Gjest gjest1 Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Jeg er absolutt ikke noe stolt over å innrømme det men jeg sitter med en klump sjalusi langt inne i kroppen. Jeg hater meg selv for at jeg føler på dette fordi jeg egentlig ikke synes noe om kvinnfolk som blir hysterisk sjalu. Kjæresten har et utenlandsopphold for tida via studier. Det hele går ganske bra,savnet er enormt sterkt innimellom imens andre dager så går det helt greit. Men så begynner det å ramle inn festbilder på FB..festbilder av min kjæreste ved siden av ei fremmed jente.. Som sagt,det plager meg noe enormt at jeg reagerer på dette! Jeg reagerer med å nærmest kaldsvette,får skikkelig vondt i magen og tankene flakker rundt de villeste ting som kan ha skjedd. Blir kvalm og er seriøst på vei til å spy. Ikke i min villeste fantasi hadde jeg trudd at jeg skulle reagere sååå voldsomt på et bilde! Det føles som et stort nederlag samtidig som den ekle sjalusifølelsen herjer i meg. Det første som slår meg er at hun er mye penere enn meg,finere hud,finere smil og ALT. Og så tenker jeg på at siden bildet er av dem sammen så stod de sikkert og prata. Kanskje er de helt på nett med hverandre? Fant ut at de har masse felles interesser,lik humor eller at hun forteller noe som kjæresten synes er helt fantastisk og blir oppslukt av. Så når jeg prøver å roe meg ned selv og ikke få panikk så tenker jeg på kjæresten min som person. Jeg tror aldri han kommer til å vært utro eller kysse noen andre. Begynner å bli ganske kjent med familien hans og det er ikke "slik han har blitt oppdratt" Tenker på ting han sier til meg,som gjør at jeg vet jeg kan stole på han. Hvordan iall verden takle denne sjalusien? Skal jeg bare holde det inni meg? Har ikke tatt det opp med han foreløbi da jeg er redd for å fremstå som en desperat kjerring med kontrollbehov.. Noen som har noen tips å komme med så blir jeg glad!
Lissi Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Tror du noen blir oppdratt til å være utro? Det er nok bare noe de faller for fristelsen til, uavhengig av oppvekst, miljø, utdanning, religion. Man må bare håpe og tro at det dere har sammen er mer verdt, og ikke noe han vil miste. Ellers har man ingen garantier når det gjelder utroskap. Et godt råd for sjalusien din, er å ikke snoke opp så mye greier! Hvor fant du ut at de har felles humor og diverse? Kommer du inn på siden hennes? Ikke plag deg med dette, da får du prøve å holde deg unna facebook. Internett er rota til mye vondt. Hvis du er så sikker på at han ikke vil være utro mot deg så må du holde på den tanken og ikke bry deg om at han snakker med andre damer
waco Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Hvis han skulle vært utro så hadde han vært det med jenta som han ikke legger ut på facebook.
Gjest gjest1 Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Tror du noen blir oppdratt til å være utro? Det er nok bare noe de faller for fristelsen til, uavhengig av oppvekst, miljø, utdanning, religion. Man må bare håpe og tro at det dere har sammen er mer verdt, og ikke noe han vil miste. Ellers har man ingen garantier når det gjelder utroskap. Et godt råd for sjalusien din, er å ikke snoke opp så mye greier! Hvor fant du ut at de har felles humor og diverse? Kommer du inn på siden hennes? Ikke plag deg med dette, da får du prøve å holde deg unna facebook. Internett er rota til mye vondt. Hvis du er så sikker på at han ikke vil være utro mot deg så må du holde på den tanken og ikke bry deg om at han snakker med andre damer Det der med at om noen blir oppdratt til å være utro var litt klønete sagt av meg..jeg mente at jeg vet hvilke verdier forledrene setter høyt og som de prøver å smitte over til barna.om det ble litt bedre formulert.vanskelig å forklare. det der med felles humor og interesser er bare oppspinn fra min side.Som sagt så begynner hode å kverne rundt med masse tanker og da kommer det opp grunner til å være utro eller kysse noen andre.er så vanskelig å forklare da jeg ikke er vant til dette i det hele tatt. Er bare redd for at jeg kommer til å "eksplodere" endag..ringe han og være heeelt fortvilt. Er ikke noe jeg ønsker. Ikke for å være frekk men jeg tror ingen vet hvor vondt/ekkelt og flaut det kan være med sjalusi når man reagere så ille både fysisk og psykisk før man selv har opplevd det. Jeg er ikke mer enn normalt sjalu til vanlig og disse følelsene som nå dukker opp skremmer meg. Jeg VIL kunne gå inn på profilen til min egen kjæreste og se festbilder uavhengig av hvem som er med på bildene uten å bli kvalm,svett,urolig og helt paranoid. Ikke for å snoke men for å se hvordan min egen kjæreste har det der han er.
Rosalie Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Hvis han skulle vært utro så hadde han vært det med jenta som han ikke legger ut på facebook. Nåja. En kompis av meg oppdaget at dama hans var utro på utenlandsopphold i studiet med han hun hang sammen med på alle bildene. Hvordan oppdaget han det? Jo, han studerte noen festbilder litt nøye, og jammen meg var det ikke gjenskinn av dama hans og han andre duden som sto og klinte i det ene vinduet, gitt...
waco Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 wadjet nå skulle vi jo prøve å berolige gjest1 da...
Lissi Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 Det der med at om noen blir oppdratt til å være utro var litt klønete sagt av meg..jeg mente at jeg vet hvilke verdier forledrene setter høyt og som de prøver å smitte over til barna.om det ble litt bedre formulert.vanskelig å forklare. det der med felles humor og interesser er bare oppspinn fra min side.Som sagt så begynner hode å kverne rundt med masse tanker og da kommer det opp grunner til å være utro eller kysse noen andre.er så vanskelig å forklare da jeg ikke er vant til dette i det hele tatt. Er bare redd for at jeg kommer til å "eksplodere" endag..ringe han og være heeelt fortvilt. Er ikke noe jeg ønsker. Ikke for å være frekk men jeg tror ingen vet hvor vondt/ekkelt og flaut det kan være med sjalusi når man reagere så ille både fysisk og psykisk før man selv har opplevd det. Jeg er ikke mer enn normalt sjalu til vanlig og disse følelsene som nå dukker opp skremmer meg. Jeg VIL kunne gå inn på profilen til min egen kjæreste og se festbilder uavhengig av hvem som er med på bildene uten å bli kvalm,svett,urolig og helt paranoid. Ikke for å snoke men for å se hvordan min egen kjæreste har det der han er. Jeg vet hvordan det føles og det er helt jævli. Men jeg har ingen grunn til å være sjalu, det er bare min egen usikkerhet i perioder. Dette vet jeg jo at jeg ikke kan la dette gå utover han, da vil jeg forsure forholdet og han blir irritert om jeg mistror han uten grunn. Men som Wadjet skriver under, man har ingen grunn til å være naiv heller. Menn som man aldri trodde kun være utro, kvinner som man alllldri ville trodd var utro, er det! Jeg har hvertfall et så åpent forhold med min samboer at jeg kan fortelle han om vonde følelser jeg sliter med, hvor jeg gjør det helt klart at det ligger hos meg, og ikke hos han. Kanskje du skal prøve det? Istedet for å klikke i vinkel
Gjest gjest1 Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 Jeg føler jeg kan stole på han. Har aldri hadd trøbbel med dette tidligere. Det er derfor det er så frustrerende at dette plutselig dukker opp. Men jeg vil ikke uroe han heller med tankene mine. er redd for at han skal bli skuffet over meg eller sint eller bli redd for at hver minste ting skal gjøre meg sjalu. Kanskje er det bare avstanden som gjør at det hele blåser seg opp.. Nei huff,er bare ekkelt. Vi har et åpent forhold,vi snakker om det meste. Men jeg vet ikke om jeg har lyst til å sette en demper på dagen hans ved å ringe å være helt paranoid over noe som er helt absurd. Er rart hvordan hjernen fungerer. Tankene spinner rundt og du tror på det hele selv om det i bunn og grunn er bare tøys.
Gjest TittTitt Skrevet 27. januar 2009 #9 Skrevet 27. januar 2009 Jeg vet akkurat hvordan du har det, gjest. Og jeg klarer absolutt å sette meg inn i den situasjonen hvor min kjæreste hadde vært i utlandet og lagt ut festbilder av han og andre jenter. En ting jeg har lært på de årene vi har vært sammen, er å ikke ta det opp med han på en sur og bitchy måte. Kjæresten min slo opp med meg i sommer, og det var store deler av at jeg var sjalu. Heldigvis ble vi sammen igjen, og jeg tenker på en helt annen måte. Komunikasjon er sååå viktig! Kjøresten min har sagt "det er helt greit at du blir sjalu, det som ikke er greit, er hvordan du blir og hva du sier når du er sjalu". No kan jeg si til han når jeg blir sjalu og vi snakker om det, og det hjelper. D må fortelle han hva du føler.. Det er lov å si det du føler. Jeg ville no bare sagt det rett ut.. "Jeg vet det er teit av meg, men jeg kjente et lite stikk i meg da jeg så bilder av deg med andre damer. Hun var jo ikke akkurat stygg heller.. Må innrømme at jeg ble litt sjalu når jeg ser det, vet ikke helt hvorfor. Kansje det er fordi jeg er her hjemme og savner deg og ikke får være sammen med deg.." For.. Vis du stoler på han, så stoler du på han. Eller..Det er kansje feil det og. For jeg stoler på kjæresten min, jeg VET at han aldri ville vært utro, han ville ikke tenkt tanken engang. Men jeg kan jo bli sjalu for det, selvom jeg stoler på han.. Da er det heller meg jeg ikke stoler på. At jeg er ikke trygg på meg selv og mitt utseende. Du må bare tenke at han er faktisk i utlandet for han gjør det han må gjøre der nede, og selvfølgelig er han med folk, han har nok fått nye venner, og det er jo helt normalt at han vil være med de. Det som hjelper meg, er å vri om situasjonen til meg. Er ikke du ute og fester med dine venner/venninner og kamerater? Snakker ikke du med dine venner? Det jeg kan vre sjalu på, er at når han feks snakker med eksen på msn, eller med en jente når vi e rut epå byn eller en venninne.. Da må jeg vri om situasjonen til meg, for vis det var jeg som snakket med min eks (no har ikke jeg kontakt med noen da,men vis jeg hadde) og min kjæreste ble sjalu, da hadde jeg bare ledd. Det er jo en grunn til at folk er ekser.. Tenk at han er sammen med deg, også forteller du han hva du føler!
Gjest gjest1 Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Jeg vet akkurat hvordan du har det, gjest. Og jeg klarer absolutt å sette meg inn i den situasjonen hvor min kjæreste hadde vært i utlandet og lagt ut festbilder av han og andre jenter. En ting jeg har lært på de årene vi har vært sammen, er å ikke ta det opp med han på en sur og bitchy måte. Kjæresten min slo opp med meg i sommer, og det var store deler av at jeg var sjalu. Heldigvis ble vi sammen igjen, og jeg tenker på en helt annen måte. Komunikasjon er sååå viktig! Kjøresten min har sagt "det er helt greit at du blir sjalu, det som ikke er greit, er hvordan du blir og hva du sier når du er sjalu". No kan jeg si til han når jeg blir sjalu og vi snakker om det, og det hjelper. D må fortelle han hva du føler.. Det er lov å si det du føler. Jeg ville no bare sagt det rett ut.. "Jeg vet det er teit av meg, men jeg kjente et lite stikk i meg da jeg så bilder av deg med andre damer. Hun var jo ikke akkurat stygg heller.. Må innrømme at jeg ble litt sjalu når jeg ser det, vet ikke helt hvorfor. Kansje det er fordi jeg er her hjemme og savner deg og ikke får være sammen med deg.." For.. Vis du stoler på han, så stoler du på han. Eller..Det er kansje feil det og. For jeg stoler på kjæresten min, jeg VET at han aldri ville vært utro, han ville ikke tenkt tanken engang. Men jeg kan jo bli sjalu for det, selvom jeg stoler på han.. Da er det heller meg jeg ikke stoler på. At jeg er ikke trygg på meg selv og mitt utseende. Du må bare tenke at han er faktisk i utlandet for han gjør det han må gjøre der nede, og selvfølgelig er han med folk, han har nok fått nye venner, og det er jo helt normalt at han vil være med de. Det som hjelper meg, er å vri om situasjonen til meg. Er ikke du ute og fester med dine venner/venninner og kamerater? Snakker ikke du med dine venner? Det jeg kan vre sjalu på, er at når han feks snakker med eksen på msn, eller med en jente når vi e rut epå byn eller en venninne.. Da må jeg vri om situasjonen til meg, for vis det var jeg som snakket med min eks (no har ikke jeg kontakt med noen da,men vis jeg hadde) og min kjæreste ble sjalu, da hadde jeg bare ledd. Det er jo en grunn til at folk er ekser.. Tenk at han er sammen med deg, også forteller du han hva du føler! Tusen tusen takk for svar! Likte spesielt godt det jeg har merka av med fet skrift. Jeg kommer nok til å nevne dette for han neste gang jeg snakker med ham. Må bare legge til at det er ikke han som la ut bildene men noen av studiekameratene som hadde tagget han i noen bilder. Uansett,jeg prøver å snu det,tenke om situasjonen hadde vært motsatt og om den noen gang er det. Husker er en episode for en stund siden hvor han ble sjalu over noe som jeg ikke tenkte over i det hele tatt. Vi snakket om det etterpå og det gjorde litt vondt at jeg hadde gitt han følelsen av sjalu. Er absolutt ikke vant til det! Nok engang,tusen takk for svar!
Gjest TittTitt Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 Takk Jeg tenkte no å bare skrive litt det som har hjulpet meg, for jeg vet hvor jævlig det kan være, og jeg vet at det ikke hjelper å få sånne "du må bare stole på han" svar. Det ligger jo så mye dypere enn bare det! Og en ting til som har hjulpet meg, er tankegangen din. Jeg lånte en bok av søsteren til kjæresten min, The Secret. Leste bare i kaptielet som handlet om forhold/sjalusi da.. Men hele greien handler bare om hvordan du tenker. At du blir det du tenker. For vis du sitter hjemme og tenker hele tiden at han liker hun jenten, og de fester hele tiden, og de har til og med rotet sammen, så er det det som er sant. (selvom det ikke er det). Slik var det for meg. Jeg tenkte heeele tiden "jeg er ikke like pen som hun. Han syntes hun er mer morsom og gøyere å være med enn meg". Og da ble det sånn. Men så måtte jeg vri om dent ankegangen, jeg sa til meg hele tiden, om igjen og om igjen at det var jeg som var pen, og det var jeg som var flott og morsom.. Men det var en litt lang prosess, og jeg måtte jobbe hardt. Det gjelder egentlgi alt, du blir det du tenker!
waco Skrevet 27. januar 2009 #13 Skrevet 27. januar 2009 Men er det lurt å stole på folk hundre prosent bare fordi man er forelsket da? Bør man ikke være littegranne skeptisk dersom magefølelsen prøver å fortelle noe? Eller er man så glad i forelskelsrusen at det er mye deiligere å være naiv?
Gjest Kråkaa Skrevet 27. januar 2009 #14 Skrevet 27. januar 2009 Alt med måte kanskje? Trenger ikke stole blindt på noen men man trenger ikke å gå av skaftet av sjalusi heller Tror det er en styrke å innse at utroskap kan forekomme selv den beste (og at man selv også står bak det også) Man kan aldri si aldri.
Jade Skrevet 27. januar 2009 #15 Skrevet 27. januar 2009 Det er helt normalt å bli usikker når typen er på fest langt borte og snakker med ei nydelig jente. Men det betyr ikke at han er utro, eller at han har lyst til det. Det kommer alltid til å være noen som er penere, kulere og mer "perfekt" enn både deg og han. Men med mindre man er veldig overfladisk, så er det ikke slik at følelsene hopper over på den som til enhver tid er penest, søtest, flinkest, osv. Du har sikkert mannlige venner som er kjempepene, som han ser på som en konkurrent, men som du ikke har tenkt i de baner i det hele tatt. Selvfølgelig; ingen garanti for noe som helst. Men dumt å ta sorgene på forskudd også.
Shinana Skrevet 27. januar 2009 #16 Skrevet 27. januar 2009 Leste følgende et sted på nettet; Så lenge man erkjenner at begrepene "aldri" og "alltid" faktisk ikke er så definitive som man i sin naivitet gjerne ønsker så gir man samtidig kjærlighetsforholdet bedre sjanser! Ethvert løfte gies på bakgrunn av de herskende forhold, og de herskende forhold kan, som alle vet, fort endre seg. En slik erkjennelse gjør at man vedlikeholder løftene sine mye bedre! Man er klar over at en fare kan lure rundt neste hjørne. Beskyttelsesmekanismene opererer i bakgrunnen, og minsker sjansene for at man kommer opp i uønskede situasjoner. "Den lille usikkerheten" bør være der! Jeg finner mye sant i de ordene der. Ved å gjøre slike erkjennelser er det lettere å navigere. Samtidig er jeg jo fullt klar over at et forhold må være rimelig voksent og etablert for at disse tinga skal gjøre nytten. Bunnløs og naiv tillit kan være den største faren for et forhold. Man må sørge for å vedlikeholde "de herskende forhold", i dette tilfellet kjærligheten mellom to mennesker. Jeg tror de fleste av oss lett kan si oss enige i det. Synes ikke det gjør noe at du føler litt sjalusi. Problemet kommer først når sjalusien overtar forholdet, og det går over til ønske om full kontroll over og fullt innsyn i partnerens liv. Jo mere man forsøker å holde partneren fast inntil seg, desto mere vil partneren ønske å komme seg fri. Jeg ville fortsatt å stole på partneren hvis jeg var deg. Du har egentlig ikke grunn til noe annet. Ikke ta opp problemet på telefon eller sms/mail. Dette prater dere om når dere er sammen, og husk å gjøre akkurat det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå