Gå til innhold

Tannlegen NEKTER å ta av meg reguleringa.. Fy faen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Å ja, takk for å ha totalt ødelagt hele dagen min, og fått meg til å skulke siste timen idag. Har aldri skulka så mye som 10 minutter av en time i hele mitt liv likz.

Men takk for å ha fått meg til å gråte, endelig, fint med en annen måte å uttrykke meg på enn gjennom kutt, men det hjalp ikke, da. Å gråte liksom. Fint at jeg fikk angst også, takk, som var med på å få meg til å skulke.

Ja, til pointet liksom...

Ringte tannlegen idag kl. 11. Reggis. Sa at neste gang jeg har time (10. feb) så vil jeg ha av reguleringa. Og hva får jeg til svar? Jo, at MAMMA må være med på timen da, så må vi snakke med han tannlegen osv., og så må mamma liksom gi tillatelse på at det er greit. What the fuck? ... Jeg sa bare "seriøøøøst!?" og spurte hvorfor i helvete det var sånn rar ordning, når jeg er 16 år, så skal morra mi bestemme om jeg skal få av reggisen eller ikke? Er jo ikke sånn det står om livet mitt liksom.

Og tingen er, jeg tror ikke mamma kommer til å gå med på det i det hele tatt. For jeg har "alltid" sagt at jeg vil ha reguleringen av til sommeren, men da sier hu bare "Er ikke du som bestemmer det". Åhh ja..

Men jeg tørr liksom ikke dra til tannlegen igjen, med mindre det er for å få av reguleringa.

Og det nekter de meg. Hva faen, liksom!?!!?!? ....

=(

Joda, takk for å gjøre alt verre, kjære tannlege..

Vet dere om det er andre enn foreldrene mine som kunne ha gitt tillatelse på det? Eller skal jeg prøve (no use) å overtale mamma? ...

Kan legen liksom si at jeg skal få den av? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reguleringen kommer nok av når den har gjort jobben sin.

Tas den av for tidlig er det mye større sjanse for at tennene siger tilbake igjen, og da har foreldrene dine brukt over 20 000kr på deg for ingenting.

Det er ikke verdens undergang å ha regulering. Jeg fikk ikke regulering før jeg var 18 år, og det gjorde meg ingenting å ha den på den tiden den måtte være der.

Du dør ikke lzm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen år vil du være glad om du lar den være på så lenge som den skal. Jeg er kjempeglad for at jeg hadde regulering når jeg var mindre samma hvor mye jeg mislikte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de har lov til å tvinge deg til medisinsk behandling med mindre det er livsnødvendig eller fare for alvorlig skade. Tannregulerering tviler jeg på havner under dette.

Men hvem du skal kontakte om dim mor og tannlegen setter seg på bakbena er jeg usikker på. BUP, PPT, barnevernet el vil jeg tro. Mulig fylkeslegen?

(Hehe, husker en liknende diskusjon medmine foreldre når jeg var yngre enn deg. Var heldigvis tydelig på at "min kropp, jeg bestemmer" og at om de prøvde sette noe slikt inn så kom jeg til å bite :ler: Overbitt har jeg ennå, men det har vokst seg til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, om det koster 20.000 (gjør det faktisk det for personer under 18?) så kan jeg ikke fatte at foreldrene dine har ønsket å legge dette ut uten å vite at det er noe du ønsker. Så om det er tilfellet, og at du nå har ombestemt deg så kan jeg si meg enig i at det er ille gjordt å ikkke gjennomføre.

Men det virker ikke helt som om dette er noe du selv har valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Å nei! verdens undergang?

Har du sett på den danske filmen som var på søndagen eller?

Uansett, reguleringen er ikke der for å være ond mot deg, hverken foreldrene eller tannlegen er ond med deg heller. Men hvis det virkelig er et helt forferdelig problem og livet kan umulig gå videre med denne reguleringen, så må du bare ta det opp med din moder...bare foreldrene dine kan gi tillatelse om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Du kommer til å være såå glad for tannlegen ikke hørte på deg om noen år, tro meg.

Jeg skjønner at det sikkert ikke er det du ønsker å høre nå, men noen ganger lønner det seg å tenke litt framover - og ikke bare her og nå.

Jeg hatet tannreguleringen min som pesten jeg og. Regulering oppe og nede - og strikker festet oppe og nede så jeg nesten ikke kunne gape. Alt satte seg inne i de dumme klossene hele tiden, og de skjærte opp tannkjøttet mitt, og jeg hadde bare lyst til å rive av hele greia.

Men du verden så glad jeg er for at jeg hadde den reguleringen i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reggis-lina

Du, det er ingen tannlege som lar reguleringen sitte på lengre enn nødvendig. Verden er ikke imot deg, slik du får det til å virke som. Foreldrene dine betaler i dyre dommer for at du skal få en frisk og flott tannhelse, det skulle bare mangle at du ikke tar den av fortidlig bare fordi DU har lyst til det. Respekter mamman din, tannlegen din og la tannreguleringa være på akkurat så lenge som den behøver å være på.

Selv måtte jeg ha den et år lengre enn planlagt. Og ja, jeg husker gleden i magen når jeg skulle på time for å den av og jeg husker like godt skuffelsen da tannlegen sa, nei vi får se hvordan det ser ut neste gang. Men jeg ble ikke sint på han!?

Det er slik det er med regulering, legen må se hva som skjer med dine tenner underveis og forsøker å gi deg et godt resultat her. Intet mer, intet mindre.

Så ta med deg tannbørste(jeg husker jeg hadde den med meg på skolen i 3 1/2 år) og gå på skolen, glad for å være i live, frisk og med mamma som bryr seg om deg.

Ps, du kommer til å møte MANGE skuffelser i livet, så å bli så sint av det her, vil du få store problemer. Du sier du kutter deg, orker du å søke hjelp for dette? Det er unødvendig å la det bli en vane(vet hva jeg snakker om!)

Fokuser på å jobbe med det som raser inni deg, så vil sånne "småting" som regulering-sinne forsvinne.

Det er vanskelig å ta imot råd uten å gå i forsvarsposisjon, jeg hadde nok gått i forsvarsposisjon selv, om noen hadde skrevet og synset i vei om mine ting her. Men det er godt ment!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg har mista ti år med livsglede pga selvskading, det er unødvendig det! Sitter her uten kjæreste og har masse innøvd sinne. Jo fortere du søker hjelp, ho fortere kan du bli frisk og glad igjen!

Klem og klaps til deg :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt tanregulering? Det er ikke noe du bare kan ta av etter eget forgodtfinnende. Reguleringa skal ikke av før den har gjort jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, om det koster 20.000 (gjør det faktisk det for personer under 18?) så kan jeg ikke fatte at foreldrene dine har ønsket å legge dette ut uten å vite at det er noe du ønsker. Så om det er tilfellet, og at du nå har ombestemt deg så kan jeg si meg enig i at det er ille gjordt å ikkke gjennomføre.

Men det virker ikke helt som om dette er noe du selv har valgt.

Det koster noe i den duren, staten dekker vel en del. Men husker det va skikkelig dyrt da jeg skulle ha. Begynte prossessen da jeg var 17 så jeg fikk jo dekket det. Dyrt nok er det uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Hvor mye man får dekket av tannreguleringen avhenger av årsaken til at man trenger regulering.

Er det kun kosmetisk får man vel ikke dekket særlig mye, om noe. Er det store medisinkse årsaker til tannreguleringen får man dekket langt over halvparten.

Sånn var det iallefall den gang jeg drev med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg, du vet ingenting om hvordan de jobber, og jeg har selv vært i din situasjon.

De vet hva de gjør, og de tar av reguleringen når du er ferdig med behandlingen.

Bedre at den sitter på for lenge enn at den blir tatt av for tidlig.

Vet det virker som en evighet, men bare vent og se, den som venter på noe godt - venter ikke forgjeves :-)

Og tenk på hvor fine tenner du får! Men da må du være flink å bruke den platen/bøylen i ettertid slik at ikke tennene sklir ut igjen slik de gjorde til meg, ikke at det plager meg noe, men ja jeg var litt for sløv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg aldri startet med det jeg. Tannlegen ville, men jeg nektet.

Ja, jeg har inntrykk av at barn og unge ofte ikke får nok informasjon til å vite hva de går til. Jeg fikk heldigivis det når det var snakk om det (var en meget bestemt 14 åring som insisterte på at når det var min kropp skulle jeg selv ha kontrollen) og valgte reguleringen bort. I ettertid når jeg ser hvor mye mange slet med det så har jeg bare blitt gladere og gladere i mine orginale tenner. De kom seg når jeg vokste til, men snorrette blir de aldri. Men prisen som måtte betales hadde overhodet ikke vært verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest SweeT July
Å ja, takk for å ha totalt ødelagt hele dagen min, og fått meg til å skulke siste timen idag. Har aldri skulka så mye som 10 minutter av en time i hele mitt liv likz.

Men takk for å ha fått meg til å gråte, endelig, fint med en annen måte å uttrykke meg på enn gjennom kutt, men det hjalp ikke, da. Å gråte liksom. Fint at jeg fikk angst også, takk, som var med på å få meg til å skulke.

Ja, til pointet liksom...

Ringte tannlegen idag kl. 11. Reggis. Sa at neste gang jeg har time (10. feb) så vil jeg ha av reguleringa. Og hva får jeg til svar? Jo, at MAMMA må være med på timen da, så må vi snakke med han tannlegen osv., og så må mamma liksom gi tillatelse på at det er greit. What the fuck? ... Jeg sa bare "seriøøøøst!?" og spurte hvorfor i helvete det var sånn rar ordning, når jeg er 16 år, så skal morra mi bestemme om jeg skal få av reggisen eller ikke? Er jo ikke sånn det står om livet mitt liksom.

Og tingen er, jeg tror ikke mamma kommer til å gå med på det i det hele tatt. For jeg har "alltid" sagt at jeg vil ha reguleringen av til sommeren, men da sier hu bare "Er ikke du som bestemmer det". Åhh ja..

Men jeg tørr liksom ikke dra til tannlegen igjen, med mindre det er for å få av reguleringa.

Og det nekter de meg. Hva faen, liksom!?!!?!? ....

=(

Joda, takk for å gjøre alt verre, kjære tannlege..

Vet dere om det er andre enn foreldrene mine som kunne ha gitt tillatelse på det? Eller skal jeg prøve (no use) å overtale mamma? ...

Kan legen liksom si at jeg skal få den av? :P

Du har da enda god til sommeren kommer din vei. Om du ikke får den av i morgen, så er det ikke verdens undergang. Ja, det er noe drit å ha de greiene på, tror meg, jeg vet det. Den gangen jeg hadde streng, skulle jeg egentlig få den av før jula kom, men fikk ikke tatt den av før 6 mnd senere. Og det var like greit, for hadde jeg tatt den av til jul, så hadde tennene mine blitt skeive igjen.

Det er viktig å høre på va tannlegen mener. Det er trossalt han som vet hvor lenge det er best for deg å ha det på. Om du tar den av nå, mot tannlegen sin vilje, så kan det er være at både du og foreldrene dine har kastet vekk både tid og penger på det.

Forstår at det er kjedelig og være 16 år og måtte gå med streng, men du kan jo tenke på en annen måte, og det er å være 20 og har piss skjeive tenner igjen.

Det viktigeste du gjør er å tenke framover. Du kommer til å ha flotte tenner når strengen kommer av, og jeg regner med det er slik du ønsker å ha det om et par år også. :)

Endret av SweeT July
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har inntrykk av at barn og unge ofte ikke får nok informasjon til å vite hva de går til. Jeg fikk heldigivis det når det var snakk om det (var en meget bestemt 14 åring som insisterte på at når det var min kropp skulle jeg selv ha kontrollen) og valgte reguleringen bort. I ettertid når jeg ser hvor mye mange slet med det så har jeg bare blitt gladere og gladere i mine orginale tenner. De kom seg når jeg vokste til, men snorrette blir de aldri. Men prisen som måtte betales hadde overhodet ikke vært verdt det.

Mhm, enig med mye av det der. Hadde tannleggen derimot ikke trekt de bakerste tennene mine den gangen hadde jeg nok måttet trekke visdoms tennene mine nå, men alle fire har kommet opp/eller nesten og jeg har absolutt ingen problemer. Tennene nede er ikke helt rette, men de syntes sjelden. Tennene oppe er heller ikke helt rette, og to av de er bøyd, men det er en på hver side så de "matcher" og jeg syntes jeg har et mye penere smil når de er sånn enn hvis de evt skulle vært helt rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært min datter, hadde jeg forklart deg hvorfor du fortsatt måtte hatt på reguleringen.

Hvis det ikke sank inn, hadde jeg sagt at du skulle få lov til å fjerne reguleringen, hvis du hadde betalt det det kostet å ha reguleringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 000 kr for tannregulering? :P kan jeg ALDRI tenke meg hvertfall. Broren min har fått og foreldra mine er IKKE rike for å si det sånn. Vil tro det er bortimot gratis for barn under 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...