Pjukset Skrevet 4. februar 2009 #21 Skrevet 4. februar 2009 Gratulerer Lizz Helt riktig å kutte ut festrøyken også
Gjest *lucky* Skrevet 4. februar 2009 #22 Skrevet 4. februar 2009 Jeg er på min sjette røykfrie dag. Veldig deilig og fælt samtidig. Jeg har begynt å trene og å spise sunt så jeg føler meg veldig bra! Har så god selvfølelse og god sammvittighet! Men så er det en liten lur stemme i hodet mitt som tenker på at det hadde vært godt med en pils og en røyk til helga. Innbiller meg at jeg kan være festrøyker men det har jeg prøvd før og jeg vet det ikke nytter.. Nikotinens makt kan være stor men jeg har ikke tenkt å gi meg med det første!!!!!!!!!!
Pjukset Skrevet 5. februar 2009 #23 Skrevet 5. februar 2009 Jeg er på min sjette røykfrie dag. Veldig deilig og fælt samtidig. Jeg har begynt å trene og å spise sunt så jeg føler meg veldig bra! Har så god selvfølelse og god sammvittighet! Men så er det en liten lur stemme i hodet mitt som tenker på at det hadde vært godt med en pils og en røyk til helga. Innbiller meg at jeg kan være festrøyker men det har jeg prøvd før og jeg vet det ikke nytter.. Nikotinens makt kan være stor men jeg har ikke tenkt å gi meg med det første!!!!!!!!!! Bravo, stå på!
Gjest Kvinge Skrevet 5. februar 2009 #24 Skrevet 5. februar 2009 Heihei folkens!! Jeg vil gjerne hive meg på lasset, og kan stolt fortelle at jeg nå har fullført min 4. dag som røykfri. Jeg har røyka fast i 5 år, med to "slutter" på 1,5 år til sammen. Denne gangen er jeg fast bestemt på å slutte for godt, og jeg skal aldri mer ta i en sigarett. Det samme gjelder snus og andre nikotinmidler. Jeg er ferdig. Det jeg gjør for å holde suget borte er å tenke på hvor jævlig det smaker med røyk når man ikke har røykt på en stund. Jeg har sluttet før, og de gangene jeg sprakk da smakte røyken helt grusomt. Jeg fokuserer på denne smaken, og mister litt suget. I tillegg har jeg fokusert på at det faktisk er ganske enkelt å slutte! Det er bare å bestemme seg, og ikke skifte mening. Jeg har hørt at det tar meg omtrent 3 uker å bli kvitt det fysiske nikotinsuget. Etter det er det bare hodet mitt som terger meg. Så jeg gleder meg til jeg har passert 3 uker, og kan "slappe av". I tillegg tenker jeg en del på at jeg er glad for at nikotinsuget aldri føles verre enn slik det er på det verste, og det er faktisk mulig å holde ut. Det er absolutt verdt å prøve. Når du kjenner nikotinsuget rive i deg. Pust ut, og kjenn på følelsen. Kjenn etter, det er faktisk ikke så ille som man tror. Prøv å tenk deg at dette er virkelig mulig å leve med. Det er jo ikke så ille. Jeg har i tillegg hengt opp en liste på inngangsdøren: 10 grunner til at jeg skal holde meg RØYKFRI, slik at jeg ser den hver dag, og tvinger meg selv til å se de positive tingene ved å ikke røyke!! Jeg synes det er vanskelig å slutte, men jeg elsker følelsen av å lukte godt, slippe å bekymre meg for gule tenner og lungekreft. Smil folkens! Vi går ikke rundt som stinkbomber lengre!
Lizz84 Skrevet 16. februar 2009 #25 Skrevet 16. februar 2009 6 uker uten røyk i dag:-D Ganske så fornøyd nå! Detta lover bra...
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #26 Skrevet 16. februar 2009 Da er min første dag uten en røyk snart ferdig, å det har egentlig gått greit. Men det er ikke så lett... Noen andre som har noen gode råd eller erfaring med å slutte? Røyker du inne? undersøkeler viser at de som kutter brått, skjelden lykkes. Her fikk vi ie røyke inne....stilte meg bak gargen. Plutselig ble morgenrøyken ikke så god. Dårlig vær med kald østavind....tok glansen Begynte med ti om dagen. etter tre dager, hadde jeg røkt 5 om dagen. Blir ike hele røyk. Tenner en og tar fire drag, så går jeg inn. Jeg får i meg det jeg kun trenger. I dag er 2 uke, og jeg har lov å ta 5 om dagen,men vet det ikke blir gjort. Har en boks ute som jeg legger den i, da jeg har tatt mine drag, så egentlig er en røyk 4 røyk for meg. vikrtig for meg å ta det på denne årstiden, da det er guffent og kaldt ute. Tredje uken kan jeg ta 3 røyk, 4 uke 2, røyk, så kommer 5 uke med en røyk. For å ikke få panikk, så skal jeg tillate meg selv en røyk om dagen i 14 dager etterpå. En røyk, blir 5 utav den. Da har jeg satt datoen etter den.
Nique Skrevet 18. februar 2009 #27 Skrevet 18. februar 2009 Stå på, dere er flinke som har tatt steget for å bli røykfrie. Selv har jeg nå vært 4 måneder uten røyk, og et tips mot røykesuget er å finne en hobby, noe du bruker fingrene til, strikking, hekling, pusslespill o.l, ting som du kan konsentrere deg om.
Nieve Skrevet 19. mars 2009 #28 Skrevet 19. mars 2009 Hei alle sammen! Ser at tråden har stått litt stille en stund. Lurer på hvordan det går med dere, for jeg ble veldig inspirert. Nå er det nok! JIPPI:)
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 19. mars 2009 #29 Skrevet 19. mars 2009 Jeg er nå på det 4. året som røykfri. Skal sies at jeg var en storrøyker og røyket fast i 4-5 år,så jeg vet hva det vil si å være avhengig. Det beste rådet jeg har er om du ønsker å slutte så fungerer det IKKE å ta seg en festrøyk, eller å bestemme seg å ta den "til visse anledninger" for da lager man bare unnskyldninger til å kunne ta seg en røyk (pga en "krise", pga man er trist/lei seg/deppa osv). Har du bestemt deg for å slutte så slutter du på dagen. Ingen nedtrapping med "kun 3 røyk uken her" og lignende. På dagen. Uansett hvor stort røyksug du har! Det som jeg gjorde,og som er lurt av dere å gjøre også er å sette av en dato for man jeg skal slutte, f.eks den 1. april nå om to uker. Når 1.april kommer så legger dere røyken vekk for godt, uansett hvor uvant det virker i begynnelsen med å ikke ta den faste morgenrøyken eller etter middags-røyken så skal dere med en gang tanken på røyk kommer opp skyve den ifra dere. Dere bør ikke tenke at dere må styre unna røykere for å ikke sprekke, for det er bare bra for dere om dere er blant røykere og venner dere til å ikke ta frem røyken som dere pleide å gjøre, og etter hvert vil dere ikke tenke over det engang for da har røyksuget forsvunnet og vanene blitt endret. Dette går fint:)
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 19. mars 2009 #30 Skrevet 19. mars 2009 PS; og grunnen til at det fungerer slik jeg skrev ovenfor er etter som dagene går og man har klart å styre unna røyken og alle fristelsene (f.eks det jeg vil kalle den ultimate testen: vært ute på byen og motsatt seg fristelsen til å IKKE røyke selv om man sto ute i kulden) så vil man tenke om man kanskje klarer enda en uke, bare for å teste sin egen viljetyrke, og når man har klart den så har man to uker som røykfri og da vil man begynne å bli litt stolt av seg og også tenke at om man tar den røyken nå så vil man ødelegge alt og da ende opp skuffet over seg selv, og det er nettopp denne tankegangen som har holdt meg røykfri i hele 4 år... Skal sies at min mor på 55 år som har røyket fast siden tjueårene sluttet på denne måten, og hun savner ikke røyken lenger.
Gjest Til gjest "hei" Skrevet 19. mars 2009 #31 Skrevet 19. mars 2009 Så flott at du har holdt deg røykfri så lenge, og at du klarte å slutte på den måten du beskriver. Det fortjener en Men husk at det er ikke alle denne metoden fungerer for! Andre må ta i bruk andre metoder og hjelpemidler for å klare røykeslutten. Selv er jeg i prosessen med røykeslutt, og min røykesluttdato er planlagt til...... (trommevirvel takk)..... 1. desember 2009, hvis alt går som planlagt! I samarbeid med fastlegen har en nedtrappingsplan blitt satt opp, alternative hjelpemidler vurdert, og hyppige legebesøk planlagt de siste ukene før og etter røykeslutt. Jeg har en av de få sykdommene hvor sigaretter fungerer som symptomlindrende medisin! Da jeg fikk diagnosen min, spurte legen om jeg røykte. Lettere skamfull svarte jeg "ja" fordi jeg trodde jeg ville få en moralpreken om faren ved sigarettrøyk, og at det var årsaken til sykdommen min, Derfor fikk jeg hakeslepp da legen sa: "fint! Fortsett med det!" Ja, du leste riktig, sigaretter er godt for noe, og dermed også for noen... Hadde de bare visst hvilket stoff det er som hjelper, kunne de tilført det kunstig, men det vet de altså ikke. De vet at det ikke er nikotin som hjelper mot symptomene, fordi nikotinsubstitutter som røykeplaster og nikotintyggis gir ikke samme effekt, men utover det vet de ingenting annet enn at tobakk/sigaretter gir symptomlindring. Risikoen for at jeg blir temmelig syk uten røyken er tilnærmet 100%, og derfor kan jeg ikke slutte brått og uten legetilsyn. Det er min historie, og grunnen til at jeg ikke kan slutte på den måten du anbefaler. Andre har sin historie som gjør at de ikke kan eller vil slutte på den måten du anbefaler... men det gjør det ikke mindre rett for det! Alle må finne den metoden som fungerer for dem. Kanskje må de styre unna andre røykere, kanskje trenger de nedtrappingen, kanskje trenger de hjelpemidler. Kanskje trenger de 20 forsøk for å finne rette metoden, men er de motiverte nok, finner de det som fungerer for dem til slutt. Og den dagen vil de lykkes i å slutte, og holde seg røykfrie.
Nique Skrevet 20. mars 2009 #32 Skrevet 20. mars 2009 da har jeg rundet 5 måneder røykfri Til alle røyke-sluttere her, stå på, dette klarer vi
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #33 Skrevet 20. mars 2009 Jeg har festrøyket i ganske mange år, og etter hvert tatt meg en øl eller et glass vin ganske ofte for å få røyke Den siste tiden har jeg merket noen ubehagelige plager som i hvert fall delvis skyldes, og forverres av denne vanen (halsbrann om natta blant annet), så nå ar jeg bestemt meg for å kutte helt. Blir spennende å se om jeg klarer, men jeg vil virkelig.
Nique Skrevet 20. mars 2009 #35 Skrevet 20. mars 2009 Jeg hadde 2,5 års jubileum på onsdag Så bra , men da må jeg spørre, hender det fremdeles du blir litt sugen på røyk av og til, eller er det helt borte?
Nieve Skrevet 26. mars 2009 #36 Skrevet 26. mars 2009 Yey, røykfri på fjerde dagen!! Har prøvd hypnose dvd, og visste ikke at det kunne være så lett:) Herlig!
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #37 Skrevet 26. mars 2009 Yey, røykfri på fjerde dagen!! Har prøvd hypnose dvd, og visste ikke at det kunne være så lett:) Herlig! Så bra Jeg har ikke røyket fast, men festrøyket myye og ofte. Nå tenker jeg å bruke meditasjon til å hjelpe meg å være viljesterk. Er nybegynner, men merker godt effekten, og har tro på at jeg skal greie å få til et sunnere og "riktigere" liv
Nieve Skrevet 29. mars 2009 #38 Skrevet 29. mars 2009 I morgen har jeg 1 ukes jubileum!!!! Det er litt gøy, men jeg er litt grinete, og føler virkelig ikke at det er verd det. Har trent som en gærning hele uka, og har tenkt å gjennomføre det,men det er ikke så bra lenger. Kjemperastløs, klarer ikke sitte i ro...gleder meg til det er over.
Nique Skrevet 29. mars 2009 #39 Skrevet 29. mars 2009 I morgen har jeg 1 ukes jubileum!!!! Det er litt gøy, men jeg er litt grinete, og føler virkelig ikke at det er verd det. Har trent som en gærning hele uka, og har tenkt å gjennomføre det,men det er ikke så bra lenger. Kjemperastløs, klarer ikke sitte i ro...gleder meg til det er over. Det blir bedre, bare hold ut
Nieve Skrevet 29. mars 2009 #40 Skrevet 29. mars 2009 Det blir bedre, bare hold ut Ja, jeg håper virkelig det. Men var på fest i går, drakk meg god og full, men var fullstendig bevisst på å ikke ta meg en røyk. Men ganske cranky idag, holder meg unna mennesker, tror jeg. Kanskje det blir bedre i morgen. Syns forsåvidt det lukter veldig godt i stua, i forhold til hva det gjorde før. Men har trent litt for mye denne uka, kroppen er utslitt. I morgen begynner jeg på ny uke, så da blir det nok bedre:) Jippi!!! (or not...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå