Gå til innhold

kyllingpølser

*snuppis*

Anbefalte innlegg

SLenger inn et innlegg om dette her, jeg la det inn i dagboken min *snuppis*, men regner med at det er lettere med svar her..

Jeg har så sinnsykt lyst på pølser idag...Siden jeg har lyst på dette, og vet at vanlige pølser ikke akkurat er det sunne alternativ, lurer jeg på om jeg kan spise kyllingpølser med bedre samvittighet???Om jeg får ja som svar, skal jeg love dere en som er raskt ute i butikken ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis pølser likevel ikke er noe du spiser ofte, så synes jeg du skal kjøpe de pølsene du har LYST på og ikke tenke på hva som er sunnest. Selv synes jeg ikke kyllingpølser nødvendigvis er så mye sunnere enn andre pølser selv om de er magrere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grillpølse, gilde

Ingredienser:

Kjøtt (48%) av storfe og svin, skummet melk, hodekjøtt (7%) av storfe og svin (tilsammen 55% kjøttråvare), potetmel, salt, løk, pepper, muskat, ingefær, antioksidant askorbinsyre, konserveringsmiddel natriumlaktat, natriumdiacetat og natriumnitritt.

Næringsinnhold pr. 100 gram:

Protein 10 g

Karbohydrater 7 g

Fett 18 g

Kalorier

962 kJ / 230 kcal

Grillpølse - kylling og kalkun, prior

INGREDIENSER:

Maskinelt utbeinet kylling- og kalkunkjøtt (49 %), melk, hønsekjøtt (10 %), kalkunkjøtt (4 %), potetmel, salt, dekstrose, krydder, aroma, smaksforsterker E621, antioksidant E300, E301 og E330, konserveringsmiddel E250.

NÆRINGSINNHOLD 100 g VARE GIR:

Energi: 805/191 kj/kcal,

Protein: 11,4 g,

Fett: 13,7 g

Litt eksempler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid-84

Selv har jeg falt for Vita hjertego sine wienerpølser av svin. de smaker ganske godt, og er sunnere enn vanlige pølser tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser alltid ostepølse med bacon vi, og det skal visst være de mest usunne pølsene på markedet. :sjenert: Men de er jo så gode! Uansett så tror jeg kylling- eller kalkunpølser er hakket sunnere enn vanlige pølser. Vita Hjertegod er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg falt for Vita hjertego sine wienerpølser av svin. de smaker ganske godt, og er sunnere enn vanlige pølser tror jeg :)

Ikke sunnere, men "litt mindre usunne". : )

Det aller usunneste er nok å være fundamentalistisk engstelig for hva som stappes inn i munnen, når kostholdet ellers er på stell, ja. Det er jo ikke gift vi snakker om, i ett måltid. Problemet oppstår jo først når det spises så ofte at det blir en livsstilsykdom.

Jeg tror kroppen har godt av å få bryne seg både med sukker og enumettet fett, en gang i blant. Bare ikke kronisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mina_*
Hvis pølser likevel ikke er noe du spiser ofte, så synes jeg du skal kjøpe de pølsene du har LYST på og ikke tenke på hva som er sunnest. Selv synes jeg ikke kyllingpølser nødvendigvis er så mye sunnere enn andre pølser selv om de er magrere. ;)

Synes det var litt rar måte å formulere seg på:-) har jo ikke så mye å si hva du synes, det som er vesentlig er jo fakta...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kroppen har godt av å få bryne seg både med sukker og enumettet fett, en gang i blant. Bare ikke kronisk. :)

Alt med måte sies det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrekk og gru....jeg klarte å stappe i meg to VANLIGE pølser......;( Sitter igjen med sååå dårlig samvittighet! Men til vablig kan jeg spise både 4 og 5 stk av dem, så kan jo se meg fornøyd med bare to stk da... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii
Grillpølse - kylling og kalkun, prior

INGREDIENSER:

Maskinelt utbeinet kylling- og kalkunkjøtt (49 %), melk, hønsekjøtt (10 %), kalkunkjøtt (4 %), potetmel, salt, dekstrose, krydder, aroma, smaksforsterker E621, antioksidant E300, E301 og E330, konserveringsmiddel E250.

NÆRINGSINNHOLD 100 g VARE GIR:

Energi: 805/191 kj/kcal,

Protein: 11,4 g,

Fett: 13,7 g

Jeg ville aldri kalt noe som inneholder det kyllingpølser inneholder for sunt. MUK (maskinelt utbenet kjøtt) som kommer fra kylling og kalkun inneholder både beinrester, bindevev og beinmarg. Det står mer om det her.

I tillegg inneholder kyllingpølsene smaksforsterkere f.eks som brukes i produkter som er så utarmede på gode råvarer at man må bruke andre metoder for å få frem smak. Grillpølsene har en mer naturlig sammensetning.

Er man bekymret for fettmengden i vanlige pølser, er jo sånn sett kyllingpølser et bedre alternativ. Men sunt kan det neppe kalles med alle de tilsetningsstoffene og mangelen på gode råvarer. Rent utover det å gi kroppen en viss dose fett og proteiner er den ernæringsmessige verdien langt lavere enn fra skikkelig pølse (fra slakter f.eks) laget på gode råvarer.

Å spise skikkelig pølse en gang i blant har ingenting å si for en eventuell slankekur. Det er helheten i kostholdet som teller.

Endret av O-Ren Ishii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg er helt enig i det O-ren skriver over. De som er opptatt av at pølsene skal være "sunne", burde ta en titt på pølser fra A. Idsøe (selges, foruten i deres egen slakterforretning i Stavanger også i enkelte butikker i andre store byer), fra Grøstadgris ((enda flere) og fra Henriettes. Alle disse inneholder mye mer rent kjøtt enn de fleste andre pølser (og desto mindre stivelse), og de innholder stort sett ikke tilsetningsstoffer. Dessuten er de utrolig mye bedre på smak enn alle andre pølser jeg har smakt i Norge.

Hvordan kaloriinnholdet i disse pølsene er i forhold til andre pølser vet jeg ikke. Men man spiser vel uansett ikke pølser dersom man er ute etter å innta et kalorifattig måltid? Man bør dessuten ikke la pølser være en stor del av kostholdet. Så lenge man bare spiser det en gang i blant er det ikke noe problem. Jeg ser det sånn at hvis jeg først skal spise pølser, skal jeg spise veldig gode pølser. Og da får de bare være så kaloririke de vil. Kvalitetspølser med veldig høyt innhold av rent kjøtt i forhold til pølser fra Gilde, Prior og lignende, og minimalt med stivelse og tilsetningsstofer, er uansett sunnere enn disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrekk og gru....jeg klarte å stappe i meg to VANLIGE pølser......;( Sitter igjen med sååå dårlig samvittighet! Men til vablig kan jeg spise både 4 og 5 stk av dem, så kan jo se meg fornøyd med bare to stk da... :(

Bare dumt å ha dårlig samvittighet, du blir da stresset og stress øker fettlagringen. Gjort er gjort og spist er spist som det heter, så å ha dårlig samvittighet etterpå hjelper veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...