Skrevet

Jeg er mest vant til Ludvig. Kjenner to som heter dette (ene som andre fornavn) og ingen som heter Ludvik. Har faktisk aldri tenkt over at det kan skrives sånn. Det er vel en fornorsking?

Skrevet

Kjenner til to stykker (én cocker spaniel og én dachs riktignok, men men)som heter Ludvig med g. Jeg synes det ser best ut med g, er det jeg er vant til.

Ludvik- da tenker jeg et sted, og tror jeg skal uttale det Lud-vik.

Skrevet (endret)

...dobbelt...

Endret av Drua
Skrevet

Jeg tror jeg ville gått for Ludvik, under tvil. Begge formene er jo fine, et virkelig nydelig navn.

Gjest Gjest_bø_*
Skrevet

Sønnen min heter Ludvig, fordi det er det som er vanlig i slekten vår :)

Gjest trådstarter.
Skrevet

Tusen takk alle sammen. Det er godt med noen innspill. Jeg har kjempelyst til at han skal hete Ludvik eller Ludvig, men vi har ikke blitt helt enige ennå. Men vi har flere navn på lista også.

Tusen takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...