Gå til innhold

Frysing av mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ganske mange som har spurt "kan dette fryses" her, og det er litt sånn jeg også tenker akkurat nå. Jeg har hatt litt som utgangspunkt at alt kan fryses, men så kom jeg på ting som:

- brus

- kakedeig

- kokt pasta

- rå kål

- og kan man fryse all slags frukt?

:fnise:

Hva er det som IKKE kan fryses av mat egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg med på denne. Vet veldig lite om det, husker bare at jeg har lest noe om frysing og fett..

Gjest Catwoman
Skrevet

Mesteparten av rå/ubehandlede grønnsaker går dårlig å fryse.

Agurk er feks flytende substans når den tiner. :ler:

Forkjellige løk-produkter går greit tror jeg, men det er det eneste jeg kommer på av rå grønnsaker som tåler frost.

Endel frukt kan fryses i rå tilstand - men konsistensen er ikke alltid den samme når det tiner. Jordbær er jo feks like gode etterpå, men de er ganske bløte og slappe, og ligner ikke mye på friske jordbær. Forresten er de ikke akkurat like gode heller, men de funker strålende til rørt jorbærsyltetøy :sikle:

I kokt tilstand kan vel stort sett all type frukt fryses, tror jeg.

Kokte poteter funker dårlig å fryse - de blir vasne og slappe.

Grønnsakssuppe funker og dårlig - hvertfall fikk ikke jeg det til. Alle grønnsakene var vasne og smakløse da jeg tinte den opp igjen.

Men jeg har fryst ned gryter ol. med grønnsaksbiter i, og det har gått greit (så lenge det ikke er poteter i da) Så det er vel noe med at suppa er så flytende eller noe

Øl funker heller ikke alltid - den ene ølflaska som sto på terassen her i ti minus eksploderte ihvertfall :fnise: Men de andre fem overlevde da.

Skrevet

Takk for info ^^

Men man får jo kjøpt brokkolig og blomkål som er i frossen tilstand, så det går det vel an å fryse selv også? Eller? :forvirret:

Jeg har aldri fryst suppe, men LAPSKAUS går det fint an å fryse - min er like god etter opptining igjen hvert fall, og det er poteter i den.

Hm.

Skrevet

Mange grønnsaker kan fryses etter forvelling, f.eks. brokkoli og blomkål som du nevner. Her står det hvordan det gjøres. :)

Skrevet (endret)

Nice, takk :)

Går vel sikkert an å gjøre det samme med hodekål.

Endret av desperate
Skrevet

egg gjør seg kanskje ikke bra etter frysing. Eller?

Gjest Catwoman
Skrevet
Men man får jo kjøpt brokkolig og blomkål som er i frossen tilstand, så det går det vel an å fryse selv også? Eller?

jepp. >Det går som sagt fint å fryse det når det er kokt/forvellet, de frosne grønsakene du kjøper på butikken er aldri rå.

Skrevet
Det er ganske mange som har spurt "kan dette fryses" her, og det er litt sånn jeg også tenker akkurat nå. Jeg har hatt litt som utgangspunkt at alt kan fryses, men så kom jeg på ting som:

- brus

- kakedeig

- kokt pasta

- rå kål

- og kan man fryse all slags frukt?

:fnise:

Hva er det som IKKE kan fryses av mat egentlig?

Har også hørt at ris ikke bør fryses. Er vel en generell "regel" om at ris ikke bør spises dagen derpå - derav regelen om at det ikke bør fryses heller.

Skrevet
Har også hørt at ris ikke bør fryses. Er vel en generell "regel" om at ris ikke bør spises dagen derpå - derav regelen om at det ikke bør fryses heller.
Man kan godt spise ris fra dagen før, men det er viktig å varme den godt opp for å ta knekken på evt. skadelige bakterier.
Skrevet

Grønnsaker, som t.d. gulerøtter, blomkål, brokkoli, erter kan man forvelle og fryse.

Matvarer som inneholder gelantin, eller gele, går ikke så bra.

Gjest Catwoman
Skrevet

I frysedisken på smartclub har jeg sett frosne avokadoer. Så det burde gå greit å fryse.

Mulig de var behandlet på noen måte da, tilsatt et eller annet.

Ris har jeg fryst ned mange ganger - det har gått helt fint.

Man kan godt spise ris fra dagen før, men det er viktig å varme den godt opp for å ta knekken på evt. skadelige bakterier.

oi.. er ris så lett bedervelig.... jeg har spist kald ris fra dagen før mange ganger.

Skrevet
oi.. er ris så lett bedervelig.... jeg har spist kald ris fra dagen før mange ganger.
Det har i grunnen jeg også gjort, så jeg er ikke så veldig bekymret. ;) Men ris kan visstnok i enkelte tilfeller inneholde skumle bakterier, så det er jo greit å vite om det i det minste. Se her, f.eks.
Skrevet

Jeg mener å ha lest at eggehvite og eggeplomme kan fryses separat. Blir jo ikke som å fryse hele egg, da, men greit å vite allikevel.

Gjest gabriela
Skrevet

Gjorde dette engang med en feiltagelse, da vi kokte eggene etterpå hadde de gummikonsistens :fnise:

Skrevet

Hjemmelaget pizza blir aldri noe godt når det har vært fryst. Det er spisende, men smaken har liksom blitt borte.

Skrevet
Mulig de var behandlet på noen måte da, tilsatt et eller annet.

Ris har jeg fryst ned mange ganger - det har gått helt fint.

Jeg har også spist mye ris fra dagen før. Men jeg mener på å ha hørt noe om at ris aldri skal stå til dagen etter. Men det kan ha vært at det aldri skal stå ute i romtemp. til dagen etter. Kan være at måtte stå kjølig eller noe slikt. Går vel bra så lenge en varmer det skikkelig. :-)

Skrevet
Hjemmelaget pizza blir aldri noe godt når det har vært fryst. Det er spisende, men smaken har liksom blitt borte.

Hjemmelaget pizza fryst ned synes jeg er nydelig når jeg tar det opp igjen. Men et tricks kan være å klæsje på litt krydder, samt noen småbiter med ost. Så er det viktig at hele pizzaen blir skikkelig gjennomstekt. Sett derfor på lav varme (150 grader) de første 10 minuttene, før du freser litt opp (typisk 220) på slutten slik at osten smelter skikkelig.

Skrevet

Jeg har erfaring med å kutte opp gulrot, kålrabi, sellerirot, purre, chili og fryse det rått. Smaker godt. Har som regel fryst det oppkuttet og tar det opp til lapskaus.

Nå handlet jo tråden om hva som ikke kan fryses, men lettere å si hva som kan :fnise: Dette er i alle fall noen grønnsaker som kan fryses ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...