aline Skrevet 30. januar 2009 #21 Skrevet 30. januar 2009 Statistikk for Oslo i 2007 finnes her (side 8-13): http://www.utviklings-og-kompetanseetaten....let-2008-03.pdf Noe over 20% av Oslos befolkning defineres som å være ikke-vestlig innvandrere. Tallet øker kraftig år for år, årsakene er : -Høyere føgselsrate enn befolkningen ellers. -Forholdsmessig flere kvinner i fertil alder. -Tilflytting fra andre kommuner. -Familiegjenforeninger. Det ble ikke født flere muslimske barn enn ikke-muslimske i 2007 i Oslo, men som følge av årsakene nevnt over vil det i løpet av noen år gjøre det. Dette er ikke noe skrekkpropaganda, det er realiteter, hvorvdt det er skrekkelig kommer vel an på øyet som ser. (Aline sammenholder muslimske babyer med norske babyer - det blir feil, i og med at muslimske barn født i Norge som regel er er norske barn.) Ja, dersom vi føder stadig færre barn, og muslimer føder flere, så kan det en eller annen gang i fremtiden skje at det blir født flere muslimske barn en etnisk norske ikke-muslimer (for å få det rett for deg, som om du ikke skjønner hva jeg mener ellers.... ). Hva som skjer og ikke, vet vi ikke, verken du eller jeg, så for min del, diskuterer jeg det som skjer idag, ikke hva som KANSKJE skjer om ti-tyve eller fler, år frem i tid. og idag er det, du sier 20%?, nyfødte barn av ikke-vestlige foreldre. Det vil si at 80% av alle barna som fødes er født av vestlige foreldre.
angara Skrevet 30. januar 2009 #22 Skrevet 30. januar 2009 og idag er det, du sier 20%?, nyfødte barn av ikke-vestlige foreldre. Det vil si at 80% av alle barna som fødes er født av vestlige foreldre. Det er jo ganske interessant å observere denne utviklingen, i et vestlig land som vi tross alt lever i. Det må da være lov til å påpeke det, uten å bli høvlet ned.
aline Skrevet 30. januar 2009 #23 Skrevet 30. januar 2009 Det er jo ganske interessant å observere denne utviklingen, i et vestlig land som vi tross alt lever i. Det må da være lov til å påpeke det, uten å bli høvlet ned. selvsagt er det lov å påpeke det, men veldig ofte blir di 20%ene omgjort til å være en overflod, og det er faktisk en sterk overdrivelse. At det stadig blir en større andel ikke-vestlige i vestlige land, er ett faktum, og det skulle egentlig bare mangle spør du meg. Vestlige har reist og bosatt seg i ikke-vestlige land i maaaaange år, tatt over steder og "blitt" bl.a afrikanske. Tatt med seg sin tro og sine verdier, og presset disse til å påvirke stedene de flytter til, selv om de er i mindretall der, og dette har skjedd helt uten at det egentlig har vært ett reellt behov for de som flytter seg fra vesten til ikke-vesten. Idag har vi en ganske stor andel mennesker i ikke-vestlige land, som faktisk TRENGER hjelp, og som faktisk har en GRUNN til å flytte til steder med bedre kår og livsmuligheter, og vi i vesten har overflod, så å dele på overfloden og åpne for at andre skal få lov til å gjøre det vi har gjort i uminnelige tider, synes jeg faktisk bare er naturlig. hvite, vestlige mennsker har tatt over afrikanskje land utallige ganger, om man leser litt historie, tatt over, gjort om og tilrettelagt slik at det passer oss. Tatt for oss av landets goder og brukt menneskene som opprinnelig kommer derifra til underdannige. Når så landet er tømt for det vi er interessert i, eller interessen ikke er der lenger, eller noen reagerer negativt i vesten, så stopper det. Vi har trengt oss inn, tatt for oss og flyttet dit vi vil bestandig, så hvordan vi kan være så redde for at en brøkdel av samme påvirkning skal skje her hjemme i trygge vesten, er for meg så egosentrisk at jeg blir litt matt.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #24 Skrevet 30. januar 2009 Ja, det stemmer det du skriver, Aline. Og i etterkant av slike prosesser har den fortrengte parten gjerne blitt betegnet som ofre, glemte du å føye til. (Indiandere, aboriginere, etc) Så at det sett fra vårt synspunkt kan være grunn til ettertanke er vel ikke så rart.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #25 Skrevet 30. januar 2009 og idag er det, du sier 20%?, nyfødte barn av ikke-vestlige foreldre. Det vil si at 80% av alle barna som fødes er født av vestlige foreldre. Nei. Det bor 20% ikke-vestlige i Oslo. Disse får flere barn enn norske/vestlige, og jeg har nevnt grunnene. Derfor vil det være betraktelig flere enn 20% ikke-vestlige barn som fødes i Oslo hvert år. Og den prosentvise andelen er sterkt økende.
aline Skrevet 30. januar 2009 #26 Skrevet 30. januar 2009 Ja, det stemmer det du skriver, Aline. Og i etterkant av slike prosesser har den fortrengte parten gjerne blitt betegnet som ofre, glemte du å føye til. (Indiandere, aboriginere, etc) Så at det sett fra vårt synspunkt kan være grunn til ettertanke er vel ikke så rart. ettertanke og bevissthet er jeg absolutt for, og jeg synes på ingen måte landets innvandringpolitikk er å hoppe i taket for, men det er stor forskjell på å være bevisst, og se på ting, og prøve å bedrive meningspåvirkning for å skape redsel for muslimer. Som du kanskje har skjønt, ser ikke jeg på ett blandet samfunn som noe å bli hysterisk for, det betyr likevel ikke at jeg ikke synes det er viktig å være gjennomtenkt, skal man åpne, og hjelpe, bør man også se på konsekvenser og hva som kan skje. (noe som altså ikke skremmer meg, selv ikke med dagens utvikling i forhold til muslimer i norge) Nei. Det bor 20% ikke-vestlige i Oslo. Disse får flere barn enn norske/vestlige, og jeg har nevnt grunnene. Derfor vil det være betraktelig flere enn 20% ikke-vestlige barn som fødes i Oslo hvert år. Og den prosentvise andelen er sterkt økende. ah, der leste jeg litt fort. jeg spurte etter fødselstall, og fikk ett svar som nevnte 20%, så det gikk nok litt raskt. Men er fremdeles interessert i å se fødselstall fra dere som er så redd for muslimer i oslo. Dere må da ha noe å slå i bordet med, noe konkret mener jeg.
Ce'Nedra Skrevet 30. januar 2009 #27 Skrevet 30. januar 2009 Dere trenger ikke å være så redde, innvandrerkvinner tar også flest aborter og får færre og færre barn...
Gjest Gjest_Brunetta_* Skrevet 30. januar 2009 #28 Skrevet 30. januar 2009 Mohammed er jo et populært navn nettopp fordi det er pfofetens navn, kanskje det er det som får dere til å tro at folk har konsentrert seg om akkuratt det navnet her, men det har sin grunn. Navnet er mest brukt blant arabere synes jeg! I alle fall ikke no prob " ganske fint navn" ...
aline Skrevet 30. januar 2009 #29 Skrevet 30. januar 2009 Dere trenger ikke å være så redde, innvandrerkvinner tar også flest aborter og får færre og færre barn... Jeg tror nok også innvandrerkvinner eller kvinner av ikke-vestlig opprinnelse, vil endre seg og påvirkes av landet og samfunnet de lever i, noe som igjen vil føre til at det over tid vil bli naturlig å få færre barn en hva de opprinnelig var vant til. I mange ikke-vestlige land, får man barn for å sikre seg i alderdommen. Da også barnedødeligheten er mye større en her, er det ett poeng med å føde flere barn, slik at det er størst mulig sjans for å ha barn som både økonomisk og fysisk, ta vare på en når en blir gammel. Og som kan hjelpe til i hjemmet og/eller økonomisk. Når de bor her, og kanskje er 3.generasjons innvandrere, tror jeg faktisk dette vil endre seg, da behovet her ikke er det samme.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #30 Skrevet 30. januar 2009 Men er fremdeles interessert i å se fødselstall fra dere som er så redd for muslimer i oslo. Dere må da ha noe å slå i bordet med, noe konkret mener jeg. Fødselstallene for muslimer kontra andre i Oslo har jeg ikke funnet, men her er en link som bekriver ganske mange demografiske forhold fra ssb: http://www.ssb.no/emner/02/notat_200431/notat_200431.pdf Mulig fødte etter religiøs tilknytning er beskrevet i noen av tabellene, jeg har ikke studert de inngående. Poenget er at antall fødte et utvalgt år ikke i særlig grad beskriver befolkningutviklingen over tid. Familiegjenforeninger og tilflytning fra andre kommuner spiller større rolle enn at innvandrerkvinner får flere barn enn vestlige i Oslo. Det er samvirket mellom flere forhold og hvor alle trekker i samme retning som gjør at Oslo innenfor relativt kort tid vil ha et flertall av ikke-vestlige innvandrere. Jeg oppfatter ikke disse faktaene som propaganda eller skremsler.
aline Skrevet 30. januar 2009 #31 Skrevet 30. januar 2009 Fødselstallene for muslimer kontra andre i Oslo har jeg ikke funnet, men her er en link som bekriver ganske mange demografiske forhold fra ssb: http://www.ssb.no/emner/02/notat_200431/notat_200431.pdf Mulig fødte etter religiøs tilknytning er beskrevet i noen av tabellene, jeg har ikke studert de inngående. Poenget er at antall fødte et utvalgt år ikke i særlig grad beskriver befolkningutviklingen over tid. Familiegjenforeninger og tilflytning fra andre kommuner spiller større rolle enn at innvandrerkvinner får flere barn enn vestlige i Oslo. Det er samvirket mellom flere forhold og hvor alle trekker i samme retning som gjør at Oslo innenfor relativt kort tid vil ha et flertall av ikke-vestlige innvandrere. Jeg oppfatter ikke disse faktaene som propaganda eller skremsler. igjen lite konkret. familiegjenforening, hvor stor prosent dreier dette seg om og hvor mange flere en i fjor gjelder det? tilflytting av ikke-vestlige innvandrere, fra andre kommuner, hvor stor del er dette per år, og hvor stor endring har det vært i de siste årene? Det skjer en relativt stor tilflytning av etnisk norske fra kommuner inn til oslo hvert år også, jeg vil faktisk tro at det er en større prosent etnisk norske, ikke-muslimske, som flytter til oslo fra kommuner rundt om, en det er ikke-vestlige som gjør det samme. Så prosentmessig, vil det bli flere etniske nordmenn som flytter til oslo en ikke etnisk norske, fra andre kommuner i norge. Det flytter også en relativt stor del svensker til norge hver år, hvordan er tallene på antall innflyttede svensker, kontra antall ikke-vestlige som flytter til norge pga familiegjenforening eller annet? Du velger å KUN fokusere på hva ikke-vestlige gjør, og overser glatt alle andre som flytter rundt på seg, og dersom man nekter å se alle de andre som også kommer til oslo, som altså er enten etnisk norske, eller vestlige fra sverige, england, frankrike, tyskland, danmark etc etc, og tar dem med i bildet, så er det klart det virker mye større med "alle" de ikke-vestlige. Er det flere ikke-vestlige innvandrere som kommer til norge, en det er vestlige? flytter det flere ikke-vestlige innvandrere til oslo fra andre kommuner i norge, en det flytter etnisk norske fra kommunene og til oslo? ifølge ssb: "Det bor innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i alle landets kommuner. Oslo har den største andelen, med 140 000, 25 prosent av befolkningen." så av oslos befolkning, er 25% enten innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre. "Halvparten av innvandrerne har bakgrunn fra Asia, Afrika og Latin-Amerika " "Tre av fem norskfødte med innvandrerforeldre har bakgrunn fra Asia, og 15 prosent er 20 år eller eldre" Halvparten av den delen som er innvandrere, er fra ikke-vestlige land, og en tredjedel av de norskfødte med innvandrerforeldre er fra asia. "Av innvandrere er det flest fra Polen, Sverige, Irak og Danmark" "Med EU-utvidelsen har det skjedd en markant økning i innvandring fra EU-landene i det tidligere Øst-Europa." "De siste årene har det vært en sterk økning av antall unge som flytter til Oslo og de andre storbyene"
Gjest nyla Skrevet 30. januar 2009 #32 Skrevet 30. januar 2009 Når dette er det mest brukte navnet i oslo, så er dette et bevis på at det har gått aaaltfor langt! beklager, men det er bare fakta...
