Gjest Lupi Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Vi skal ha selskapet vårt i selskapslokaler. Vi betaler 750 per kuvert, og det er 3-retters middag og kaffe. I tillegg kommer alkohol, og det må kjøpes der. Så viser det seg at det nærmest er restaurant-priser på drikkevarer, og jeg har litt noia nå for jeg ser for meg hvor dyrt dette kan bli. Dere som har en lignende ordning, hvordan har dere gjort det med alkoholen? Jeg føler at uansett hvordan vi gjør det, vil det bli dyrt for oss OG vi virker gniene
Disco Biscuit Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Vi har samme type ordning som dere. Vi kommer til å betale drikke til maten + kaffe avec til gjestene. Om gjestene ønsker mer drikke enn dette må de betale for det selv i baren senere. Dette har vi gjort for å kutte kostnadene litt, og har ikke opplevd annet enn positive tilbakemeldinger på det Bare husk å informere gjestene på forhånd om hvilen løsning dere har valgt. Endret 27. januar 2009 av MaiL
angara Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Nå hadde vi medbragte drikkevarer i lokalet, men jeg har tenkt på dette hvis vi skulle hatt bryllupet på restaurant: I stedet for at man bestiller vin per glass, blir det ikke billigere å bestille hele flasker med vin? Og enten setter dem på bordet (men da drikker folk kanskje mer?) eller får noen til å gå noen runder og sjenke i i løpet av middagen (for eksempel på strategiske tidspunkt før viktige taler, slik at ingen er tomme og alle har noe å skåle med, etc)? Det lønner jo seg ofte per enhet å kjøpe flasker i stedet for glass... EDT: og jeg vil bare legge til at jeg ikke ville hatt problemer med å måtte kjøpe min egen drikke i baren etter middagen, når det blir holdt i fine lokaler. Jeg ville derimot syntes at det var gnient dersom det var på et grendahus, og man måtte betale for innkjøpt vin og hjemmeblandete drinker baren der... Endret 27. januar 2009 av angara
Gjest gjesten Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Nå hadde vi medbragte drikkevarer i lokalet, men jeg har tenkt på dette hvis vi skulle hatt bryllupet på restaurant: I stedet for at man bestiller vin per glass, blir det ikke billigere å bestille hele flasker med vin? Og enten setter dem på bordet (men da drikker folk kanskje mer?) eller får noen til å gå noen runder og sjenke i i løpet av middagen (for eksempel på strategiske tidspunkt før viktige taler, slik at ingen er tomme og alle har noe å skåle med, etc)? Det lønner jo seg ofte per enhet å kjøpe flasker i stedet for glass... Du kjøper selvsagt ikke vin per glass, men per flaske, og på slike steder går selvsagt servitører rundt og sjenker under middagen. Hvor mange ganger de gjør det avhenger av hvor mange runder brudeparet har bestilt. 2 glass, ett til forrett og ett til hovedrett er et minimum. Jeg synes at det er greit å betale for drikker etter maten selv (så lenge det er på et sted med sjenkebevilling. Har brudeparet kjøpt inn drikken selv og så selger den videre blir det veldig rart - selv om jeg har opplevd det også). Men, husk å opplys om det, enten i innbydelsen eller på en annen måte. Hvis det ikke står noe i innbydelsen, og brudeparet heller ikke sier noe, vil jeg si at det er normalt å anta at det er fri bar. I det ene bryllupet vi var i i sommer var det ikke fri bar, noe som ingen hadde sagt noe om på forhånd. Stedet tok heller ikke kort, og det lå langt unna nærmeste minibank. Det ble lite drikking den kvelden for å si det sånn, for svært få hadde med kontanter. Jeg tar f.eks. aldri med lommebok når jeg er i selskap, er jo ikke plass til det i selskapsvesken, men tar med kort. Har lært etter dette og tar nå med en hundrelapp eller to i tillegg, men jeg synes egentlig at de som inviterer bør gjøre det klart hva de inviterer til. Det ble litt pinlig både for gjestene som ikke hadde kontanter på seg og for brudeparet.
Neytiri Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Vi har samme ordning....så vi har valgt å ha 1 velkomst drink, 2 vin/øl/brus med maten, og 1 aveq. Personalet har full kontroll på sånt, det er bare å spørre! Vi er unge og betaler alt selv så her forstår folk dette.....så det er ikke noe problem tror eg.
