Gjest rs Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Hei, Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt i gang med regnskapsføring? Jeg har fått ansvar for å føre regnskapet i et sameie på 5 leiligheter, altså ikke store tingen. Vi har diverse regninger(strøm, forsikring og kabel-tv) som skal betales, et lån som skal betales. Vi har også inntekter fra oss i sameiet. Jeg overtar budsjettet, så alt er egentlig i skjønneste orden, men det eneste er at tidligere regnskapsfører ikke har noe oversiktlig system, så jeg tenkte jeg skulle starte fra scratch. Tenkte å kjøpe inn ringpermer, hvor jeg sparer på regningene, kvitteringer, kontoutskrifter og andre nødvendige papirer. I tillegg setter jeg opp et excel ark som alt av inntekter og utgifter blir ført inn på. Vi er ikke regnskapspliktige eller noe slikt, er bare for å ha en kontroll over økonomien i sameiet. Noen som har noe erfaringer med dette og kunne forklart litt hvordan dere gjør det om dere er i liknende situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Hvis du skal følge tilnærmet kontantprinsippet for kostnader og inntekter går det greit med oppstillinger i excel synes jeg. Da kan man avstemme mot bankkonto. Hvis det derimot er periodiseringer (opptjent inntekt og påløpt kostnad) synes jeg det er tryggest å føre Debet/kredit (det er dette som menes med det dobbelte bokholderi). Det gjør man enklest i et regnskapsprogram (som selvsagt koster penger...) Og selv om du ikke har regnskapsplikt er det uansett viktig å få dette korrekt i forhold til deltakerne i sameiet. Og faktisk har man enkelte forpliktelser i forhold til mva-lovgivingen selv om man ikke er mva.pliktig, dvs opplysningplikt overfør myndighetene. Fordeling av felleskostnader er i utganspunktet mva-pliktig, men i forbindelse med fordeling av kostnader vedr fast eiendom er dette unntatt mva.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå