Gå til innhold

Konedrap og KG

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei nihilist, hvorfor svarer du ikke på spørsmålene mine fremfor å poste harrybilder på Ris og ros? Tom for argumenter? Gravd din egen grav?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

TS:

Mange av trådene om slike drap vi så i Tromsø er generelt rettet mot menn og basert på spekulasjonen om monstermannen. Mange menn føler at de må forsvare seg fordi man oppfatter at hele mannskjønnet som sådan blir ansvarliggjort. Det finnes en rekke eksempler på liknende tråder som anklager menn generelt, bl.a. her på KG. Men også i mediene generelt, og i denne Tromsøsaken så ble plutselig hele yrkesgruppen politimenn satt under kritisk lys og man gikk langt i å antyde at politimenn er kvinnedrapsmenn og kvinnemishandlere.

Når man så lager diskusjoner basert på synsing og spekulasjon, så er det jo ikke rart at det spekuleres i at også denne kvinnen kunne ha oppført seg dårlig.

Derfor er det typisk at kjønnspolarisering og ensidighet preger disse debattene. Men det er ikke rart når kjønn blir det viktigste kritieriet og utgangspunkt for ugjerningen. Typisk for disse trådene er jo utgangspunktet som går på at: "Han drepte henne fordi han er mann".

Noen av oss er interessert i å vite HVORFOR slikt kan skje. Bakgrunnen for det er at vi ønsker å FORHINDRE at det skjer igjen. Jeg har ikke sett at noen unnskylder drap, men det er likevel mulig å forklare hvorfor det skjer. Jeg håper man skjønner forskjellen, for det finnes faktisk en del fakta å forholde seg til her. Og de av oss som har jobbet med denne materien i mer enn 25 år, vet at det finnes konfliktsøkende individer i begge kjønnskategorier som ikke skyr noe middel for å skade den andre parten. Derfor må det være lov å påpeke at det finnes kvinner som aktivt medvirker til å tilspisse en konflikt, og at det faktisk ikke er særlig uvanlig.

Og før du da korsfester meg for å fortelle dette, så kan jeg da opplyse deg om at jeg faktisk synes at ethvert drap er helt uakseptabelt. Ingen fortjener å bli drept. Men likevel går det faktisk an å forklare hvorfor det skjer - i ettertid. Og den kunnskapen benyttes idag i alt for liten grad til å forhindre at det skjer pånytt.

Endret av Jalp
Gjest Patti Labella
Skrevet

Det beste dere kan gjøre er å unngå å kommenter de som kommer med slike påstander. Det er jo selvsagt helt useriøst. Å ignorere slike kommentarer vil nok være det beste. Alle med vett i hodet vet at drap ikke kan unnskyldes i noe som helst.

Så lenge dere gidder å fortsette å diskuterer med disse useriøse medlemmene, vil de alltid komme med dumme påstander. Jeg tror mange gjør det for å provoserer. Så hvorfor la seg provosere?

Skrevet

Her har man jo moderatorer som slenger med leppa og er noen av de mest uhøflige som finnes, så at menn kan mene slikt og at det blir stående er vel ikke så rart.

Kan ikke fatte og begripe at dette forumet fortsatt har livets eksitens. Det burde jo blitt slettet for godt.

Ikke pga menn sine uttalelser, men pgs moderatorene som egentlig helst burde modererert seg selv!

Skrevet (endret)
TS:

Mange av trådene om slike drap vi så i Tromsø er generelt rettet mot menn og basert på spekulasjonen om monstermannen. Mange menn føler at de må forsvare seg fordi man oppfatter at hele mannskjønnet som sådan blir ansvarliggjort. Det finnes en rekke eksempler på liknende tråder som anklager menn generelt, bl.a. her på KG. Men også i mediene generelt, og i denne Tromsøsaken så ble plutselig hele yrkesgruppen politimenn satt under kritisk lys og man gikk langt i å antyde at politimenn er kvinnedrapsmenn og kvinnemishandlere.

Når man så lager diskusjoner basert på synsing og spekulasjon, så er det jo ikke rart at det spekuleres i at også denne kvinnen kunne ha oppført seg dårlig.

Derfor er det typisk at kjønnspolarisering og ensidighet preger disse debattene. Men det er ikke rart når kjønn blir det viktigste kritieriet og utgangspunkt for ugjerningen. Typisk for disse trådene er jo utgangspunktet som går på at: "Han drepte henne fordi han er mann".

Noen av oss er interessert i å vite HVORFOR slikt kan skje. Bakgrunnen for det er at vi ønsker å FORHINDRE at det skjer igjen. Jeg har ikke sett at noen unnskylder drap, men det er likevel mulig å forklare hvorfor det skjer. Jeg håper man skjønner forskjellen, for det finnes faktisk en del fakta å forholde seg til her. Og de av oss som har jobbet med denne materien i mer enn 25 år, vet at det finnes konfliktsøkende individer i begge kjønnskategorier som ikke skyr noe middel for å skade den andre parten. Derfor må det være lov å påpeke at det finnes kvinner som aktivt medvirker til å tilspisse en konflikt, og at det faktisk ikke er særlig uvanlig.

Og før du da korsfester meg for å fortelle dette, så kan jeg da opplyse deg om at jeg faktisk synes at ethvert drap er helt uakseptabelt. Ingen fortjener å bli drept. Men likevel går det faktisk an å forklare hvorfor det skjer - i ettertid. Og den kunnskapen benyttes idag i alt for liten grad til å forhindre at det skjer pånytt.

Hvorfor det skjer?? Fordi folk er blåøyde og tror at om man smiler nok så er man snill............fordi folk har helt gale oppfatninger om hva som er snilt; bor man alene, uten nettverk eller jobb i sin eks sin hjembygd blir man jo karakterisert som "slem", mens den som aldri ofrer seg er den snille og flinke.

Bare for å nevne noe. Og det er vel kvinner som jobber i helse- og hjelpeapparatet.

Innlegget er redigert. Se reglene.

Strix -mod-

Endret av Strix
Gjest leseløven
Skrevet

Nettmøte - psykolog Pål Kristian Molin - Alternativ til vold

Utdrag:

"Det finnes kvinner som både slår og dreper. Når det gjelder drap av partner der drapsmannen så tar sitt eget liv så er det en mann i 90 % av tilfellene. Kriminalstatistikk antyder at 90 % av anmeldte for vold og 98 % av anmeldte for sedelighetslovbrudd er menn. Vi burde snakke om all vold og drap uansett kjønn!

Noen kvinner utøver vold i parforhold. ATV har hatt et tilbud til de siden 1996.

60-80% (avhengig av utvalg) av de menn som utøver vold har opplevd å bli utsatt for vold eller være vitne til vold som barn. Opplevd vold som barn er ofte sett på som den største risikofaktoren for å utøve vold i parforhold som voksen.

Som psykolog tenker jeg at det ikke er noe i menns natur som får de til å utøve vold. 95 % av norske menn utøver ikke vold. Men noen menn, oftere de som har opplevd vold selv som barn eller andre avmaktsskapende erfaringer, vil kunne komme til å oppleve vold som voksne.

De fleste krisesentere er for kvinner ja, men noen tar også imot menn. I tillegg finnes REFORM-ressursssenter for menn i Oslo. Her kan menn i krise ta kontakt."

Resten får dere lese selv.

95 % av norske menn ikke utøver vold, så diskusjonene her inne handler ikke om menn generelt men om hva som får de resterende 5 % til å utøve vold?

Gjest Infralove
Skrevet
Her har man jo moderatorer som slenger med leppa og er noen av de mest uhøflige som finnes, så at menn kan mene slikt og at det blir stående er vel ikke så rart.

Kan ikke fatte og begripe at dette forumet fortsatt har livets eksitens. Det burde jo blitt slettet for godt.

Ikke pga menn sine uttalelser, men pgs moderatorene som egentlig helst burde modererert seg selv!

Hehe, er dette ditt første forum?

Så lenge der er menneskjer involvert, så kjem det til å skje feil. Eg har vore på verre forum enn KG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...