Jade Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Huff, alkoholprisene er vesentlig å sjekke før dere bestemmer dere for lokale. Men gjort er gjort. De fleste vil nok synes det er greitt å betale drikken i baren selv (så lenge dere gir beskjed i innbydelsene) når det er lokalet som står for drikken.
Gir Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 Der vi skal ha det er det 625 + vin / øl / mineralvann til maten (3 retters). Vi beregner 1/2 - 2/3 flaske vin pr pers i budsjettet vårt, noe de som har lokalet sier er å ta godt i, da det alltid er en del som ikke drikker (gravide etc etc). De skal holde glasset til gjestene med vin under hele middagen. I tillegg kommer ca 1 glass velkomsdrink på hver. Vi beregner derfor 200kr ekstra pr pers for drikke, og har i hvert fall fått vite at dette er en OK beregning. Avec får vi ta med selv gudsjelov, samt sprit til baren Når det gjelder å kjøpe alkoholen selv etter middagen som gjest, er vel dette ganske normalt? Jeg hadde i hvert fall ikke tenkt noe særlig over det. Normale brudepar som leier lokale med alt inkl har som oftest ikke råd til åpen bar?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 hm, var veldig dyr mat! bryllup jeg har vært i der de måtte kjøpe drikke fra lokalet, så fikk vi velkomstdrink og drike til maten. etter middagen kjøpte vi selv i baren. syns det var helt greit.
Neytiri Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Fleste eg kjenner som giftet seg brukte faktisk mellom 1000-1500 per kurvert. Og det var kun maten! tror 750kr er ikke så ille, vi har fått det på 450kr. men da er det opp i Norefjell.
Gjest Lupi Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Fleste eg kjenner som giftet seg brukte faktisk mellom 1000-1500 per kurvert. Og det var kun maten! tror 750kr er ikke så ille, vi har fått det på 450kr. men da er det opp i Norefjell. Godt å høre at vi ikke er helt gærne Det er en veldig vakker gård vi skal ha bryllupet på, og vi skal også ha vielsen samme sted.
Jade Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 Fleste eg kjenner som giftet seg brukte faktisk mellom 1000-1500 per kurvert. Og det var kun maten! Kun maten!?!?!? Er du sikker på at det ikke er bakt inn dekketøy, bord/stoler, duker, lys, blomster(?), lokale, servitører og bartender i denne prisen? Ellers må du ha utrolig rike bekjentskaper, og maten må jo være helt fantastisk!
Gjest Lupi Skrevet 28. januar 2009 #12 Skrevet 28. januar 2009 Kun maten!?!?!? Er du sikker på at det ikke er bakt inn dekketøy, bord/stoler, duker, lys, blomster(?), lokale, servitører og bartender i denne prisen? Ellers må du ha utrolig rike bekjentskaper, og maten må jo være helt fantastisk! Alt dette er i hvert fall inkl i vårt. Og kaffe! hehe. men hun mente sikkert kun maten, og ikke drikkevarer?
Neytiri Skrevet 28. januar 2009 #14 Skrevet 28. januar 2009 Kun maten!?!?!? Er du sikker på at det ikke er bakt inn dekketøy, bord/stoler, duker, lys, blomster(?), lokale, servitører og bartender i denne prisen? Ellers må du ha utrolig rike bekjentskaper, og maten må jo være helt fantastisk! Hehe dumme meg, selvfølgelig mente eg dekketøy, bord, stoler, lys, lokale, servitører og sånt.....tror ikke blomster var inni prisen Men ja faktiskt kjenner eg mange som bruker UTROLIG mye på "kun mat" altså da ikke drikkevarer. Nu har vi tenkt å ha det rundt 60 tusen til 70 gjester for hele bryllupet altså, og da har ikke vi i min mening dårligere selskap.....så ja 1500kr. per kurvert for oss er totalt uaktuelt.... Ikke er venna mine rike.....bare lever i gjeld første årene etter bryllupet
Neytiri Skrevet 28. januar 2009 #15 Skrevet 28. januar 2009 Godt å høre at vi ikke er helt gærne Det er en veldig vakker gård vi skal ha bryllupet på, og vi skal også ha vielsen samme sted. Høres nydeligt ut.... Lykke til og kos dere masse
Gjest Lupi Skrevet 28. januar 2009 #16 Skrevet 28. januar 2009 Høres nydeligt ut.... Lykke til og kos dere masse tusen takk, det samme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå