Nyttårsbrud Skrevet 29. januar 2009 #41 Skrevet 29. januar 2009 Dessuten synes jeg 140 000 er uhorvelig mye penger å svi av for ei helg. Hva får man for så mye penger? Hvor mange gjester har man i et bryllup som koster så mye? Veldig mange her som henger seg opp i akkurat dette! Alt TS vil er å få tips hvordan kutte i kostnadene samtidig som hun får ut frustrasjon! Hun er da vel smertelig klar over at d er snakk om mye penger. D må da være opp til hver enkelt hvor mye penger de velger å svi av på bryllupet! Og hvor mye arbeid de ønsker å legge i d. For 140 000 får du et flott bryllup til 70-80 gjester med alt inkludert, og hvor du slipper å gjøre noe og bare kan nyte dagen. Ja...d er mye penger, men har en mulighet og råd så hvorfor ikke?? Forhåpentligvis så skal en da ikke gjøre d så alt for mange ganger. Tenk forresten på hvor mye penger folk bruker på barndåp, konfirmasjon ++ nå tildags.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #42 Skrevet 29. januar 2009 Veldig mange her som henger seg opp i akkurat dette! Alt TS vil er å få tips hvordan kutte i kostnadene samtidig som hun får ut frustrasjon! Hun er da vel smertelig klar over at d er snakk om mye penger. D må da være opp til hver enkelt hvor mye penger de velger å svi av på bryllupet! Og hvor mye arbeid de ønsker å legge i d. For 140 000 får du et flott bryllup til 70-80 gjester med alt inkludert, og hvor du slipper å gjøre noe og bare kan nyte dagen. Ja...d er mye penger, men har en mulighet og råd så hvorfor ikke?? Forhåpentligvis så skal en da ikke gjøre d så alt for mange ganger. Tenk forresten på hvor mye penger folk bruker på barndåp, konfirmasjon ++ nå tildags. Hun har jo ikke råd... Jeg synes det er ufattelig at noen klarerå faktisk ta i mot så mye penger til en fest. Men men
RedFox81 Skrevet 29. januar 2009 #43 Skrevet 29. januar 2009 Det er faktisk sånn at et gjennomsnittlig bryllup i Norge ligger på rundt 100 000 kroner, etter en liten søk på google.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 29. januar 2009 #44 Skrevet 29. januar 2009 Det er faktisk sånn at et gjennomsnittlig bryllup i Norge ligger på rundt 100 000 kroner, etter en liten søk på google. Høres direkte tragisk ut med tanke på at halvparten av disse ekteskapene går i oppløsning etter forholdsvis kort tid.
Gjest Lupi Skrevet 29. januar 2009 #45 Skrevet 29. januar 2009 Det er litt typisk foreldre det der, å ikke si hvor mye man får. I hvert fall gjør mine det Mine foreldre har sagt de skal hjelpe oss med bryllupet, men ikke hvor mye. Det kommer de sikkert ikke til å si før i siste liten kjenner jeg de rett. Så derfor går vi ut i fra at vi skal betale alt selv. Vi sparer i hvert fall som om det er tilfellet. Så dersom de overrasker oss og vil betale MYE, så er det jo bare å sette overskuddet av det vi har spart på sparekonto. Og hvis de kommer og sier: her er 10 000 fra oss. Så har vi heldigvis 90 000 så vi får betalt alt allikevel. Nå har svigerfar sagt han vil hjelpe til også. Bryllupet vårt blir DYRT, så det er jammen deilig at de vil hjelpe til. Nå har vi spart 40 000 foreløpig, og har et halvt år på oss å spare resten.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #46 Skrevet 29. januar 2009 Mitt bryllup var betraktelig dyrere. Moren og faren min betalte alt utenom ringer og bryllupsreise. Jeg er vokst opp med mye store selskaper arrangert av mine foreldre som også har vært kostbare. Dette er noe de synes er morsomt å ordne i stand med jevne mellomrom. Latterlig å si at man ikke skal kunne ta i mot de pengene. Dersom foreldre har mulighet og ønsker å bidra er det helt greit i mine øyne. Jeg vil mye heller få hjelp nå, enn å arve penger den dagen de dør. Et bryllup er jo en fest også for foreldre... Jeg ville tatt en alvorlig samtale med både mor og far. Jeg synes det er både stygt og ekstremt dårlig gjort av de å si at de skal dekke kostnader, være med på planlegging og trekke seg like før.
LilleMy28 Skrevet 29. januar 2009 #47 Skrevet 29. januar 2009 Du sier at dere har klart å kutte ned til 120 000, dvs at dere mangler 60 000, og at det er ca. 6 mndr til bryllupet. Siden dere er studenter og ikke kan tjene mer enn inntektstaket i løpet av et år så er det begrenset hvor mye dere klarer å spare. Men sett et oppnåelig mål på hvor mye dere kan spare, ønsk dere penger til evt bursdager, og med så mange gjester kan det jo være at dere får noen pengegaver også. Dere vil nok neppe klare å spare 60 000 på den "korte" tiden, men kommer dere godt på vei kan dere spørre om å få låne resten av foreldrene dine. Dere må for all del ikke gå i bank og låne, det vil bare skape enda mer problemer senere og kunne hindre dere i å få kjøpt bolig. Tenk på at alle utgiftene må ikke betales før bryllupet, men gjerne en liten stund etterpå (fotograf, takkekort etc). Ellers er det bare å spise nudler og spagetti med ketchup, jeg har levd studentlivet og dersom en er litt smart i mathandlingen så kan en spare mye penger. Lag middager til under kr.25, det går fint, f.eks. handle på 10-kronersmarked. Pølse (kr.10) og potetmos m/melk (2 for kr.10), eller pizza med pepperoni (kr.10), deig (ca.kr.5 inkl.tørrgjær), tomatpuré (3 for kr.10), ananas (3 for kr.10) og litt ost, fiskeboller i hvit saus m/potet og gulrot koster også veldig lite. I tillegg kneipp på kiwi koster kr.3,90. Da kan en fint ha matbudsjett på rundt under kr.2000 for et par i mnd. Lykke til med sparingen, dette klarer dere!
Gjest Lupi Skrevet 30. januar 2009 #48 Skrevet 30. januar 2009 Jeg spurte rett ut i går jeg, hvor mye mine foreldre ville sponse. Følte det var litt kjipt, men synes det er litt vanskelig når vi ikke vet om det er snakk om 5000 eller 50000 liksom. Men tror dere jeg fikk noe konkret svar? Så vi er egentlig like langt
bunadbrud Skrevet 30. januar 2009 #49 Skrevet 30. januar 2009 Nå har ikke orket å lese gjennom alle sidene med innlegg, men jeg har et par synspunktet å komme meg: - Helt OK for meg å ta imot penger som foreldrene tilbyr (vi får også en del) - Men et bryllup til 140.000 når begge er studenter? Hørrt om å moderere seg litt?
Gjest AnneShirley Skrevet 30. januar 2009 #50 Skrevet 30. januar 2009 Dersom dere får 10 000 av hans foreldre og 60 000 har dere et budsjett på 70 000 -et godt utgangspunkt for et bryllup. Dere kan betale mellomlegget på 50 000 selv (sparing + lån) eller dere kan kutte ytterligere på busjettet. Jeg mener f.eks at matbudsjett på 60 000 kr er et godt sted å starte. Selv om invitasjonene er sendt ut KAN dere endre sted ol for bryllupet så lang tid i forveien. Så lenge dere holder dere til samme dato og tidspunkt. (og dette er vel et kirkebryllup antar jeg -pga referansene til religiøs familie- så da er vel ikke denne dele av dagen der kostnadene ligger).
Gjest mumu Skrevet 30. januar 2009 #51 Skrevet 30. januar 2009 Nå har ikke orket å lese gjennom alle sidene med innlegg, men jeg har et par synspunktet å komme meg: - Helt OK for meg å ta imot penger som foreldrene tilbyr (vi får også en del) - Men et bryllup til 140.000 når begge er studenter? Hørrt om å moderere seg litt?Det kan være lurt å lese hele tråden, TS sier jo at de ikke hadde kommet til å gifte seg så snart hadde ikke foreldrene presset på, og at alle (?) bestillinger underveis har vært gjort med deres vitende.
Gjest AnneShirley Skrevet 30. januar 2009 #52 Skrevet 30. januar 2009 Det kan være lurt å lese hele tråden, TS sier jo at de ikke hadde kommet til å gifte seg så snart hadde ikke foreldrene presset på, og at alle (?) bestillinger underveis har vært gjort med deres vitende. Nettopp derfor kan TS godt be foreldrene (særlig faren som har "forhandlet fram avtalen omkring maten") om hjelp til å kutte kostnadene. Det er bare å være ærlig om at man hadde trodd foreldrene skulle dekke det meste -uten taket på 60 000 kr- og at man derfor har behov for å kutte i kostnadene.
marsy Skrevet 30. januar 2009 #53 Skrevet 30. januar 2009 Synes det er litt rart at du ikke "orker" å ta en ringerunde for å se om det er en mulighet for å finne et nytt lokale. Det tar vel ikke mer enn en time eller to å ringe til potensielle lokaler? Da har du ihvertfall prøvd? Men uansett: sparetips: - hvis lokale ikke kan endres kan sikkert drikke eller meny endres? - bytt til bonger hvis dere hadde tenkt å ha åpen bar - tilbehør til kjole trenger ikke koste mye. Jeg betalte ikke mer enn 1000kr totalt for smykker, undertøy, sko, sjal og underskjørt. Fant ting på finn.no, undertøy hos Lindex, sko og smykker på salg, underskjørt hos Lilly.dk. - Spraylakkerte kvister, kubbelys fra IKEA, flytelys fra nille, billig stoff fra JYSK, potteblomster (orkideer?), ballonger, falske roseblader (kjøpes på nett), flotte vaser kjøpt i bruktbutikker/IKEA/osv. Alternativ pynt kan være like fint, men er mye billigere. Søk på nettet og få inspirasjon! - Smink deg selv, eller få hjelp av en venninne. Kanskje kan du få hjelp til håret også? - ta deg tid til å sjekke priser mange steder enten det gjelder blomster, frisør, ringer osv. Hvis dere allerede har kuttet fotograf, band og bryllupsreise burde mye være spart! Jobb så mye dere kan og ta opp det resterende i lån hvis dere ikke klarer å kutte.
Kamikatze Skrevet 30. januar 2009 #54 Skrevet 30. januar 2009 (endret) Finn et kronebeløp på hva dere greier totalt, før bryllupet pluss måneden etter. Dere har allerede 70.000 i "foreldreforsprang", og bør kunne få en klar formening. Be om penger i gave, og be din far om hjelp til å ombestille lokale før det er for seint, og heller booke dere inn på MacDonalds. Ettersom jeg tolker det sånn at din far har vært drivkraften bak både fremskyving av bryllup og budsjettsprekk ved å bestille dyrt lokale, ved å være uklar omkring noe så essensielt som beløpsgrenser, bør han hjelpe til med å rydde opp i galskapen. Dere er allerede nede i 120.000 totalt, sier du, og mangler ikke allverdens. Regner med at dere er på god vei med å redusere de resterende 50.000 allerede (eller 35.000 hvis det var dine foreldre som ga 15.000 i gaveforskudd tidligere i tråden?). Det er snakk om et halvt år, så noen lakser greier dere sikkert til da, med en kombinasjon av kostnadsreduksjon, ekstrainntekter, og sparing ved å knipe inn husholdningsbudsjettet. Og da bør ikke alt se like svart ut, selv om alt virker kaotisk, fortvilende og uoversiktlig nå som du står midt oppi det. Når du finner totalbeløpet dere kan greie å spare frem til bryllupsdagen, går du til din far, og setter ham i gang med å avbestille lokale og finne rimeligere løsninger innenfor budsjettet. Synes han det er makeligere å heller sponse de resterende 10-30.000 istedenfor å gjøre den jobben, så ta villig imot. Hadde han vært klarere helt fra begynnelsen av, ville dere aldri havnet i denne situasjonen, så helt fri bør han ikke gå, selv om gaven er blendende i all sin prakt. Plan C er å spørre din far om han kan ta den praktiske biten med å sende ut avlysninger, fordi dere ikke hadde råd til å gifte dere ennå, og at dere setter pris på hans engasjement, men at dere ikke ønsker å entre ekteskapet med økonomisk lumbago, så dere velger å vente til dere får spart opp midler. Noen depositum tapt, men såpass får han dekke, som ga dere falske forutsetninger. En erfaring. Edit: bokstavstokking Endret 30. januar 2009 av Kamikatze
linnmerete Skrevet 30. januar 2009 #55 Skrevet 30. januar 2009 Ser at det er synd, men hvorfor i alle dager forventer du å få en sånn sum? Det ville kansje vært best å regne med å ikke få noe og planlegge ut i fra det og så heller se det som en ''bonus'' hvis noen tilbyr støtte...Det er jo ganske mye å planlegge til 140 000 med null kroner i kassa... lån eller kutt ned Evt med foreldre som kausjonister så ikke rentene blir så høye...?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #56 Skrevet 30. januar 2009 Ser at det er synd, men hvorfor i alle dager forventer du å få en sånn sum? Fordi foreldrene nærmest insisterte på at de heller skulle betale "mesteparten" enn at de skulle utsette bryllupet? Greit å lese startinnlegget?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #57 Skrevet 30. januar 2009 Ser at det er synd, men hvorfor i alle dager forventer du å få en sånn sum? Det ville kansje vært best å regne med å ikke få noe og planlegge ut i fra det og så heller se det som en ''bonus'' hvis noen tilbyr støtte...Det er jo ganske mye å planlegge til 140 000 med null kroner i kassa... lån eller kutt ned Evt med foreldre som kausjonister så ikke rentene blir så høye...? Hva er poenget med å skrive slike innlegg? Jeg tror ikke det skyldes noe annet enn misunnelse. Trådstarter forventet det fordi foreldrene har sagt at de skal dekke bryllupet, og foreldrene har godkjent hver eneste utgift- og kostnadspost som har blitt lagt frem for dem. Jeg er så utrolig lei av moraliserende innlegg her på Kvinneguiden, er det ikke mulig å svare på det trådstarter spør om i stedet for å belære henne om hva bryllupet bør koste eller hvor mye støtte hun bør forvente seg fra foreldrene?
linnmerete Skrevet 30. januar 2009 #58 Skrevet 30. januar 2009 jeg vet ikke om du ser det men jeg skrev faktisk ett forslag til å løse det, evt. med å ta opp ett billig lån?? og nei, jeg er ikke misunnelig, det er fantastisk at folk får penger til det og jeg ville gjerne tatt det i mot selv, men jeg ville ikke regnet med å få det selv om mamma og pappa var styrtrike....så SLAPP AV! Jeg forsto det sånn at det hele var en missforståelse, at foreldrene ikke skjønnte det ble antatt at de skulle betale alt og at brudeparret antok de skjønte det i og med de var med på planleggingen og ''pushet''...
Gjest Gjest_Lisen_* Skrevet 30. januar 2009 #59 Skrevet 30. januar 2009 Hva er poenget med å skrive slike innlegg? Jeg tror ikke det skyldes noe annet enn misunnelse. Trådstarter forventet det fordi foreldrene har sagt at de skal dekke bryllupet, og foreldrene har godkjent hver eneste utgift- og kostnadspost som har blitt lagt frem for dem. Jeg er så utrolig lei av moraliserende innlegg her på Kvinneguiden, er det ikke mulig å svare på det trådstarter spør om i stedet for å belære henne om hva bryllupet bør koste eller hvor mye støtte hun bør forvente seg fra foreldrene? ENIG!!! Les første innlegg, og se hva som faktisk er saken.. Og svar på det det blir spurt om, ikke moraliser om alt annet..
Ce'Nedra Skrevet 30. januar 2009 #60 Skrevet 30. januar 2009 Foreldrene dine har tydeligvis god råd, så jeg foreslår at du snakker med dine foreldre alene i første omgang, forteller de at her har dere tydeligvis snakket om hverandre osv. Spør om dere kan låne det resterende (avtal en øverste grense) til dere begge har inntekt osv etter utdannelsen.. Jeg er enig i dette forslaget. Si det som det er, at dere trodde de hadde fulgt med på budsjettet hele veien, så at dere har driti dere ut på grunn av det. Si at dere forstår at de ikke ønsker/kan/vil gi mer enn 60.000, men at bryllup i dag er dyrt, så dere klarer ikke å få det rimeligere enn 120.000. Spør om det er ok at dere låner de resterende pengene, og setter opp en betalingsplan over hvordan de skal betales tilbake. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå