Gå til innhold

mr-undersøkelse

Gjest snipp-snapp

Anbefalte innlegg

Gjest snipp-snapp

Jeg skal på mr-undersøkelse om en uke, og på utfyllingskortet må man fylle ut om man har klaustrofobi, operert metall inn i kroppen og vekt.

Hvorfor må de vite hva man veier, altså vekten din?

For oss som veier mye da, hva da..... 125kg.... kan man fortsatt få ta mr? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har med å gjøre om maskinen tåler deg og om det er plass. Godt mulig at maskinen tar mange kilo, men at det ikke er fysisk plass til så mange kilo.

Nå er jeg helt normalvektig og det er noen år siden jeg tok mr, men det var ikke så mye ekstra plass der inni syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå ikke den var sååå liten. Er jo smalt, men ser nok mye smalere ut enn den er kan jeg tenke meg. Uansett passer nok fint en person på 125 kg inni der. Jeg fylte ut det skjemaet jeg også, og gjorde det mens jeg venta på tur - og jeg veide vel omkring 40 kg. Nok av plass for meg med andre ord, og det måtte de jo se, men måtte fylle ut informasjonen likevel. Kan jo ha noe å si på vekt i forhold til hva man tar MR av, og hva som er forventet størrelse på skjelett/muskler blabla i forhold til hva man veier...?

Forøvrig var det ikke skummelt i det hele tatt! Det bråker litt, men fikk øreklokker med radio. Og dama sa hele tiden ifra om hva som skjedde, når det kom ekstra høye rare lyder etc. Kunne velge om jeg ville ha radio eller ikke. De lydene er ganske snåle. Holdt øynene igjen, så da så jeg ikke hvor jeg var inni der heller. Anbefaler det om man er litt redd for trange rom. Gikk mye fortere enn jeg trodde også.

Det går nok greit skal du se! Husk å ikke ha på deg smykker etc. De må du bare ta bort igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide vel ca. så mye som du sier når jeg tok MR for et par år siden. Kan ikke huske at det var noe problem, kom meg da inn i tuben, selv om det føles noe trangt og klaustrofobisk.

Det går nok helt fint skal du se, ikke bli redd når det begynner å dunke og sånn, det er helt normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal på mr-undersøkelse om en uke, og på utfyllingskortet må man fylle ut om man har klaustrofobi, operert metall inn i kroppen og vekt.

Hvorfor må de vite hva man veier, altså vekten din?

For oss som veier mye da, hva da..... 125kg.... kan man fortsatt få ta mr? :sukk:

Er selv innkaldt til MR neste uke, på mitt skjema skal ikke vekten skrives inn, men det spørres om jeg er over 140 kg. Så det er kanskje grensen for hva maskinen tåler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har tatt MR 4 ganger de sist 10 mnd så jeg føler jeg har litt erfaring på dette området! Åpningen er ikke SÅÅ liten. Det er trangt, men det vil alle føle. De spør også om høyden din, så jeg har alltid tenkt at de spør litt av helsemessige årsaker.

Selve undersøkelsen er heller ikke farlig. Ubehagelig hvis du har klaustrofobi, men da kan man også få "noe å hvile på". Det tar ca 20min, og alle 4 jeg har vært inne hos har vært veldig flinke til å holde meg informert underveis, type "nå kommer neste serie, den varer så og så lenge" Det bråker noe innmari...

Det kommer til å gå helt fint! Og spør om du kan få se bildene etterpå, det er veldig spennede! Det tar gjerne litt tid før legen kommer med tilbakemelding til deg, og da er det interessant og se det med en gang etter undersøkelsen. Hvis han/hun som utfører undersøkelsen er litt kul, forklarer han litt hva du ser og slikt. (for det er ikke så greit for et "vanlig" menneske å forstå)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis fordi bordet ikke tåler så mange kilo (hos oss tåler MR bordet 140 og CT bordet 150 kilo), samt at det har en del å si for bildetolkningen, og hvis du evt må ha medisiner mens du er der eller i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snipp-snapp

Du som lurte på min høyde, jeg er 181cm høy.

Hvis man skal ta mr av hodet, skal man da inn i maskinen med hele kroppen, som foreksempel mr av magen.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

181... da er du ganske høy. Dette går bra, lykke til!

Hvordan man ligger i MR maskinen vet jeg dessverre ikke. Noen andre som kan svare på det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, det stemmer, det tenkte jeg ikke på! Men tydeligvis litt forskjellig praksis, da jeg tok mr fyllte jeg ikke ut noe slags papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommelen en ligger inni har åpning i begge ender (den som jeg lå inni) Jeg ble veldig lettet da jeg så det.

Men jeg fikk ingen innformasjon underveis. Bankelydene overdøvde radioen jeg hadde på, de var veldig "dunkdunk".

Hadde alarmknapp i handen, som jeg kunne trykke på når jeg ville, så kom de med en gang.

Et annet tips jeg så her, lukke øynene før en skyves inn i trommelen, kjempesmart. Får ikke følelsen av at det er såtrangt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Har fulgt med på denne tråden for her var det noen gode tips om hvordan en MR-undersøkelse foregår. Jeg skal på MR om en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de som måtte grue seg vil jeg bare si at det er totalt ufarlig og går veldig fort og greit. Du bare ligger der og lurer et minutt og to, så blir du rulla ut igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...