Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Tenk at Mohammed er det guttenavnet som er mest brukt i Oslo.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Tror ikke det er det mest bruke guttenavnet i Oslo, men uansett who cares?
Gjest imli Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Det er det mest brukte guttenavnet i Oslo ja, iflg SSB. Men kan vel komme av at nordmenn kaller ungene sine veldig mange forskjellige navn, mens innvandrer befolkninga konsentrerer seg mest om et navn? :klø:
Donpedro Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Mange har Mohammed som et "vedheng" til det navnet de benytter til daglig. Uansett ser jeg ingen dramatikk i det.
FoxyFish Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 Dette sier jo ikke noe annet enn at man innehar ulike navnetradisjoner.
LukaFrost Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Det sier også noe om at det er endel innvandrere i Oslo. Endret 27. januar 2009 av LukaFrost
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #9 Skrevet 27. januar 2009 Det sier også noe om at det er endel innvandrere i Oslo. Nei, gjør det vel ikke.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Nei, gjør det vel ikke. Tror du det er mange nordmenn som kaller sønnen sin for Mohammed?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 det må vell ha litt å si om hvor mange innvadrere det er i oslo. for det er det navnet som flest barn heter der.
nanya Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 det må vell ha litt å si om hvor mange innvadrere det er i oslo. for det er det navnet som flest barn heter der. Nei, det er det ikke. Det er derimot det navnet flest nyfødte fikk i 2007. Det er to veldig forskjellige ting det.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #13 Skrevet 27. januar 2009 120 gutter ble kalt Mohammed (med alle skrivemåter) i Oslo i 2008. Det ble født veldig mange flere barn i Oslo samme år. I samme by ble 76 gutter kalt for Jakob (det nest mest brukte guttenavnet.) Kilde: http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article2518081.ece
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #14 Skrevet 27. januar 2009 Det er det mest brukte guttenavnet i Oslo ja, iflg SSB. Men kan vel komme av at nordmenn kaller ungene sine veldig mange forskjellige navn, mens innvandrer befolkninga konsentrerer seg mest om et navn? :klø: Jepp. For hvis du ser på jentenavnene på topp så er det jo ingen typiske innvandrernavn der. Så dette med Mohammed sier mest om at dette er et utrolig vanlig guttenavn blant muslimer.
known Skrevet 28. januar 2009 #15 Skrevet 28. januar 2009 det må vell ha litt å si om hvor mange innvadrere det er i oslo. for det er det navnet som flest barn heter der. Må bare henge meg på denne.. Det var nesten litt artig.. Jeg var på legevakten på mandag og det var sinnsykt lang ventetid og myyye folk.. Folk ble sinna og irriterte og Mohammed var et av de mest oppropte navnene der. Det endte med at når navnet ble ropt opp ble det nesten slosskamp om hvem som var Mohammed 1, 2 og 3 etc... Så det er nok mer praktisk å hete noe annet....
Gjest Patti Labella Skrevet 28. januar 2009 #16 Skrevet 28. januar 2009 Det visstnok en ære å bli kalt Mohammed. Så videre, må jeg nesten le av dere som med en gang går i angrepsfella når noen påstår at det mest populære navnet i Oslo. Så betyr jo selvsagt det at det er mange innvandrere i Oslo. So What? Det er jo noe vi alle vet? Trenger jo ikke være rasist for det.
aline Skrevet 28. januar 2009 #17 Skrevet 28. januar 2009 det må vell ha litt å si om hvor mange innvadrere det er i oslo. for det er det navnet som flest barn heter der. nei, det sier ingenting om antall innvandrere i oslo. Dersom du har 100 guttebarn døpt i 2007, 7 av disse kalles Mohammed, 5 kalles Jonas, 3 heter Morten, 4 Petter, 2 Amir og de resterende har forskjellige navn, så betyr det at det mest populære navnet er Mohammed, altså, det navnet som er repetert/brukt, flest ganger, er Mohammed. Det betyr likevel bare at 7 av de 100 heter Mohammed, altså, 7 av 100 er innvandrere/har en eller annen opprinnelse fra ett annet land. og jada, dette er en fiktiv statistikk, men det er slik statistikken er. Den sier ikke noe om hvor stor prosent av guttebarn i oslo i 2007 og 2008 som er innvandrere, den sier kun hvilket navn (i hvilken som helst variasjon og kombinasjon) som er mest brukt. Dersom dere skal slå igjennom med skrekkpropagandaen slik det prøves på her, så vis heller en FØDSELSstatistikk, som viser at det ble født flere muslimske babyer en norske, i oslo i 2007 eller 2008. Kan dere skaffe frem det?
LukaFrost Skrevet 29. januar 2009 #18 Skrevet 29. januar 2009 Det har du igrunnen rett til Aline. Jeg tolket det nemilg sånn at flesteparten av de nyfødte, altså mer enn 50% av de nyfødte var muslimer og det bekymra meg.
aline Skrevet 29. januar 2009 #19 Skrevet 29. januar 2009 Jeg tolket det nemilg sånn at flesteparten av de nyfødte, altså mer enn 50% av de nyfødte var muslimer og det bekymra meg. Det er ikke så rart du tolker det slik, det er det de som legger ut slik informasjon på en så lite forklart måte, ØNSKER at du skal tolke det. Selv har jeg jobbet med forskjellige måter å tolke statistikker på i jobbsammenheng, og bygget opp en stilling som hadde som hovedoppgave å finne de statistikkene og tallene som passet best til akkurat det vi trengte i de forskjellige situasjonene (bygget opp stilling som markedsanalytiker), og jeg VET hvor enkelt det er å få en statistikk til å høres ut akkurat slik du vil at den skal. Det er mange tabloider bl.a som vrir statistikker til slik at de skal vise en værst mulig tendens, totalt uten at statistikken de henter tallene fra, egentlig underbygger det de prøver å få frem. Statistikker er dermed ofte skumle, så lenge ikke den som bruker de, forklarer hvordan statistikken er bygget opp og går litt mer i dybden, så bør man være forsiktig med å ta alt som god fisk. Ofte er det ikke så enkelt som den som bruker statistikken ønsker å fremstille det.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #20 Skrevet 29. januar 2009 Dersom dere skal slå igjennom med skrekkpropagandaen slik det prøves på her, så vis heller en FØDSELSstatistikk, som viser at det ble født flere muslimske babyer en norske, i oslo i 2007 eller 2008. Kan dere skaffe frem det? Statistikk for Oslo i 2007 finnes her (side 8-13): http://www.utviklings-og-kompetanseetaten....let-2008-03.pdf Noe over 20% av Oslos befolkning defineres som å være ikke-vestlig innvandrere. Tallet øker kraftig år for år, årsakene er : -Høyere føgselsrate enn befolkningen ellers. -Forholdsmessig flere kvinner i fertil alder. -Tilflytting fra andre kommuner. -Familiegjenforeninger. Det ble ikke født flere muslimske barn enn ikke-muslimske i 2007 i Oslo, men som følge av årsakene nevnt over vil det i løpet av noen år gjøre det. Dette er ikke noe skrekkpropaganda, det er realiteter, hvorvdt det er skrekkelig kommer vel an på øyet som ser. (Aline sammenholder muslimske babyer med norske babyer - det blir feil, i og med at muslimske barn født i Norge som regel er er norske barn.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå