Gå til innhold

Kjøp av leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært å sett på en leilighet som har ligget til salgs i snart 1 år. Takst er 850 000. Prisen har ikke gått ned noe siden den ble lagt ut. Ser at de fleste andre boliger som har ligget en stund går ned i pris. Leiligheten er 52 kvm og i grei stand. Ligger på bakkeplan i en blokk. Ellers rolig område.

Jeg synes ikke leiligheten er verdt 850 i dagens marked, men er usikker på hvor langt ned det er akseptabelt å gå. Tenkte kanskje å by 750, er dette for lavt? Kan gå opp til maks 790 (noe som eier betalte da han kjøpte leiligheten for 3 år siden), hvordan "taktikk" skal jeg bruk? Hvor mye bør jeg øke budene med? Lurer på mye rundt dette. Noen som har noen gode råd? Alt mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor dette er, men det første jeg ville gjort er å finne ut hvor mye prisene har falt på denne typen boliger i dette området. Statistisk sentralbyrå sin boligprisindeks kan være en god start. Først regner du ut hvor mange prosent prisene har falt siden leiligheten ble lagt ut. Deretter regner du ut hvor mye dette blir for den leiligheten du er interessert i. Da finner du ut hva prisantydning burde vært nå.

Deretter byr du litt lavere enn det igjen.

(Jeg vet at meglere og boligselgere ikke opererer på den måten, men som kjøper bør du tenke slik. Meglere/selgere skrur heller opp prisene, for da synes kjøperne at de har fått gode kjøp når de får prutet ned noen prosent.)

Her er en side du kan starte med på SSB. Gå videre inn i tabellene for mer detaljer.

http://www.ssb.no/bpi/

Skrevet

Det er ikke noen regel for hvor langt ned du kan gå. Prisen på leiligheten vil nok helt klart være lavere nå enn for 1 år siden, men som i innlegget over meg påpeker, så avhenger dette litt av hvor i landet det dreier seg om også.

Har du spurt megler om det har kommet inn noen bud som har blitt avslått? Det gir deg en liten pekepinn. Hvis ikke det har kommet inn noen bud fra før, så ville jeg lagt inn bud på 700 000 f.eks, med 24 timer frist. Hvis de er presset til å selge så vil de trolig akseptere, men la de få tid til å tenke seg om :)

Leilighetene i nabolaget mitt går ofte for 200 000 under takst, særlig der selgere er presset og ikke tør å vente på en bedre pris. Kjøpers marked, utnytt det for det det er verdt :)

Men husk at megler jobber for selger, og vil i mange tilfeller prøve å snakke deg til å by mer. Vær sterk :)

Skrevet

De fleste boliger i området her har gått kraftig ned i pris de siste 7-8 mnd. Men denne har altså stått på samme prise hele tiden. Den er definitivt ikke verdt 850 i dagens marked. Jeg har vurdert tanken på å starte på 700, og ikke mer enn 750. Vet om en leilighet som gikk 360 under takst, og den var på omtrent samme størrelse som denne.

Slik jeg har forstått det så har det ikke kommet bud inn tidligere, så jeg håper at selger sånn smått begynner å bli utålmodig. Har ikke noe hast med å kjøpe akkurat nå, så hvis han ikke er fornøyd med 750, så tror jeg at jeg lar den gå.

Takk så mye for svar :)

Skrevet

Husk at selv om selger har fått inn lavere bud før, så er ikke det noen grunn til å la være å legge inn lavt bud igjen. Kan godt hende selger har tatt realitetene inn på seg, og ser at prisen er for høy. For det er hvertfall helt sikkert, at siden leiligheten har ligget ute over 1 år er prisen alt for høy for den. Litt avhengig av hvor du bor hadde jeg ikke bydd mer enn 700 000, og ikke gått over 750 000 totalt.

Skrevet

Selger var ikke helt avvisende på spørsmål om fleksibilitet i forhold til pris. Det eneste han sa var at han ikke hadde så lyst til å selge med tap, altså under 790. Men det betyr jo ikke at han ikke kan komme til akseptere bud under dette ;) Tror hvis det blir aktuelt, at jeg skal legge meg på 700 som tidligere nevnt, og ikke høyere enn 750. Så får jeg bare håpe at han aksepterer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...