Gjest TS Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Faren til barnet har ikke kontakt med barnet og har selv sagt at han skal fraskrive alt ansvaret. Noe han ikke har. Jeg har foreldreretten alene. Han har sett barnet to ganger, en gang når det var nyfødt og en gang når det var tre år. Vi var ikke sammen når jeg fødte. Så har jeg fått høre at hvis jeg og barnet dør så arver faren til barnet alle pengene våre. Og samboeren min og eksen står igjen med leiligheten på deling? I tillegg hvis både barnet, meg og faren til barnet var døde, var det det barn nr to til faren som arvet alt? Kan dette stemme?
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Faren til barnet har ikke kontakt med barnet og har selv sagt at han skal fraskrive alt ansvaret. Noe han ikke har. Jeg har foreldreretten alene. Han har sett barnet to ganger, en gang når det var nyfødt og en gang når det var tre år. Vi var ikke sammen når jeg fødte. Så har jeg fått høre at hvis jeg og barnet dør så arver faren til barnet alle pengene våre. Og samboeren min og eksen står igjen med leiligheten på deling? I tillegg hvis både barnet, meg og faren til barnet var døde, var det det barn nr to til faren som arvet alt? Kan dette stemme? Med forbehold om at du og din nåværende samboer ikke har samboerkontrakt eller gjelsforsikring så vil dine foreldre arve etter deg, og faren til barne vil arve barnet. Hvor mange ganger faren har sett barnet er helt uvesentlig. Dersom han er registrert som far til barnet har han arverett på samme måte som at barnet arver faren. Dersom dere alle tre døde på likt ville barn2 til faren arvet faren samt farens del av arven til barnet. Resten ville gått til dine foreldre. Litt surrete forklart! Kan forklare bedre om noe var uklart.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Med forbehold om at du og din nåværende samboer ikke har samboerkontrakt eller gjelsforsikring så vil dine foreldre arve etter deg, og faren til barne vil arve barnet. Hvor mange ganger faren har sett barnet er helt uvesentlig. Dersom han er registrert som far til barnet har han arverett på samme måte som at barnet arver faren. Dersom dere alle tre døde på likt ville barn2 til faren arvet faren samt farens del av arven til barnet. Resten ville gått til dine foreldre. Litt surrete forklart! Kan forklare bedre om noe var uklart. Desverre er arveretten for samboere begrenset, men dere kan kryssforsikre dere slik at leiligheten er sikret samt skrive testament for å sikre andre eiendeler. *Retting til første setning i 1. innlegg. Jeg mente selvfølelig testament, og ikke samboerkontrakt.
Jade Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Vet ikke, men: Vil det ikke ha noe å si hvilken rekkefølge de dør i? Hvis f.eks. moren dør først, så vil barnet arve alt. Og hvis da barnet dør 10 min senere i sykebilen, så arver faren til barnet alt det igjen? Mens hvis barnet dør først, så arver mor og far halvparten av barnets eiendeler (som gjerne består av noen 1000-lapper i banken, og noen leker), og hvis mor dør 10 min etterpå, så arver foreldrene til moren alt mor eier.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Jeg har tenkt på den samme problemstillinge. Har gjort følgende deal med ungene mine. Vi går til advokat og ungene setter opp et testamente slik at de to arver hverandre dersom det ikke er barn inne i bildet. Nå er begge mine myndige og regner med at det ikke skal bli store problemer her. Jeg ville synes det var horribelt om faren skulle ende opp med å arve mine verdier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå