Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Er det (4 min løping x 4 min gåing) x 4 som er bra? Hva bør hastigheten ligge på løpinga og gåinga for å få bra effekt?
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Dette er en ganske grei artikkel for innføring i denne type intervalltrening. Edit: Så nå du mente 4 min løp, 4 min gå. Artikkelen over er 4 min rask løping, 3 min jogging/gåing (alt etter hvilken form du er i). Denne typen intervaller har vist seg å ha særdeles god effekt på maksimalt oksygenopptak. Endret 27. januar 2009 av O-Ren Ishii
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Målet er å kunne løpe rask i 4 min og så jogge i 4 min, men foreløpig må jeg nok løpe/jogge og gå.. Hehe. Må få opp kondisen først. Det er vanskelig for meg å gå etter pulsen siden min skyter i været med en gang. Uten at jeg sliter spesielt mye når jeg trener, jeg bare er sånn. Har du noen forslag til hastigheter? Lettere for meg å forholde meg til
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Det er vanskelig å si noe om hastigheter fordi det så individuelt og avhengig av form. Så da må du nok bare prøve deg frem. Muligens kan pekepinnen om at på slutten av hvert drag skal du føle at du akkurat skulle klart å holde på i ett minutt til, og at etter siste drag skla du føle at du kan ta ett drag til (etter rolig-perioden)?
Gjest fragment Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Det er vanskelig for meg å gå etter pulsen siden min skyter i været med en gang. Uten at jeg sliter spesielt mye når jeg trener, jeg bare er sånn. Du kan vel fremdeles trene etter pulsen til tross for at den raskt blir høy? Jeg vil påstå at jeg er ganske så godt trent, men det skal lite til før pulsen min stiger veldig. Når jeg løper 4x4 pleier jeg å ligge på rundt 200 i puls de siste 2-3 minuttene av hvert drag, og så lenge du vet hva kroppen klarer gjør det ingenting at pulsen er så høy.
Chanel.No5 Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Anbefaler at du kjøper deg en pulsklokke. Kjøper du en god en kan det hjelpe deg masse med denne type trening ang. maxpuls osv. Jeg tror også samtidig det ville motivert deg til å oppnå dine flotte planer om å jobbe opp en god kondisjon og super form =) Endret 27. januar 2009 av Lotte27
Gjest fragment Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 Anbefaler at du kjøper deg en pulsklokke. Godt tips, som jeg glemte å nevne. Det er vanskelig å trene etter puls uten klokke.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Hvilke hastigheter betrakter dere som gåing, jogging og løping?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Gange: opp til ca 6 km/t Jogging: opp til ca 11 km/t Løping over 11 km/t
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Hvis man jogger med hastighet på 10 på tredemølla, betyr det da 10 km i timen? Jeg pleier å begynne på 8 og øke til 11.
Chanel.No5 Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 Hvis man jogger med hastighet på 10 på tredemølla, betyr det da 10 km i timen? Jeg pleier å begynne på 8 og øke til 11. Jepp!!
Gjest TS Skrevet 7. februar 2009 #12 Skrevet 7. februar 2009 TS her! Jeg kjenner at kondisen har blitt bedre allerede! Løpingen går mye lettere. Hva bør jeg gjøre nå? - øke hastigheten, fortsette med 4x4 min? - øke antall intervaller? - øke lengden på hvert intervall? Kom gjerne med tips!!
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 7. februar 2009 #13 Skrevet 7. februar 2009 TS her! Jeg kjenner at kondisen har blitt bedre allerede! Løpingen går mye lettere. Hva bør jeg gjøre nå? - øke hastigheten, fortsette med 4x4 min? - øke antall intervaller? - øke lengden på hvert intervall? Kom gjerne med tips!! Så bra at kondisen bedrer seg! Jeg ville økt hastigheten, sånn at du fortsatt ligger på riktig puls. Hvor lange pauser kjører du? Hvis du fortsatt har fire minutters pauser ville jeg gått ned til tre minutters pauser. Minner om artikkelen jeg linket til lenger opp: Dette er en ganske grei artikkel for innføring i denne type intervalltrening.
Gjest TS Skrevet 7. februar 2009 #14 Skrevet 7. februar 2009 Takk for raskt svar! Tror kanskje det blir litt mye å både øke hastigheten og korte ned pausene på en gang. Kanskje en av delene først? Evt. hva? Dette går ganske lett nå: 4x4 min gåing/løping X 4 ligger på 6 km/t gåing og 9,5 km/t løping
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 7. februar 2009 #15 Skrevet 7. februar 2009 Enig med deg! Da tror jeg at jeg heller ville satset på å korte ned pausene til tre minutter. Om det fortsatt går greit, kan du jo prøve å øke farten litt. Når jeg trener intervall passer jeg på å øke litt gradvis i fart både gjennom drag og gjennom hele økten. Det er litt tidkrevende å finne ut av hvordan man skal gjøre det, men det er det absolutt verdt!
Chanel.No5 Skrevet 7. februar 2009 #16 Skrevet 7. februar 2009 Takk for raskt svar! Tror kanskje det blir litt mye å både øke hastigheten og korte ned pausene på en gang. Kanskje en av delene først? Evt. hva? Dette går ganske lett nå: 4x4 min gåing/løping X 4 ligger på 6 km/t gåing og 9,5 km/t løping Anbefaler deg å starte med en av delene, enten at du øker hastigheten eller korter ned på pausene. Så jobber du deg opp til du har gjort begge deler =) Viktig for fremgangen sin del om du regelmessig pusher deg litt. På den måten vil du virkelig se fremgang i treningen din! Bra jobbet så langt! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå