Pityriasis Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Argh. Ser ut til at bryllupsplanene våre må endres på en eller annen måte, men jeg vet ikk helt hvordan... Da vi ble forlovet hadde vi egentlig tenkt å vente med å gifte oss til vi var ferdige å studere (er studenter begge to) og kunne betale for det bryllupet vi ønsker oss. Men da vi meddelte mine foreldre nyheten om forlovelsen ble de meget entusiastiske, og sa at de skulle dekke det aller meste av utgiftene og at vi gjerne måtte gifte oss allerede neste år (dvs i 2009). Vi ble etter hvert giret på denne ideen vi også, og begynte å planlegge. Mine foreldre hadde hele tiden en finger med i spillet, og var innforstått med budsjettet hele veien. Det er f.eks pappa som har skaffet kokk, fotograf og musikere. Han er fullstendig klar over prisene, og at ikke vi har penger til å dekke dette selv. Så vi har gledet oss da. Og planlagt. Og booket, men aldri uten å avklare med mine foreldre først. Hver eneste utgift har de visst om. Budsjettet har etterhvert krøpet opp i 140.000 kr, men de har visst om det hele veien. I går ringte jeg pappa for å avklare noe annet, og vi kom i snakk om bryllupet. Jeg nevnte at det var dyre saker, sånn mest i en bisetning - hvorpå pappa uttaler at jeg får prøve å holde det sømmelig, så ikke vi sitter igjen med svarteper, for de (dvs mamma og pappa) skulle jo uansett bare dekke 60.000. Jeg fikk hjertet i halsen! Hvorfor har han aldri nevnt dette før? Jeg spurte forsiktig om han hadde nevnt dette før, og han mente at han nok hadde sagt det en gang, men det ikke spilte noen rolle - for slik var det nå bare uansett... Jeg snakket med forloveden min etterpå, som heller aldri hadde fått med seg dette. Vet jo at jeg bør være takknemlig for at de i det hele tatt bidrar, er jo kjempesnilt av dem, og jeg er mer enn takknemlig - men samtidig synes jeg dette burde kommet klart frem for 8 måneder siden da vi begynte å planlegge og lage avtaler. Eller i alle fall underveis, når de har VISST at budsjettet er på mye mer enn 60.000. Men spiller liten rolle nå, kan nesten ikke si noe på det. Så da sitter vi her og er kjempefortvilte. Invitasjonene er ute. Lokaler, kirke, kokk, kjole, musikk og fotograf er bestilt. Det som frister mest nå er å bare avlyse hele bryllupet, men det vil uansett koste oss en del i tapte depositumer. For ikke å snakke om dem som har bestilt flybilletter for å komme i bryllupet. Vi har sett gjennom budsjettet, og kuttet alle steder vi fremdeles kan kutte - og er nede i 120.000, ca. Da mangler vi bare 60.000 kr... He,he. Vet ikke hva jeg forventer av svar, følte bare veldig for å skrive dette ned. Har mest lyst å bare gråte, samtidig som jeg føler meg skikkelig bortskjemt fordi jeg tross alt får masse penger av foreldrene mine og jo bør være fornøyd med det. Hadde de bare gitt beskjed tidligere om begrensningene. Og bare for å ha nevnt det, så har foreldrene mine en del midler og inntekte på godt over millionen, så det at jeg i det hele tatt antok at de kunne klare 140.000 - var ikke helt utopisk... Særlig ikke når pappa hele tiden har hatt budsjettet selv også. Huff. Nei, vi finner vel en løsning. Om noen har forslag, kom gjerne med dem!
twinklestar Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Ånei... Skjønner at du er i en knipe nå... Når man begynner å regne på et bryllup er det virkelig lett for at pengene stiger... Men dere kan ikke kutte ut f.eks. band og kutte noe på alkohol e.l. da?? Gjerne noe av det som koster. Ordner dere alt selv? Eller skal dere ha et sted der dere må kjøpe alkoholen? Tenk enda mer på om dere kan bruke bekjente til f.eks. fotografering, pynting, få noen til å lage bryllupskaka (det vurderer jeg), etc. Får dere noe av hans foreldre da? Når er forresten bryllupet? Vet ikke hvilke andre råd å gi. Men ikke la dette ødelegge bryllupet! Dere finner en løsning på det!!! LYKKE TIL!!
Kamilia Skrevet 26. januar 2009 #3 Skrevet 26. januar 2009 Uff, dette var leit. Kan dere ta noe ekstra jobb og legge av pengene til bryllupet? Evt. avbestille det som ikke er betalt depositum på, for deretter å finne rimeligere løsninger? Kanskje dersom du legger ut budsjettet, at noen av oss "gjerrigknarkene" her inne kan hjelpe deg med å se billigere muligheter noen steder?
Jade Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 Huff! Selvfølgelig kjekt å få 60000,-, men da må dere jo ikke få løfte om mer, så dere blir satt i en økonomisk krise! Spesielt kjedelig med slike tvister, når det skjer muntlig, og det er familie. Er det lenge til bryllupet, så dere har mulighet til å spinke og spare mest mulig? Kan dere droppe evt. ferier dere har planlagt (inkludert bryllupsreise, som dere evt. kan ta senere?)? Godt tips fra Kamilia om å legge ut budsjettet. Merk av hvilke summer som ikke er "bundet". Det er nok mange her som har hatt (eller skal ha) økonomibryllup, og har kjempegode sparetips! Kriseløsningen er vel å ta opp lån på resterende (forhåpentligvis mindre enn 60000,-) Håper det går bra!
Neytiri Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 Uff dette var leit å høre... Vi skal betale vårt bryllup helt selv og da har vi måtte vurdere et lavere budsjett siden eg er akkurat utdannet. Der vi har spart er å bruke folk vi kjenner, evt. de som er bedt i bryllupet å hjelpe til. hår(frisør kollega) sminke(svigersøster make-up artist) fotograf(venn som er hobbyfotograf) klær til brudgom(islandsk bunad lånt fra familie) Klær til brud(ebay, mye rimeligere) kake(familie kokk) blomster(familie decoratør) bil(familie) mat(hotell med kurvert pris på 450kr) drikke(kun velkomst drikk, 2 vin/øl, 1 aveq) musikk(bruker egen pc med spillelister og høytalere) smikker(something old, something borrowed, something blue.....fra bestemor) bryllupsreise(rimelig med apollo fly, rimelig bed and breakfast i Kefalonia, Hellas) ringer(rimilige i utlandet) vi har regnet alt på ca. 70,000kr inkludert bryllupsreisen hår og sminke kan du evt. få forlover eller en god veninne til å hjelpe med. Venner eller bekjente kan ta bilder evt....... Drikke må ikke koste flesk, har dere med egen drikke? eg har faktiskt vært i bryllup der man kjøpte seg drikke fra brudeparet etter brukt opp bonger. forlovelsesringer kan evt. brukes som gifteringene! så du ser.....man kan spare hvis man prøver å bruke sine ressurser håper eg hjalp litt....men hjelper å vite mer om deres planer, da kan man hjelpe litt mer!
marsy Skrevet 26. januar 2009 #6 Skrevet 26. januar 2009 Så leit! Når er bryllupet? Jeg skjønner godt at det ikke frister å avlyse, men det finnes helt sikkert en løsning! Nå vet jeg ikke mye om hva slags bryllup dere skal ha, men det er alltid mulig å kutte en del kostnader - og det trenger absolutt ikke bety at det blir et "dårligere" bryllup. Først må dere sjekke hva som kan endres eller avbestilles. Hva er de største utgiftspostene? Er det noen venner eller familie som kan hjelpe til? Eller kjenner noen som kan bidra for en billig penge? Kanskje noen kan lage kake? Lage brudebukett? Lage pynt til lokalet? Ta bilder? Være DJ? Låne dere en fin bil til transport og være sjåfør? Noen som spiller i band? Bruk nettverket deres for alt det er verdt. Blomster koster en formue - tenk alternativt når det gjelder pynt! Avhengig av type bryllup, lokale og årstid. Her kan man spare mange tusenlapper. Hvis dere hadde tenkt å ha åpen bar, kan dere kanskje heller gi et par bonger til gjestene? Der er det ihvertfall MYE å spare! Hvis dere kjøper inn: kutt ut dyreste brennevin, og reduser utvalget i baren. Det er mange bryllupsmesser nå: der kan dere få gode tilbud. Kjøp kjole brukt på finn.no eller på salg.
Megana Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 Foreldrene dine har tydeligvis god råd, så jeg foreslår at du snakker med dine foreldre alene i første omgang, forteller de at her har dere tydeligvis snakket om hverandre osv. Spør om dere kan låne det resterende (avtal en øverste grense) til dere begge har inntekt osv etter utdannelsen..
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 Det er bare å gå til banken å be om forburkslån! Slik er det å være voksen og ta seg vann over hodet. Dine forelder sa at de kunne dekke det meste av utgifter. Helt naturlig at de da har satt seg et tak, klønete av dere å ikke ha avklart dette tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #9 Skrevet 27. januar 2009 Det er bare å gå til banken å be om forburkslån! Slik er det å være voksen og ta seg vann over hodet. Dine forelder sa at de kunne dekke det meste av utgifter. Helt naturlig at de da har satt seg et tak, klønete av dere å ikke ha avklart dette tidligere. Klart det er naturlig at foreldrene setter et tak på hvor mye de vil bidra med, men minst like naturlig er det jo at de opplyser brudeparet om denne grensen, ikke minst når de vet at brudeparet ikke har råd til dette selv. Kinkig situasjon, håper det løser seg for dere på en eller annen måte. Et forbrukslån kan være en mulighet (men dyrt), om foreldrene dine ikke har mulighet til å låne dere mellomværendet.
pinkybride Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Dere burde kanskje ha hørt med dem hvor mye de vil bidra med i utgangspunktet i stedet for å ta det som en selvfølge at de betaler alt. 60 000 er jo ganske mye, så synes de er rause som de er. Kanskje de forventer at foreldrene til din mann f.eks bidrar en del også? Ta opp et lån på resten eller lån penger av dem. 140 000 er jo mye penger og burde være mulig å kutte ned på noe... Prøv å stå på litt ekstra og spar litt penger i måneden det hjelper jo på.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 kjipe greier! hvis jeg var dere ville jeg tatt opp et lite lån og holdt bryllupet som planlagt! ta opp lånet over rimelig kort tid og betal det ned så fort dere har mulighet
Gjest Yihaa Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 Hadde dere virkelig forventet å få 140.000,-???
~Minni~ Skrevet 27. januar 2009 #13 Skrevet 27. januar 2009 Foreldrene dine har tydeligvis god råd, så jeg foreslår at du snakker med dine foreldre alene i første omgang, forteller de at her har dere tydeligvis snakket om hverandre osv. Spør om dere kan låne det resterende (avtal en øverste grense) til dere begge har inntekt osv etter utdannelsen.. Jeg ville nok ha prøvd dette først. Det er gode odds for at de kan hjelpe dere med et gunstig lån hvis de er villige til det. Forbrukslån ville jeg ha styrt unna for omtrent en hver pris.
Pityriasis Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. januar 2009 Takk for svar. Regnet med at noen kom til å reagere på at vi hadde forventet å "få" 140.000. Det var ikke akkurat slik det gikk for seg. Vi forventet absolutt ingenting. Det var jo derfor vi ikke ville gifte oss før vi hadde penger til det. Så var det da mine foreldre som var ganske påståelige med at de skulle ta kostnadene så vi kunne gifte oss nå. Deler av min familie (snakker da tanter/besteforeldre etc) er meget konservative og religiøse, og det blir en del baluba når noen i slekten flytter sammen el får barn uten å være gift, så for familiefredens del er det jo like greit å gjøre det før folk lar seg provosere - selv om jeg personlig ikke bryr meg særlig om det. Vet at dette er viktig for mamma, og tenker at hun derfor var så innstilt på å få i gang bryllupet i år. Og vi elsker jo hverandre, vil jo gifte oss - og trenger ikke vente bare for å vente. Da vi presenterte det for dem, sa vi helt klart at vi ikke hadde råd til bryllup, da begge er studenter - og det så vidt går rundt med 12.000 inn hver måned slik det er nå. Det var de fullstendig klar over, og vi avtalte at hans foreldre skulle få regne på hva de evt kunne bidra med. De har en helt annen økonomisk situasjon enn mine foreldre, men ville bidra med det de kunne - som er rundt 10. 000 kr, som jo er kjempeflott. Dette visste mine foreldre fra dag 1. Jeg føler ikke at vi på noen måter har "tatt oss vann over hodet" eller ikke kommunisert bra. Jeg har alltid vært på utkikk etter et rimelig alternativ, men pappa har villet organisere en del for oss - og bl.a. funnet en ordning for mat og drikke som i seg selv koster over 60.000 kr. Hadde vi visst at vi måtte dekke alt over denne summen selv, hadde vi jo aldri godkjent pappas løsning på dette... Kan gjerne si at vi har kommunisert forbi hverandre, men mistenker at pappa har glemt seg litt bort, egentlig. Han har nylig gjort en del andre investeringer også, og har vel plutselig oppdaget at de ikke kan bidra med mer enn dette nå. Hvilket er helt ok, men ikke når jeg får vite det ETTER at alt er bestilt... Bryllupet er om ca 6 måneder. En del har vi betalt allerede, maten - som jo er dyreste utgiftspost kommer med lokalet - og det er umulig å få tak i et annet lokale nå. Vi strevde med å finne et OK lokale for 8 måneder siden, så orker ikke lete etter et nytt nå. Vi har kuttet band for lengst, og har en bekjent som fotograferer. Kjolen min er kjøpt, og må betales. Skal prøve å finne så billig tilbehør som mulig, men blir nok noen lapper uansett. Noen som vet om en billig løsning på blomster? Kjenner dessverre ingen blomsterdekoratører. Evt noen som vet hvilke kjeder som er billigst? Ellers har jeg prøvd å snakke med foreldrene mine igjen, og de innrømmer at de nok ikke har vært tydelige nok på dette taket og beklager det. Forbrukslån er totalt utelukket for vår del. Vi har avbestilt bryllupsreisen, jeg har skaffet meg en god del ekstravakter og satt opp et budsjett - og er vi heldige klarer vi å spare hele 60.000 selv frem til den store dagen. Så da er det bare å snu hver krone fremover, for vi skal klare dette! I verste fall har pappa sagt seg villig til å gi oss et rentefritt lån også.
Sol79 Skrevet 27. januar 2009 #15 Skrevet 27. januar 2009 Det er da ikke verre enn at dere kan ta opp et lån på 60 000? Blir forresten sjokkert over at enkelte faktisk forventer og ikke minst tar i mot så store pengebeløp fra foreldre fordi at man skal gifte seg.
angara Skrevet 28. januar 2009 #16 Skrevet 28. januar 2009 Høres ut som dere får til en løsning. Men det med maten - som er en veldig stor utgiftspost - har du undersøkt at det ikke er noe det går an å spare inn på der? Velge en litt rimeligere forrett, eller lignende? "Bare" servere øl eller vin, og ikke drinker? 6 mnd i forkant burde være nok tid i forkant til å endre på den første bestillingen deres. Jeg trodde blomster kom til å bli en stor utgiftspost, men det viste seg at det var veldig billig. Jeg sa ikke at buketten var til et bryllup. Og hadde lange kvister (på ca 1 m, som var spraymalt og pyntet litt med glitter) i vaser på bordene, slik at med all den andre pynten var det ikke så mye plass til blomster. En annen ting dere kan gjøre, er rett og slett å ønske dere penger til bryllupet! Det er blitt mer og mer vanlig. Vi hadde en ønskeliste med flere ting på, men også et punkt som var "bidrag til bryllupsreise". Noen jeg kjenner ønsket seg stort sett kun penger, og fikk ganske mye.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #17 Skrevet 28. januar 2009 Det er da ikke verre enn at dere kan ta opp et lån på 60 000? Blir forresten sjokkert over at enkelte faktisk forventer og ikke minst tar i mot så store pengebeløp fra foreldre fordi at man skal gifte seg. signerer
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. januar 2009 #18 Skrevet 28. januar 2009 Hei! Først vil jeg si at du er heldig som har foreldre som spytter inn noe. Jeg og min kjære betaler hele klumpen selv som kommer på 140.000. sukk Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått, men hva med å faktisk spørre dine foreldre om mer? Det kan kanskje høres litt frekt ut, men du kan spørre om det ikke er mulig å låne de resterende 60.000. Da kan dere betale ned et fast beløp til dine foreldre i stedet for å feks gå til banken der rentene er forferdelige. Jeg har et vennepar som giftet seg for noen år siden og de var i samme "knipa". Foreldrene hans var da de som har godt nok med penger og betalte for store deler av bryllupet. De strakk seg til 80.000 og totalen kom på 120.000, dvs en diff på 40.000. Min venninne spurte sammen med kjresten om det ikke var en mulighet å låne de resterende pengene, eventuelt få noe som gave til bryllupet på forskudd da de selv hadde problemer med å finansiere resten uten å ta opp lån. Foreldrene reagerte ikke så mye enn at de sa "Så dere har ikke spart på noe selv ila tiden dere har planlagt dette?" Men gikk med på å gi 15.000 i gave på forskudd og lånte de resterende 25.000. De 25000 betalte de ned før bryllupet da de fikk feriepenger, og igjen noe på skatten. Det er alltid steder å kutte kost mer enn man tror, man må bare være villig til å ta de kuttene. Og man finner alltids steder man kan finne litt penger, om det så er å ta opp litt lån og feks refinansiere dette inn i huslån. Skjønner fortvilelsen din! Håper det ordner seg! Lykke til!
Gjest mo Skrevet 28. januar 2009 #19 Skrevet 28. januar 2009 til de over som er helt fra seg av sjokk fordi noen tar i mot så mye penger... Nå må man jo vurdere litt ut i fra hvor mye penger familien sitter på? en familie med god økonomi har kanskje mer å gi ut enn en med dårligere økonomi? Hvor mye man er villig til å gi tror jeg farer litt i takt med hva man tjener. Tror ingen foreldre ville lagt begrensninger på hva man gir barna sine til bryllupet så lenge de har penger til det , så vil nok ikke si at det er helt merkelig at noen tar i mot. De har jo aldri krevet dette, så det er jo heller en god tanke fra foreldrene som ofte mottas med takk. Vil nok tro at 99% av alle her inne ville tatt i mot et slikt beløp av foreldrene sine om de visste de hadde økonomi til det. For å sette det litt på spissen: Foreldre tjener totalt 1.500.000 i året og har en sparekonto hvor de har 500.000 spart opp. De gir barna 60.000 til bryllup. Ok ikke så alt for gæli, de har råd til det. scenario 2: foredre tjener totalt 600.000 i året og på sparekonto står det 8700. De gir barna 60.000 til bryllup. Jeg tror folk ser ideen her.
Gjest farge Skrevet 28. januar 2009 #20 Skrevet 28. januar 2009 Vil nok tro at 99% av alle her inne ville tatt i mot et slikt beløp av foreldrene sine om de visste de hadde økonomi til det. Er uenig i det alle meste du skriver, men trekker kun frem dette. Mine foreldre har god råd og mange sparepenger. De tilbød seg å betale for vårt bryllup, men det ville overhode ikke ramle meg inn å si ja til dette. Jeg kan ikke forstå at noen vil svi av forldrenes penger på en bryllupsdag. Vi betaler hele gildet selv. Skulle foreldrene mine derimot tilby å hjelpe oss med egenkapital til en bolig hadde jeg sett anderledes på det. Har ingen sympati for TS og kan ikke forstå hvorfor et lån er utenkelig. Å gå til foreldrene å be om et rentefritt lån på 60 000 til prinsessdrømmen er altfor umodent etter min mening. Blir spennende å se hvordan disse kommer til å takle voksen livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå