Gå til innhold

Forrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi finner ikke ut hva vi skal ha til forrett....samboeren min vil ikke ha fisk og jeg vil ikke ha suppe.Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal bare ha honningmelon med spekeskinke. Hadde aldri orka spise fisk først, så en diger steik e.l. så en dessert og SÅ kaker og annet. Syns det blir rett og slett for mye.

Skrevet

Det lages mye godt av skalldyr, hvis det ikke faller inn under fiskeparagrafen. Forretter basert på asparges og/eller spekeskinke (gjerne spanske eller italienske, som ikke er så salte som våre norske), er også bra. Forskjellige typer mousse på ristet brød med salat til. Kjøtt, skalldyr og grønnsaker i små "poser" av sprøstekt filodeig, med en asiatisk inspirert saus og småsalat til.

Gjest gjest_S
Skrevet

heihei,

her er noen forslag som jeg synes er fantastiske gode forretter, alt ettersom hva man skal ha til hovedrett og dessert da!

Bruschetta

Fremgangsmåte:

Legg tomater og hvitløk på litt aluminiumsfolie, ha over balsamicoeddik, olivenolje og salt. Brett folie over, klem folien godt sammen slik at du får en pakke. Stekes i ovn ved 225°C i ca 10 minutter.

Grill loffskivene i panne ved sterk varme, eller i ovn ved 250°C til brødet har en gyllen overflate. Gni skivene inn med en hvitløksbåt, delt i to.

Legg ruccola på brødet. Legg 2 skiver skinke på hver brødskive.

Legg over bakte tomater og hvitløk, og drypp over olivenolje og balsamicoeddik.

Dette er en perfekt smårett eller forrett, og kan med enkelthet lages på grillen!

Carpaccio

Fremgangsmåte:

Ta majones av fin kvalitet og bland sammen med hvitløkspuré og trøffelolje.

Skjær oksefileten i så tynne skiver som mulig, gjerne ved å fryse fileten halvveis da det er lettere å få helt tynne skiver da.

Alternativt er å legge filetskivene mellom to plastfjøler og banke dem flate før de legges over på tallerkenen.

Det er smak og behag om avgjør om man liker carpaccioen tynn eller litt tykkere.

Når kjøttet ligger på tallerkenen heller du litt trøffelolje over fileten, og strør over salt og pepper etter smak.

Legg rucculasalat over fileten sammen med pinjekjernene. Tilslutt rives flak av parmesanost og strøs over.

Serveres med en stor skive sitron.

Fenalår med asparges

Fremgangsmåte:

Vask potetene godt, skallet skal sitte på.

Kok potetene knapt møre i vann. Varm opp oljen og vend dampede poteter i denne. Tilsett salt, pepper og finhakkede urter.

Skrell nederste del av aspargesen. Kok, stek eller grill den 3-4 minutter til den er knapt mør.

Anrett asparges med skiver av fenalår rundt på porsjonstallerken eller serveringsfat.

Server sammen med lune poteter og gjerne flatbrød.

lykke til ;)

Skrevet

Fisk er jo nam nam. Mye bedre en suppe synes jeg. F.eks hellefisk med littegrann tilbehør og foccacha.

Skrevet

Jeg elsker Caprese! (tomat og mozarella + olivenolje, balsamico og basilikum)

Men da må du ha skikkelig gode, søte tomater og så fersk mozarella som det er mulig å få tak i i Norge (kan imidlertid ikke sammenlignes med mozarella fra sydeligere strøk)

Enkelt og veldig godt!

Skrevet

Det ville nok hjelpe litt dersom vi visste hva dere skal ha til hovedrett. Er enklere å sette sammen en forrett som passer da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...