Gå til innhold

Finansieringen plutselig borte -

Fremhevede innlegg

Skrevet

(gadd ikke lese de andre innleggene).. men Min tanke er hum, komunikasjons svikt på de værste... Kan dere ikke bare si det som det er til din far, spør om dere kan låne pengene hos dem å bli enig om en nedbetalingsplan ?? Ja hvis de har så god råd... Å tenk "det enkle er ofte det beste".

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville endret planene, for det er fullt mulig å få et bryllup til 60 000, men da må dere gjerne bytte lokaler, få en annen enn en kokk til å lage maten, kjøpe blomster på et hagesenter (like fine som i vanlige blomsterbutikker) for de er mye billigere, få noen dere kjenner til å ta bilder av dere, billigere musikk osv.

Selv om dere har sendt ut invitasjonene er det fullt mulig å gjøre forandringer i ettertid, der dere sender ut en e-post og sier at dere har byttet lokalet ol.

Jeg er ellers enig i at dine foreldre burde vært klarere fra begynnelsen av, og det syns jeg du bør fortelle til dem. Si samtidig at dere er veldig takknemlig for det dere får.

Skrevet
Det er da ikke verre enn at dere kan ta opp et lån på 60 000?

Blir forresten sjokkert over at enkelte faktisk forventer og ikke minst tar i mot så store pengebeløp fra foreldre fordi at man skal gifte seg.

Jeg oppfatter det ikke som at TS forventet seg disse pengene i det hele tatt, men at foreldrene tilbudte seg å betale "mesteparten", noe ts har tolket som alt utenom det hans foreldre bidrar med (?).

Synes ikke det er noe mer sjokkerende at man tar imot 140.000 fra foreldre til bryllup enn at man betaler 140.000 fra egen lomme. Vil tro at mange foreldre med mye oppsparte midler uansett har planer om at en del av dette skal gå til ungene en dag, og at det da er naturlig å hjelpe dem når de "trenger" det, som med bryllup, huskjøp osv, heller enn at de skal få utbetalt en stor arv en gang i fremtiden når de forhåpentligvis er godt etablerte og tjener penger selv. Jeg er enig i at 140.000 er fryktelig mye og at jeg selv aldri ville brukt så mye på et bryllup, men det er en annen sak.

Foreldrene dine har tydeligvis god råd, så jeg foreslår at du snakker med dine foreldre alene i første omgang, forteller de at her har dere tydeligvis snakket om hverandre osv.

Spør om dere kan låne det resterende (avtal en øverste grense) til dere begge har inntekt osv etter utdannelsen..

Det var min første tanke også.

Skrevet
Argh. Ser ut til at bryllupsplanene våre må endres på en eller annen måte, men jeg vet ikk helt hvordan...

Da vi ble forlovet hadde vi egentlig tenkt å vente med å gifte oss til vi var ferdige å studere (er studenter begge to) og kunne betale for det bryllupet vi ønsker oss. Men da vi meddelte mine foreldre nyheten om forlovelsen ble de meget entusiastiske, og sa at de skulle dekke det aller meste av utgiftene og at vi gjerne måtte gifte oss allerede neste år (dvs i 2009). Vi ble etter hvert giret på denne ideen vi også, og begynte å planlegge. Mine foreldre hadde hele tiden en finger med i spillet, og var innforstått med budsjettet hele veien. Det er f.eks pappa som har skaffet kokk, fotograf og musikere. Han er fullstendig klar over prisene, og at ikke vi har penger til å dekke dette selv.

Så vi har gledet oss da. Og planlagt. Og booket, men aldri uten å avklare med mine foreldre først. Hver eneste utgift har de visst om. Budsjettet har etterhvert krøpet opp i 140.000 kr, men de har visst om det hele veien.

I går ringte jeg pappa for å avklare noe annet, og vi kom i snakk om bryllupet. Jeg nevnte at det var dyre saker, sånn mest i en bisetning - hvorpå pappa uttaler at jeg får prøve å holde det sømmelig, så ikke vi sitter igjen med svarteper, for de (dvs mamma og pappa) skulle jo uansett bare dekke 60.000.

Jeg fikk hjertet i halsen! Hvorfor har han aldri nevnt dette før? Jeg spurte forsiktig om han hadde nevnt dette før, og han mente at han nok hadde sagt det en gang, men det ikke spilte noen rolle - for slik var det nå bare uansett...

Jeg snakket med forloveden min etterpå, som heller aldri hadde fått med seg dette. Vet jo at jeg bør være takknemlig for at de i det hele tatt bidrar, er jo kjempesnilt av dem, og jeg er mer enn takknemlig - men samtidig synes jeg dette burde kommet klart frem for 8 måneder siden da vi begynte å planlegge og lage avtaler. Eller i alle fall underveis, når de har VISST at budsjettet er på mye mer enn 60.000. Men spiller liten rolle nå, kan nesten ikke si noe på det.

Så da sitter vi her og er kjempefortvilte. Invitasjonene er ute. Lokaler, kirke, kokk, kjole, musikk og fotograf er bestilt. Det som frister mest nå er å bare avlyse hele bryllupet, men det vil uansett koste oss en del i tapte depositumer. For ikke å snakke om dem som har bestilt flybilletter for å komme i bryllupet. Vi har sett gjennom budsjettet, og kuttet alle steder vi fremdeles kan kutte - og er nede i 120.000, ca. Da mangler vi bare 60.000 kr... He,he.

Vet ikke hva jeg forventer av svar, følte bare veldig for å skrive dette ned. Har mest lyst å bare gråte, samtidig som jeg føler meg skikkelig bortskjemt fordi jeg tross alt får masse penger av foreldrene mine og jo bør være fornøyd med det. Hadde de bare gitt beskjed tidligere om begrensningene. Og bare for å ha nevnt det, så har foreldrene mine en del midler og inntekte på godt over millionen, så det at jeg i det hele tatt antok at de kunne klare 140.000 - var ikke helt utopisk... Særlig ikke når pappa hele tiden har hatt budsjettet selv også.

Huff. Nei, vi finner vel en løsning. Om noen har forslag, kom gjerne med dem!

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor TS må unnskylde seg hele tiden for at hun godtok å ta imot pengene for bryllupet fra foreldrene. Det var jo ikke dette hele greia handler om, men om hvordan å kutte ned på utgifter og få opp inntekter nå, for å spare opp 60 000 på 6 måneder. Også ville hun ha litt trøst, når hun havnet i den situasjonen.

Og det at noen har foreldrene som har råd til og foreslår faktisk selv å betale 120 000 for bryllupet, og at noen velger å ta imot disse penger, det er vel ingen andre sine sak. :frustrert:

Skrevet

Bestilt og booket, uten å avklare med foreldre først.

For det første, så sjekker man priser, før man bestiller.

Dere burde skrevet ned alle priser, så gått til foreldre med prisene før bestilling.

140.000 til nå er jo masse penger. jeg vet ikke hva du forventer deg,men har bare et råd. Lag bryllup for 60.000. Selv om gjester har bestilt billetter, så kan du få et fint bryllup for den prisen.

l

Skrevet
Bestilt og booket, uten å avklare med foreldre først.

Kan du lese?

Og booket, men aldri uten å avklare med mine foreldre først.
Skrevet

Syntes det virker som en veldig trist og slitsom situasjon. Man mister jo litt av piffen når man ikke har all finaniseringen på plass.

Uansett om man får mye eller lite penger av foreldrene er andres sak, har man råd og vil gi det til sine barn har jeg full forståelse for det, mine foreldre gir litt mer enn min forlovende ettersom de er i helt ulike livssituasjoner og uansett hadde jeg ikke forventet noe støtte ettersom jeg er eldre og har spart litt igjennom årene ( som var egentlig tiltenkt bolig, men litt av det kan jeg bruke :fnise: )

Her er det jo en situasjon der de har ytret at de kom til å støtte en god del ( 60000 er MYE) men at det tydeligvis ikke har vært en god kommunikasjon seg i mellom og sagt klart og tydelig hvor mye de kom til å støtte. I og med at de var såpass inne i planleggingen burde de ha spurt brudeparet om de har råd tilå ta mer utover det de hadde tenkt å gi dem i støtte.

Forslag til kutting på buskjettet er jo å ordne blomstene selv, endre på innhold i meny, evt droppe alkohol ( argumenter f.eks med at dere øsnker rolig bryllup?? eeh...) Alkohol er en stor utgiftpost!

Uansett er det en trist situasjon, det å ta lån i bank ville jeg ikke anbefalt, men nå er det jo sånn at ts tar ekstra vakter o.l så håper det ordner seg jeg!

Skrevet

Mine foreldre ville ikke kunnet bidratt med hverken 140000 eller 60000 kr. Ikke hadde jeg kunne tatt i mot det heller. Men det er pga at jeg vet at det ville gjort altfor store innhugg i økonomien deres. Men så "presser" de meg ikke til å gifte meg tidligst mulig heller.

Slik jeg forsto det, så forventet ikke TS en krone av foreldrene, selv om de er "rike"! De forlovet seg med en fjern dato som foreldrene ikke var fornøyd med (pga familien som ikke likte samboerskap). Foreldrene tilbød seg derfor å betale mesteparten av bryllupet slik at de kunne gifte seg i 2009. TS sin forlovedes foreldre kunne bidra med 10000. TS og forloveden hadde ikke råd til å spare noe som helst. Faren var med på å booke ting. Bl.a. mat/lokale(?) til 60000, og hadde hele tiden oversikt over budsjettet. Hvis 60000 skulle være mesteparten av budsjettet, TS ikke hadde råd til noenting, og de andre foreldrene betalte 10000. Så burde faren ha reagert når budsjettet oversteg 70000, og ihvertfall ikke bestilt mat/lokale til 60000! Han visste jo at TS ikke hadde råd til et bryllup i 2009! Klart det hadde vært lurt å bli enige om en sum på forhånd. Men slik TS beskriver saken, så virker det jo ikke som om det er en misforståelse, men heller en "ombestemmelse".

Men godt dere får låne resterende av foreldrene dine rentefritt, i alle fall!

Skrevet

hvorfor sier du det er 6 måneder til bryllupet når det står 4 måneder og 9 dager i den tickeren din ? :P

Skrevet

Hei TS.

Kjip situasjon du har kommet inn i. Håper virkelig d ordner seg for deg! :)

D virker som du er i gang med å "ordne opp".

Et tips du bør ta med deg er at selv om maten er booket, så kan en som en del foreslår i tråden, antageligvis endre den til billigere alternativ.

For vår del var selve festen den største utgiftposten, men d skyldtes jo at vi leide lokale hvor alt var inkl. Dvs; mat, drikke, pynt, personell ++.

Men vi endret både antall og meny fram til rett før bryllupet. Og her er et godt alternativ å gå ned på antall drikker per pers.

Har alle gjestene gitt tilbakemelding enda??

Reduksjon i antall gjester gir reduksjon i kost...så når gjestelisten er spikret vet en jo mer hvor mye dere må spare.

For alle her inne som mener at budsjett og bryllup på over 100 000 er heeelt absurd, har alle dere faktisk arrangert et bryllup?? D går for en del pæng!

Og ja..ikke kritiser folk for at de har et sånn og sånn budsjett. Opp til hvert brudepar hvor mye de vil bruke.

Og jeg vet at hadde jeg vist at foreldrene mine eller hans satt godt i d økonomisk så hadde vi tatt imot støtte til bryllupet. Er jo like my en dag for brudeparet som for foreldrene...d syns iallefall jeg. :)

Skrevet
hvorfor sier du det er 6 måneder til bryllupet når det står 4 måneder og 9 dager i den tickeren din ? :P

Det står da 6 months and 4 days i tickeren?

Så til saken:

Jeg kan forstå deg veldig godt! Dere har fremskyndet bryllupet i den tro at det ble dekket, men kunne gjerne utsatt det til etter studiene om familien godtok det, eventuelt kuttet mer i budsjettene. Men dette handler om å løse et problem, og da må jeg bare si meg enig med de andre her.

1) Kutt der det kuttes kan! Det er veldig mange nyttige sparetips her på KG i hvert fall :) Og alt er vel ikke forhåndsbetalt eller depositum-avhengig?

2) Spør foreldrene dine om å låne resten når du ikke kan kutte mer.

Så jeg bidro ikke med så veldig mye her egentlig, annet med litt støtte og forståelse.

Skrevet

Det var da svært til pepper hun skulle få her. Dersom foreldrene har råd til og ønsker å bidra til bryllupet, kan jeg ikke fatte og begripe hva som er galt med det. Og hva er forresten vesensforskjellen på å bidra til bryllup og å bidra til bolig? Begge deler er mottakers "egoistiske" ønsker.

Har ikke så mye råd til hvordan kutte utgifter, men tenker at det må da være mulig å få ting billigere enn 140 000 dersom lån el.l. er uaktuelt. Hvor mange gjester er det?

Skrevet
Det var da svært til pepper hun skulle få her. Dersom foreldrene har råd til og ønsker å bidra til bryllupet, kan jeg ikke fatte og begripe hva som er galt med det. Og hva er forresten vesensforskjellen på å bidra til bryllup og å bidra til bolig? Begge deler er mottakers "egoistiske" ønsker.

Har ikke så mye råd til hvordan kutte utgifter, men tenker at det må da være mulig å få ting billigere enn 140 000 dersom lån el.l. er uaktuelt. Hvor mange gjester er det?

Det er da vesens forskjell på å bidra med 140.000 til en bolig enn å bruke dem på en fest.

Vi har god råd - men jeg hadde aldri vært med å sponse en fest til ett par hundre tusen for ungene mine.

Og jeg skulle virkelig hatt rompa full av penger før jeg brukte 150.000 på et bryllup - det høres jo helt latterlig ut synes jeg.

Lag en billigere fest - og fokuser på det som er vesentlig her i livet .. og det er vel kjærligheten deres?

Mannen min og jeg giftet oss for over 20 år siden. Vi hadde dårlig råd og giftemålet kostet oss under 10.000 - alt inkludert .. Og vi er gifte ennå :fnise:

Skrevet
Det er da vesens forskjell på å bidra med 140.000 til en bolig enn å bruke dem på en fest.

Vi har god råd - men jeg hadde aldri vært med å sponse en fest til ett par hundre tusen for ungene mine.

Og jeg skulle virkelig hatt rompa full av penger før jeg brukte 150.000 på et bryllup - det høres jo helt latterlig ut synes jeg.

Lag en billigere fest - og fokuser på det som er vesentlig her i livet .. og det er vel kjærligheten deres?

Mannen min og jeg giftet oss for over 20 år siden. Vi hadde dårlig råd og giftemålet kostet oss under 10.000 - alt inkludert .. Og vi er gifte ennå :fnise:

Poenget her er ikke at hun absolutt vil ha et bryllup til 140.000kr. Poenget er at hun ikke bryr seg om dette, men at alt er planlagt sammen med foreldrene i den tro at de skulle sponse storparten, fordi hennes familie ønsker at hun ikke venter med å gifte seg. Så forsvinner finansieringen, men det meste er bestilt,så det er vanskelig å komme opp med nok penger. Derfor spør hun om råd, og da syns jeg ikke dette er tråden til å kritisere dyre bryllup!

Forresten så var 10.000kr MYE penger i 1988... så ikke kast stein i glasshus.

Skrevet
Poenget her er ikke at hun absolutt vil ha et bryllup til 140.000kr. Poenget er at hun ikke bryr seg om dette, men at alt er planlagt sammen med foreldrene i den tro at de skulle sponse storparten, fordi hennes familie ønsker at hun ikke venter med å gifte seg. Så forsvinner finansieringen, men det meste er bestilt,så det er vanskelig å komme opp med nok penger. Derfor spør hun om råd, og da syns jeg ikke dette er tråden til å kritisere dyre bryllup!

Jeg skrev "under 10.000" ... kjole til meg, dress til ham, drosje til og fra byen, middag for brudepar og forlovere på en restaurant i byen. Så det var absolutt IKKE mye penger på slutten av 80-tallet .. men det var nok penger for oss da.

Skrevet

Nå er uansett 60 000 kr peanuts å få låne. Jeg stiller meg meget forundret over denne tråden overhode. Gå til banken og LÅN penger. Ta deretter opp diskusjonen med de som er involvert. Og ikke en sutre tråd for små jenter på KG.

Gjest Utlogget nå
Skrevet

Siden trådstarter har fått svar så vil jeg bare nevne at forledrene mine deket ca 100.000 kr av de totale utgiftenepå 120.000 kr i bryllupet. Vi hadde fint kunnet dekke dette selv, men foreldrene mine tilbød seg det og jeg var ikke i tvil om å takke ja.

I TILLEGG spytter de inn 500.000 i bolig til meg og jeg tar igjen i mot med åpne armer. Forslaget om dette kom til og med fra meg ;) Nå sitter foreldrene mine godt i det så dette er ikke spesielt store beløper for dem og hvis jeg ikke hadde fått det nå hadde jeg arvet tilsvarende mer om ca 20 år. Jeg ser altså ingen problemer med å få noe av pengene nå som jeg har bruk for de istedet for å arve millioner når jeg er 50 år og har det jeg trenger.

Så slutt å kritiser TS for å ta i mot penger. I hennes tilfelle er det sikkert riktig og eg snes hun virker langt fra kravstor i forhold til hva hun forventer av foreldrene. Hun forventet jo ikke annet enn hva de hadde lovet på eget initiativ!

Gjest Gjest_b2b_*
Skrevet

Denne tråden blir bare dummere og dummere! Når noen tilbyr seg å være med å betale for et bryllup så setter en seg selvsagt ned med et budsjett, enes om hvem som dekker hva og hvem som har ansvaret for å booke hva.

Om TS virkelig er så dum at hun ikke har tenkt tanken på dette en gang så kan hun bare ha det så godt når hun "plutselig" finner ut at foreldrene har et tak for sløseriet hennes!

Skrevet

Når jeg leser denne tråden ser jeg at det er en ting jeg skal gjøre hvis foreldre eller svigers tilbyr å betale for bryllupet. Da oppretter vi en bryllupskonto som de får sette inn penger på så vi vet nøyaktig hva vi har å forholde oss til.

Å bare avtale "mesteparten" er nok ikke så lurt. Dessuten synes jeg 140 000 er uhorvelig mye penger å svi av for ei helg. Hva får man for så mye penger? Hvor mange gjester har man i et bryllup som koster så mye?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...