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #33 Skrevet 31. januar 2009 igjen lite konkret. familiegjenforening, hvor stor prosent dreier dette seg om og hvor mange flere en i fjor gjelder det? tilflytting av ikke-vestlige innvandrere, fra andre kommuner, hvor stor del er dette per år, og hvor stor endring har det vært i de siste årene? Det skjer en relativt stor tilflytning av etnisk norske fra kommuner inn til oslo hvert år også, jeg vil faktisk tro at det er en større prosent etnisk norske, ikke-muslimske, som flytter til oslo fra kommuner rundt om, en det er ikke-vestlige som gjør det samme. Så prosentmessig, vil det bli flere etniske nordmenn som flytter til oslo en ikke etnisk norske, fra andre kommuner i norge. Det flytter også en relativt stor del svensker til norge hver år, hvordan er tallene på antall innflyttede svensker, kontra antall ikke-vestlige som flytter til norge pga familiegjenforening eller annet? Du velger å KUN fokusere på hva ikke-vestlige gjør, og overser glatt alle andre som flytter rundt på seg, og dersom man nekter å se alle de andre som også kommer til oslo, som altså er enten etnisk norske, eller vestlige fra sverige, england, frankrike, tyskland, danmark etc etc, og tar dem med i bildet, så er det klart det virker mye større med "alle" de ikke-vestlige. Er det flere ikke-vestlige innvandrere som kommer til norge, en det er vestlige? flytter det flere ikke-vestlige innvandrere til oslo fra andre kommuner i norge, en det flytter etnisk norske fra kommunene og til oslo? ifølge ssb: "Det bor innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i alle landets kommuner. Oslo har den største andelen, med 140 000, 25 prosent av befolkningen." så av oslos befolkning, er 25% enten innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre. "Halvparten av innvandrerne har bakgrunn fra Asia, Afrika og Latin-Amerika " "Tre av fem norskfødte med innvandrerforeldre har bakgrunn fra Asia, og 15 prosent er 20 år eller eldre" Halvparten av den delen som er innvandrere, er fra ikke-vestlige land, og en tredjedel av de norskfødte med innvandrerforeldre er fra asia. "Av innvandrere er det flest fra Polen, Sverige, Irak og Danmark" "Med EU-utvidelsen har det skjedd en markant økning i innvandring fra EU-landene i det tidligere Øst-Europa." "De siste årene har det vært en sterk økning av antall unge som flytter til Oslo og de andre storbyene" Du fremmer antagelser som blir tilbakevist av statistikk fra den første linken (den om Oslo). Det absolutte antall ikke-vestlige har økt med 108% i Oslo siden 1995, det er en mye større økning enn antall vestlige innvandrere og etnisk norske, den prosentvise ndelen av ikke-vestlige i Oslo øker og den vil akselerere, årsakene til det er listet i et tidligere innlegg. Dette er realitetene som statistikk fanger opp. Når det gjelder prognoser, så er det naturligvis knyttet usikkerhet til dem, men alle faktorer peker mot en fortsatt sterk prosentvis (og i absolutte tall) økning av ikke-vestlige innbyggere i Oslo. Dersom noen av forutsetningene ikke slår til, feks kan man anta at ikke-vestlige reduserer fødselsratene ned til et nivå som tilsvarer den etniske norske har, så vil trenden likevel ikke forandres. Ikke-vestlige innvandreres andel Oslos befolkning vil hele tiden øke. Hvorfor er du så opptatt av å tilbakevise dette? Er du redd for muslimer? - det vil ikke bli innført sharia i Oslo den dagen muslimer utgjør 51 % av byens innbyggere. Den utviklingen vi har diskutert er ikke så fremtredende for landet som helhet, og alle viktige lovvedtak skjer som kjent i nasjonalforsamlingen.
aline Skrevet 31. januar 2009 #34 Skrevet 31. januar 2009 Hvorfor er du så opptatt av å tilbakevise dette? Er du redd for muslimer? - det vil ikke bli innført sharia i Oslo den dagen muslimer utgjør 51 % av byens innbyggere. Den utviklingen vi har diskutert er ikke så fremtredende for landet som helhet, og alle viktige lovvedtak skjer som kjent i nasjonalforsamlingen. vel, forskjellige statistikker sier forskjellige ting ta tydeligvis, siden informasjonen jeg viser til, ligger lett tilgjengelig å SSB.no. er ikke opptatt av å tilbakevise noe, VAR interessert i å se sakens flere sider. Redd for muslimer.... faan, å diskutere innvandring på kvinneguiden er en tap-tap situasjon dersom man ikke er så svart/hvitt i innleggene sine at man enten må være for eller imot. latterlig. takk for meg, nå SKAL jeg prøve å lære å holde meg borte fra tråder om innvandring.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #35 Skrevet 31. januar 2009 Statistikk for Oslo i 2007 finnes her (side 8-13): http://www.utviklings-og-kompetanseetaten....let-2008-03.pdf Noe over 20% av Oslos befolkning defineres som å være ikke-vestlig innvandrere. Tallet øker kraftig år for år, årsakene er : -Høyere føgselsrate enn befolkningen ellers. -Forholdsmessig flere kvinner i fertil alder. -Tilflytting fra andre kommuner. -Familiegjenforeninger. Det ble ikke født flere muslimske barn enn ikke-muslimske i 2007 i Oslo, men som følge av årsakene nevnt over vil det i løpet av noen år gjøre det. Dette er ikke noe skrekkpropaganda, det er realiteter, hvorvdt det er skrekkelig kommer vel an på øyet som ser. (Aline sammenholder muslimske babyer med norske babyer - det blir feil, i og med at muslimske barn født i Norge som regel er er norske barn.) Det virker som du og de fleste andre setter likhetstegn mellom ikke-vestlige innvandrere og muslimer. Det antallet ikke-vestlige innvandrere som inngår i statistikkene inkluderer også et stort antall fra Øst-Europa, noen sør-Amerikanere, mange vietnamesere og andre øst-asiater, indere, ikke-muslimske afrikanere osv. Ikke-vestlig innvandrerbefolkning Den ikke-vestlige verden inkluderer Øst-Europa, Asia, Afrika og Latin-Amerika, og innvandrerbefolkningen består av dem som selv har innvandret til Norge (innvandrere), og dem som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre (etterkommere). http://www.ssb.no/ssp/utg/200802/01/
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #36 Skrevet 31. januar 2009 Det virker som du og de fleste andre setter likhetstegn mellom ikke-vestlige innvandrere og muslimer. Det antallet ikke-vestlige innvandrere som inngår i statistikkene inkluderer også et stort antall fra Øst-Europa, noen sør-Amerikanere, mange vietnamesere og andre øst-asiater, indere, ikke-muslimske afrikanere osv. http://www.ssb.no/ssp/utg/200802/01/ Det har du helt rett i. SSB opererer ikke med religiøs tilknytning som kriterie når de utarbeider sine demografiske statistikker. Det vil by på en rekke problemer. På den andre side så regnes barn av en andregenarasjons foreldre med henteektefelle som etnisk norsk i statstikkene. Henteekteskap er særlig utbredt for personer med bakgrunn fra muslimske land, så vi vil fremover oppleve at antallet muslimer vil være høyere enn summen av ikke-vestlige innvandrere fra muslimske land.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #37 Skrevet 31. januar 2009 vel, forskjellige statistikker sier forskjellige ting ta tydeligvis, siden informasjonen jeg viser til, ligger lett tilgjengelig å SSB.no. er ikke opptatt av å tilbakevise noe, VAR interessert i å se sakens flere sider. Redd for muslimer.... faan, å diskutere innvandring på kvinneguiden er en tap-tap situasjon dersom man ikke er så svart/hvitt i innleggene sine at man enten må være for eller imot. latterlig. takk for meg, nå SKAL jeg prøve å lære å holde meg borte fra tråder om innvandring. Hva tror du vil være det mest populære guttenavnet for barn født i 2009? Enn 2010 -11 -12 og 13? Jeg har iallefall et tips.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #38 Skrevet 2. februar 2009 flere muslimske barn en etnisk norske ikke-muslimer Muslimer er ikke en etnisk gruppe. Muslimer tilhører en religiøs gruppe. Etnisk norske tilhører en etnisk gruppe. Den setningen høres som om du sammenblander religion med etnisitet. Det blir smør på flesk. Du kunne bare ha sagt muslimer vs ikke-muslimer.
aline Skrevet 2. februar 2009 #39 Skrevet 2. februar 2009 Muslimer er ikke en etnisk gruppe. Muslimer tilhører en religiøs gruppe. Etnisk norske tilhører en etnisk gruppe. Den setningen høres som om du sammenblander religion med etnisitet. Det blir smør på flesk. Du kunne bare ha sagt muslimer vs ikke-muslimer. og det kan vel hende det var meninge, min erfaring i slike debatter, er at det beste er å kjøre smør på flesk, og fullgardere seg slik at ikke kranglete kverulanter kommer og peser på ett eller annet. folk er jaggu ikke interessert i å diskutere sak, de er bare interessert i krangle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå