Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Lagde pikekyss her om dagen, og i oppskrifta sto det at jeg skulle ha dem i ovnen rundt 100 grader i 3-4 timer.. VEL! Jeg gjorde dette, og de tørre, men fikk en litt brunlig farge (ikke hvite hvertfall). Dessuten ble de ikke særlig søte (røra smakte ikke godt heller før jeg stekte dem). Så lagde jeg en annen oppskrift, og den røra ble kjempefin! MEN da jeg stekte dem så stekte jeg dem på 160-170 grader (sto faktisk 190 grader i oppskrifta, men syntes det hørtes veldig varmt ut) i 2 timer og de endte opp med å bli litt "brente".. Hvertfall inni, der var de helt brune - æsj. Så, hvordan er den perfekte måten å steke disse marengsene på?
Gjest *Ulla* Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Jeg hadde mine inne i 45 min., men husker ikke helt hvor mange grader det var. Det kan ha vært 150, det var iallefall ikke mer enn 170. Da ble de perfecto! Må kanskje prøve seg frem litt, kikke på dem mens de står inni, så de ikke blir brente.
Kamikatze Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Tiden varierer etter mengden. Steiker du "pikekyss" tar det omlag halvannen time i 90 grader. De blir tørre. Skal du lage kakebunn med litt seig kjerne, må du bruke mer varme, og den vil da bli beige-lysebrun på overflaten. Tider og temperaturer her, må du bare ta etter oppskriften. Det viktigste uansett er at du lærer din stekeovn å kjenne. Hvis du stadig får brente eller halvsvidde resultater av å følge oppskrifter, bør du stille termostaten lavere. Det er de færreste ovner som har den helt finjustert. Og så er det et godt utgangspunkt å la ingrediensene få hvile, slik at de har romtemperatur når du begynner. De fleste oppskrifter forutsetter dette. Og det kan ta lenger tid å gjennomsteke en røre som må varmes fra 5 grader enn fra 20 grader. Minst ved overflaten, mest inni. Så da risikerer du svidd skorpe og rå midte, om du ikke kompenserer med lavere temp, og lengre tid.
Gjest Huldali Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 hm... Jeg steker mine pikekyss på 180-90 grader i 15 min. Så slår jeg av ovnenen og åpner ovnsdøren på gløtt. Lar de stå i ca en time for å tørke. Mine blir kjempe gode Legg bakepapir over hvis du merker at de begynner å bli brune på toppen.
Kamikatze Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 hm... Jeg steker mine pikekyss på 180-90 grader i 15 min. Så slår jeg av ovnenen og åpner ovnsdøren på gløtt. Lar de stå i ca en time for å tørke. Mine blir kjempe gode Legg bakepapir over hvis du merker at de begynner å bli brune på toppen.Takk, dette må testes
Gjest Huldali Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Lite tips for ekstra nusselige pikekyss er å ha litt rød konditorfagre, slik at de blir rosa. Da ser de like søte ut som de smaker
Gjest ts Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Lagde dem igjen, og lot dem stå 1,5 time ca på 90 grader (fant en annen oppskrift med samme ingredienser som andre gangen jeg lagde dem, og der sto det 90 grader i stedet for 190, så tror kanskje det må ha vært skrivefeil første gangen.. :dunke: ). Denne gangen ble de perfekte! Nam nam. Pikekyss er godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå