Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Kjempefine navn, synes jeg. Men jeg trodde Linnea var ganske sjeldent? Så feil kan man ta, kanskje alle som valgte det også trodde det http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2890471.ece
Gjest *Ulla* Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Syns ikke det er så veldig fine navn jeg da. Ville ikke kalt barnet mitt noe som var på navnetoppen i det hele tatt.
Gjest Wind Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Jeg liker Lukas. Linnea har jeg ikke helt sansen for, men det finnes definitivt "verre" navn. Kunne ikke falt meg inn at de lå på navnetoppen, da. Men så kan det ha noe å gjøre med at de ungene som heter dette ikke er så gamle enda, slik at de er litt "usynlige"?
Disco Biscuit Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Jeg liker selv Lucas veldig godt og tror nok at jeg vil kalle min sønn det (om jeg får en da ) selvom det er et ganske så "vanlig" navn.
Mamma1 Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Fine navn:) bryr meg ikke om at navnet jeg velger er på navnetoppen eller ikke, jeg tar bare det navnet jeg syns er finest:)
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Syns ikke det er så veldig fine navn jeg da. Ville ikke kalt barnet mitt noe som var på navnetoppen i det hele tatt. Men det vet du jo strengt tatt ikke før statistikken kommer. Endrer du navnet da hvis det du har valgt plutselig er på topp?
Mamma1 Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 Jeg har i lengre tid, mange år, bestemt hva min ene datter skal hete. Nå er hun på tur og navnet ligger på navnetoppen. Gidder ikke bytte navn for det.
Donpedro Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 Ville ikke kalt barnet mitt noe som var på navnetoppen i det hele tatt. Nei, for et navn bli jo automatisk stygt av den grunn. Husk isåfall å sjekke alle lister, for forskjellene mellom de ulike fylker og kommuner kan være hårfin og særs tilfeldig. Hvis man synes et navn er fint, så synes jeg virkelig man skal gå for det navnet, uavhengig av hva lister sier. Vårt barn har et navn som var ganske populært da han ble født, men hittil heter ingen i barnehagen (med over 100 barn) det samme, ei heller har vi møtt noen andre barn med det navnet. Selv heter jeg noe vanlig, men et navn som aldri har vært særig populært, og likevel var vi to i samme klasse. Gikk fint det også, skal ikke henge sammen med hverken barnehage folk eller barneskole folk resten av livet uansett.
Gjest *Ulla* Skrevet 27. januar 2009 #9 Skrevet 27. januar 2009 Men det vet du jo strengt tatt ikke før statistikken kommer. Endrer du navnet da hvis det du har valgt plutselig er på topp? Nei, det sier seg jo selv at jeg kun har mulighet til å se på de navnene som allerede er på topp. Om mitt barns navn blir på topp når han eller hun er 5 eller 10 år er en annen sak. Det handler vel mer om at jeg ikke ønsker et "vanlig" navn i utgangspunktet.
Gjest *Ulla* Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Nei, for et navn bli jo automatisk stygt av den grunn. Husk isåfall å sjekke alle lister, for forskjellene mellom de ulike fylker og kommuner kan være hårfin og særs tilfeldig. Skjønner at dette er et sårt punkt for de som har et navnetopp-barn. Det har ingenting med at det blir stygt av den grunn, men jeg foretrekker mer sjeldne navn. Tilfeldig at jeg ikke synes Linnea eller Lukas er spesielt fine. Det handler om ulik smak.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 Nei, for et navn bli jo automatisk stygt av den grunn. Husk isåfall å sjekke alle lister, for forskjellene mellom de ulike fylker og kommuner kan være hårfin og særs tilfeldig. Hvis man synes et navn er fint, så synes jeg virkelig man skal gå for det navnet, uavhengig av hva lister sier. Vårt barn har et navn som var ganske populært da han ble født, men hittil heter ingen i barnehagen (med over 100 barn) det samme, ei heller har vi møtt noen andre barn med det navnet. Selv heter jeg noe vanlig, men et navn som aldri har vært særig populært, og likevel var vi to i samme klasse. Gikk fint det også, skal ikke henge sammen med hverken barnehage folk eller barneskole folk resten av livet uansett. Det er jo ikke at navnet blir stygt, men at det er upraktisk å hete det samme som halve klassen. På ungdomsskolen hadde vi FEM Cecilier i klassen, tre Elisabeth'er, tre Stian'er og to Morten'er. To av Stianene hadde etternavn på samme bokstav, så vi måtte kalle dem med hele etternavnet. Om du og dine har vanlige navn, så har dere gjerne vært heldige som ikke har havnet sammen med en hel haug med likt navn. Jeg synes ihvertfall det var upraktisk med så mange med samme navn, og er glad for at det ikke var noen andre som het det samme som meg.
Donpedro Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Poenget mitt er at man fint kan ende opp med å hete det samme som noen selv om man ikke har et navnetopp-navn. Eller ha samme initialer. har igrunnen aldri tenkt på det som upraktisk at jeg i en periode på 6 år hadde en annen i klassen med samme navn. Fem Cecilier er jo ekstremt, men ikke vanlig. Cecilie har for øvrig aldri vært noe 10 på topp navn nasjonalt sett. http://www.ssb.no/navn/ De mest populære navnene har en forekomst på ca 16-25 med det navnet per 1000 som blir født det året. Mao av 1000 1.klassinger har 16-25 dette konkrete navnet. Endret 27. januar 2009 av Donpedro
la Flaca Skrevet 27. januar 2009 #13 Skrevet 27. januar 2009 (endret) At man ikke vet hvordan statistikken utvikler seg om 10 år er så, men jeg vil ikke gi barna mine et navn som har ligget på navnetoppen de 3 siste åra. Da unngår jeg sannsynligvis at småtten heter det samme som 6 andre i klassen. Endret 27. januar 2009 av la Flaca
Pasha Skrevet 27. januar 2009 #14 Skrevet 27. januar 2009 linnea er et hestenavn for meg, så ville aldri ha kalt dattera mi for det. Lukas har jeg ingen formeninger om, men ikke noe favorittnavn
rangi Skrevet 27. januar 2009 #15 Skrevet 27. januar 2009 Jeg liker ingen av de navna, og kunne ikke kalt mine barn verken Lukas eller Linnea. Jeg er ikke spesielt begeistret for Emma, Sara eller Ida heller. Faktisk er Ingrid det eneste navnet på topp 20 listen fra mitt fylke som faller i min smak. Jeg liker egentlig ingen av gutenavna heller, bortsett fra Kristian og Emil, som jeg syns er ganske fine. Jeg er sikkert sær:)
Donpedro Skrevet 27. januar 2009 #16 Skrevet 27. januar 2009 At man ikke vet hvordan statistikken utvikler seg om 10 år er så, men jeg vil ikke gi barna mine et navn som har ligget på navnetoppen de 3 siste åra. Da unngår jeg sannsynligvis at småtten heter det samme som 6 andre i klassen. ...forutsatt at man tar høyde for lokale variasjoner. Statistikken for det stedet jeg bor er ganke annerledes enn den nasjonale statistikken (som mange sjekker når de får barn). Og det er jo her jeg bor barnet skal gå på skole osv.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #17 Skrevet 27. januar 2009 Selv heter jeg noe vanlig, men et navn som aldri har vært særig populært Hm, hvordan ble det vanlig hvis det aldri har vært populært?
Donpedro Skrevet 27. januar 2009 #18 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Hm, hvordan ble det vanlig hvis det aldri har vært populært? Med vanlig mener jeg et navn alle vet hvordan staves, som alle har hørt om og mange kjenner noen som heter. Men det har aldri vært på topp 10 av den grunn. (Jeg kunne feks hett Elise) Endret 27. januar 2009 av Donpedro
Gjest imli Skrevet 27. januar 2009 #19 Skrevet 27. januar 2009 Synes ikke hverken Lukas eller Linnea er noe særlig fine navn, så jeg ville aldri valgt dem. Synes Linnea er for "svakt", og så liker jeg ikke bibelske navn som Lukas. Høres vel snart ut som om hele skoleklassen består av en gjeng prester Har gitt ungen min et navn i en helt annen kategori, liker norske navn. Smaken er som baken
Gjest Emera Skrevet 27. januar 2009 #20 Skrevet 27. januar 2009 Jeg unngikk navnetopp-navn med hensikt. Valgte vanlige norske navn, men altså ikke topp ti-lista. Selv har jeg et navn som henger på annenhvert kvinnfolk i min generasjon, og jeg vet ikke hvor mange som het dette der jeg vokste opp. Så det ville jeg for all del unngå. I tillegg til det at jeg ikke kaster meg på trendbølger hvis jeg kan unngå det. Og jeg tror heller ikke det er så vanskelig å unngå dersom man sjekker navnestatistikken før man gir ungen navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå