Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er min første dag uten en røyk snart ferdig, å det har egentlig gått greit. Men det er ikke så lett...

Noen andre som har noen gode råd eller erfaring med å slutte?

:)

Gjest Snart røykfri
Skrevet

Gratulerer! :blomst:

Min første dag som "en som ikke røyker" er i morgen... er veldig spent nå! :)

Jeg har brukt lang tid på forberedelser, jeg har funnet ut at "selvsuggesjon" (selvhypnose) er veien å gå for meg.

Jeg benytter meg av Paul McKennas avvenningsmetode.

Blant annet lært meg avslappingsteknikker som kan bli nyttige når jeg føler stress i forbindelse med avvenningen.

Jeg har også lært meg teknikker som skal virke dempende når lysten kommer.

I kveld skal jeg drive litt "aversjonsterapi", og i morgen er det slutt.

Da er det bare etterarbeidet igjen, med forsterkning av "suggesjonen"/hypnosen i minst 2 uker.

Skrevet

Tusen takk for det. :)

Har ikke hørt om akkurat den metoden, men det hørtes veldig bra ut. Du får ha lykke til i morgen. Dette klarer du!

Så får du komme innom igjen så jeg får høre om hvordan det går med deg!

:)

Er det ikke noen flere som blir med å slutter da? :)

Skrevet

Gratulerer, dette er det beste dere kan gjøre for helsa og lommeboka deres!

Jeg slutta å røyke for 2,5 år siden, etter 15 år. Ingen plaster, ingen tyggis, ingen hypnose. Bare positiv tenking, fokus og holde seg i aktivitet. Uke 1 var tøff, særlig dag 3 og 4. Opplevde noe som kan minne om abstinenser (nikotinen skal jo ut), måtte bare legge meg tiiiidlig disse dagene.

Uka etter gikk mye bedre, og luktesansen min kom raskt tilbake. Det som slo meg mest var at jeg ikke taklet lukta av andre røykere, og det var dette som skulle bli min store motivasjon. Ikke søren om jeg skulle lukte så ekkelt lenger, jeg skjemtes nesten tanken på at jeg hadde gått rundt og lukta slik så lenge.

Jeg holdt meg unna venner som røyka og sosiale settinger som innebar alkohol inntil jeg følte at jeg ville klare å unngå fristelsen. Jeg var også klar til alle at jeg hadde slutta å røyke. Ikke "jeg holder på å slutte", men jeg HAR slutta.

Jeg syns dere er veldig flinke som gjør dette :biggrin:

Skrevet

Grattulerer så utrolig mye. :)

Synes du er utrolig heldig. Å jeg ser fram til å kunne være i din stilling en gang i framtiden. Jeg har brukt en tyggis i dag, men resten er egen vilje. Har vært fast røyker i 10 år. Å i går kveld når jeg la meg fant jeg plutselig bare ut at jeg ikke orket mere. Merker litt at kroppen ikke liker det. Å det er det som gir meg motivasjonen til å kunne slutte.

Gjest Snart røykfri
Skrevet
Jeg slutta å røyke for 2,5 år siden, etter 15 år. Ingen plaster, ingen tyggis, ingen hypnose. Bare positiv tenking, fokus og holde seg i aktivitet. Uke 1 var tøff, særlig dag 3 og 4. Opplevde noe som kan minne om abstinenser (nikotinen skal jo ut), måtte bare legge meg tiiiidlig disse dagene.

Så flott! :)

Jeg er inne i mitt 26. år som røyker, og det er på tide at røyken og jeg går hver vår vei nå.

Er nok ikke like flink til positiv tenkning som du var... har sprukket mange ganger tidligere på grunn av det.

Jeg innså til slutt at jeg trenger litt hjelp til den biten, og det er der "selvsuggesjonen"/hypnosen kommer inn for min del. Den hjelper meg å tenke positivt og holde fokuset.

Og bare som en generell kommentar.

Selv om det er kjempeflott å klare dette helt på egen hånd, som Pjusket forteller om, må jeg understreke at det ikke er et nederlag å måtte benytte seg av de hjelpemidlene som er tilgjengelige. Det er en styrke å innse når man behøver hjelp for å komme seg videre. :)

Skrevet
Og bare som en generell kommentar.

Selv om det er kjempeflott å klare dette helt på egen hånd, som Pjusket forteller om, må jeg understreke at det ikke er et nederlag å måtte benytte seg av de hjelpemidlene som er tilgjengelige. Det er en styrke å innse når man behøver hjelp for å komme seg videre. :)

Helt enig! Og røykeloven, hurra for den, den gjorde det MYE lettere :)

Skrevet

Da er jeg inne på dag 2, å det er nå jeg merker at jeg har så sinsykt lyst på å ta meg en røyk. - bare en liksom...

Noen som har noen tips på på hvordan man kan få røyk suget å forsvinne?

:D

Skrevet

Dette klarer du! - mitt tips (jeg sluttet å røyke for 5 år siden) er å finne noe å gjøre når suget etter en sigarett kommer. Rydd, les i en bok, ta en dusj, puss tennene, gjør noe slik at du "glemmer" suget.

Jeg hadde lest Allen Carrs bok 2 ganger før jeg sluttet og den var informerende og postitiv for meg. Det fysisk suget forsvinner ganske raskt, og da er det om å lure seg selv når en tror en har lyst på en røyk!

Gled deg over alt det positive med å være ikke-røyker!

Gjest Snart røykfri
Skrevet

Jeg kommer nok dit i morgen, og jeg håper at forberedelsene mine hjelper meg til å holde helt ut...

Kanskje du kan få noen tips fra min plan?

Min plan er:

1. Benytte meg av avspenningsteknikker jeg har lært fra det opplegget jeg bruker.

2. Benytte meg av en "aversjonsteknikk" jeg har lært meg

3. Trene

4. Meditere, holde fokus på at om et par uker er det verste over, at jeg om et år vil ha det livet jeg ønsker meg... som røykfri!

(5. Høre på hypnose-cd-en så ofte som det er nødvendig!)

Skrevet
Da er jeg inne på dag 2, å det er nå jeg merker at jeg har så sinsykt lyst på å ta meg en røyk. - bare en liksom...

Noen som har noen tips på på hvordan man kan få røyk suget å forsvinne?

:D

Suget vil ikke forsvinne, første dagene du er inne i så er det en fysisk avrusning. Men få fokuset vekk fra røyk, gå deg en tur, dra på trening, besøk noen (som ikke røyker). Skriv opp alle fordelene med å ikke røyke og ulempene med å røyke for å minne deg selv på at den ene røyken du har lyst på er nok til å ta livet av deg (for den er det).

Jeg hadde det som sagt pyton dag 3 og 4, jeg gikk og la meg i 19-20 tida begge dagene :skratte:

Gjest Snart røykfri
Skrevet

Hvis du har lyst til å få tips om noen av teknikkene jeg bruker, kan jeg spørre en venninne om å få låne hennes profil for å sende deg en PM...

Skrevet

Tusen takk for alle tipsene...:D

Er ganske mye motivasjon å skrive med dere her inne... Var ganske så håpløst her i sta.

Men nå er det bedre. :) Dette skal vi klare altså. :)

Imorgen skal jeg på jobb å da tror jeg at det skal gå enda bedre. For i dag har jeg hatt fri, å det merkes at man blir veldig rastløs.

Men dette klarer vi. :)

Skrevet

Dere er veldig flinke :danser:

Skrevet

Pjukset forstår godt hva du snakket om ang dag 3 og 4 ja. Trodde ikke det var mulig engang at suget skulle være så sterkt som det har vært i dag. Men godt å høre av solstorm at dette ikke er slik for alltid. Men er det lenge til det slipper litt da dere? Tenkte bare at det hadde vært greit å ha noe å kunne se fram til. :)

Skrevet

Det sies at uke 1 er fysisk, alt sug etter dette er psykisk. Det er veldig individuellt når suget slipper, for meg ble ting mye lettere etter 1-2 uker. Mest ble det lett fordi luktesansen kom tilbake, og jeg begynte å synes at røyk luktet veldig veldig vondt.

Jeg sørget som sagt for å være i aktivitet. Hver gang jeg fikk lyst på røyk så gjorde jeg noe aktivt for å få fokuset over på noe annet. Eller så kom jeg suget i forkjøpet og gjorde noe aktivt før suget meldte seg.

Kort fortalt så bare gjør noe, skriv, les, gå, løp, hva som helst :)

Jeg er spent på hvordan du kommer til å føle deg neste uke, om du kjenner luktesansen bli bedre. Det går faktisk ganske fort :)

Jeg husker ikke om det tar 5 år for å gjennopprette normal lungekapasitet og 10 år for hjertet, eller om det var omvendt, men DET er jo no å ha i bakhodet når man slutter?

Skrevet

Først og fremst gratulerer med å ha tatt valget å slutte og røyke!

Jeg har ært røykfri i fem og et halvt år nå, etter å ha vært avhengig i 20 år. Den siste tiden som røyker kunne jeg være oppe i mellom 30 og 40 sigaretter om dagen.

Jeg gikk på røykesluttekurs, og har ikke tatt et trekk av en sigarett siden jeg sluttet. Det som overrasket meg mest av alt da jeg ble ikkerøyker var at jeg ble mindre stresset, ikke mer slik jeg hadde trodd. Når jeg tidligere tenkte at jeg måtte bli ferdig med noe så jeg kunne ta en røyk, har jeg gått over til å tenke at ting kan ta den tiden de må, jeg skal jo ikke røyke allikevel.

Jeg fant også mye motivasjon i ei lita bok vi fikk på kurset som fortalte hva som skjer med kroppen etter at man slutter å røyke.

Jeg fikk fort bedre luktesans, bedre kondis og mye bedre tid.

Når røyksuget meldte seg, så tok jeg en bir sterk lakris, det hjalp. Ellers kuttet jeg ned på kaffe, dette fordi kaffe og røyk hang veldig sammen for meg.

Jeg har mange ganger tenkt at hvis jeg hadde visst det ville være så lett å slutte, så skulle jeg gjort det før, men det er klart at det har med motivasjon også å gjøre.

Stå på - dere har tatt det vanskeligste skrittet, det å bestemme dere - nå går det bare bedre og bedre for hver dag, og dere klarer det!

Skrevet (endret)

På astmainfo.no fant jeg forresten listen over hva som skjer når man slutter å røyke:

Dette skjer når du slutter å røyke:

Etter 20 minutter

slutter du å forurense luften omkring deg

synker blodtrykket og puls til det normale

øker temperaturen i hender og føtter til det normale

Alt blir altså bare bedre og bedre!

Innlegget er redigert iht. Kvinneguidens regler. Resten kan lese her. Skya (mod)

Endret av Skya
Skrevet

Hvordan går det med røykestoppen? :)

Skrevet

I dag har jeg vært røykfri i 4 uker og 1 dag!! - meget stolt av meg selv:-)

Det har faktisk gått lekende lett, nesten for lett. Har klart meg gjennom helger, caf'etur, hyttetur og deppekveld uten å tenne meg en røyk!

Jeg hadde allerede kuttet ut røyken på jobb litt over ett år før jeg kuttet røyken helt. Var ingen storrøyker på slutten, maks 3 røyk på kvelden og endel fler i helgen og på fest men alltid vært røyken før jeg legger meg som har vært den verste å kutte ut. Nå har jeg alikevell klart det hittil og har stor tro på at jeg vil klare meg videre:-)

Har tidligere hatt "lov" å festrøyke når jeg har sluttet, det skal jeg ikke gi meg selv lov til nå! Tror det er riktig å slutte helt, eller så lurer du kroppen og det funker ikke for meg å få lov innimellom. Det må bli enten eller!

Lykke til til alle dere andre også!! Viktig at en støtter hverandre:-)

Har heller ikke fortalt det til så mange at jeg slutter heller, faktisk ikke så mange som har reagert på at jeg ikke røyker lenger heller! Tror det funker best på denne måten for meg, tidligere prøvd flere ganger uten å lykkes... Så håper det er siste gangen jeg prøver, skal klare å slutte helt denne gangen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...