Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forsøker trene så mye jeg kan for å øke kondisjon og styrken frem mot våren. Føler jeg kan øke treningsmengden siden jeg trener alle øktene på morgenen.. Det jeg lurer på er hva som kan være lurt å trene evt på ettermiddagene/kveld.

Slik trener jeg i dag:

Mandag : 45m dansaerobic og 45m spinning

Tirsdag : 1t bodypump (styrke), tredemølle løping ca 30m

Onsadag : 45m spinning og 30m mage/rygg

Tordag : 1t PT (styrke), 30m løping på tredemølle

Fredag : 1t stramopp, 30m spinning

Lørdag fri og søndag noen set i benkpress, armhevinger mm hjemme.

Noen med gode råd? Eller er dette nok?

Videoannonse
Annonse
Gjest fragment
Skrevet

Jeg synes det ser ut som om du belaster beina mye, ettersom du løper en del på tredemølle, går på spinning og driver med aerobic. Hva med en middels belastende svømmeøkt på kveldstid 1-2 ganger i uken?

Skrevet
Jeg synes det ser ut som om du belaster beina mye, ettersom du løper en del på tredemølle, går på spinning og driver med aerobic. Hva med en middels belastende svømmeøkt på kveldstid 1-2 ganger i uken?

He he hei Fragment.. Trives på skolen :jepp:

Ja glemte skrive det inn.. har en svømmeøkt på torsdager. Men kanskje burde få inn en til?

Gjest fragment
Skrevet (endret)

Trives svært bra på skolen! Uniformen er på plass, så nå begynner det å ligne noe. Hvordan er du i rute frem mot opptak?

For min del ser det ut som om du trener nok, men dersom du føler deg bra i kroppen kan du jo legge inn en svømmeøkt i helgen. Eventuelt dele opp øktene slik at du f.eks trener styrke om morgenen og sparer løpingen til kvelden. Da kan du også holde på lengre, dersom du føler for å øke mengden. Det er vel gjerne begrenset hvor lenge du har tid til å trene om morgenen?

Endret av fragment
Skrevet

Mandag : 45m dansaerobic eller 45m spinning

Tirsdag : 1t bodypump (styrke)

Tordag : 1t PT (styrke)

Lørdag fri og søndag noen set i benkpress, armhevinger mm hjemme. - Du har godt av litt hvile etter all denne treningen i ukedagene. Gå heller en tur en av dagene kanskje.

Slik ville jeg trent . Du trenger ikke trene flere timer enkelte dager, tren heller effektivt i en time og ikke tren for mye kodisjon som sliter deg ut dagen før en tung styrkeøkt. Prøv å heller legg opp annenhver dag med kondisjon og styrke kanskje? Prøv i en periode med en time trening for dagen og om gnisten er der for å trene ytterligere, så er det bare å gjøre det, men for å unngå å gå lei så ville jeg ikke trent så mye som du gjør per dag...

Skrevet
Trives svært bra på skolen! Uniformen er på plass, så nå begynner det å ligne noe. Hvordan er du i rute frem mot opptak?

For min del ser det ut som om du trener nok, men dersom du føler deg bra i kroppen kan du jo legge inn en svømmeøkt i helgen. Eventuelt dele opp øktene slik at du f.eks trener styrke om morgenen og sparer løpingen til kvelden. Da kan du også holde på lengre, dersom du føler for å øke mengden. Det er vel gjerne begrenset hvor lenge du har tid til å trene om morgenen?

Ja det kan jeg tenke meg. Begynne å ta form mot det du vil bli.

Jeg er i rute. Opptakene begynner ikke før i uke 21 i år. Men har ikke tenkt å gå igjennom på ren vilje i år- det var ikke noe morsomt. Greit å ha noe å gå på. Svømmingen går greit så det er løpingen jeg vil ha en god del bedre og styrkedelen. ( hadde 5 på løpingen i fjor og 4-4-3 på styrken) Håper ligge ned mot 2 - 3 på løpingen i år og rundt 3-3-3 i styrken. Greit å ha litt egne mål å kjempe for i tillegg.

Kan nok trene en del på morgenen fremover og på kvelden.

Skrevet
Mandag : 45m dansaerobic eller 45m spinning

Tirsdag : 1t bodypump (styrke)

Tordag : 1t PT (styrke)

Lørdag fri og søndag noen set i benkpress, armhevinger mm hjemme. - Du har godt av litt hvile etter all denne treningen i ukedagene. Gå heller en tur en av dagene kanskje.

Slik ville jeg trent . Du trenger ikke trene flere timer enkelte dager, tren heller effektivt i en time og ikke tren for mye kodisjon som sliter deg ut dagen før en tung styrkeøkt. Prøv å heller legg opp annenhver dag med kondisjon og styrke kanskje? Prøv i en periode med en time trening for dagen og om gnisten er der for å trene ytterligere, så er det bare å gjøre det, men for å unngå å gå lei så ville jeg ikke trent så mye som du gjør per dag...

Skjønner hva du mener og har vært inne på tanken selv ang hviledager ( som er minst like viktig som selve treningen) Poenget er at jeg ikke vil trene styrke 2 dager på rad - men vil ha styrketrening 3 ganger i uka. På PT timen trener jeg maks og de to andre dagene kjører jeg mindre vekt men med flere rep.

Siden løping er noe jeg må bli bedre i så har jeg brukt spinning som et middel for å få opp kondisjonen og for å ikke belaste bena like hardt som ved løping.

Skrevet
Skjønner hva du mener og har vært inne på tanken selv ang hviledager ( som er minst like viktig som selve treningen) Poenget er at jeg ikke vil trene styrke 2 dager på rad - men vil ha styrketrening 3 ganger i uka. På PT timen trener jeg maks og de to andre dagene kjører jeg mindre vekt men med flere rep.

Siden løping er noe jeg må bli bedre i så har jeg brukt spinning som et middel for å få opp kondisjonen og for å ikke belaste bena like hardt som ved løping.

Skjønner hva du mener, men jeg ville bare poengtere at det er bedre med en time effektiv trening enn to timer der en gir litt mindre av seg selv på, dette for å få mest mulig utav treningen, som du virker meget interessert i, samt at du skal unngå å bli treningslei siden det tar endel av fritiden din. En kan trene meget effektivt på 45-60 min, det skulle være nok tid enten det gjelder styrke eller kondisjon. Skjønner at en noen ganger kjører langintervaller med kondisjonstrening, men til vanlig er det nok med opp til en time. Men dette er en smakssak selvfølgelig. Jeg ville ihvertfall begynt med en time per dag, økt etter en periode, for å se hva du egentlig ønsker å fortsette med i videre. Det finnes jo være ett liv utenom trening også vettu =)

Gjest fragment
Skrevet
Skjønner hva du mener, men jeg ville bare poengtere at det er bedre med en time effektiv trening enn to timer der en gir litt mindre av seg selv på, dette for å få mest mulig utav treningen, som du virker meget interessert i, samt at du skal unngå å bli treningslei siden det tar endel av fritiden din.

Dette blir kun spekulasjoner fra din side. Folk er forskjellige, og jeg er en av dem som lett kan trene 6-7 dager i uken uten å gå tom og bli lei. Det forutsetter naturligvis at man trener variert og vet hva man driver med. Jeg synes det virker som om trådstarter har kontroll på treningen, og så lenge hun føler at hun kan øke treningsmengden er det ingenting i veien for det.

Skrevet

Om det er "nok" eller ei kommer jo an på deg :) - er du nybegynner innen trening ville jeg nok vært litt forsiktig både mtp motivasjon og overtrening, men har du grunnlaget i orden er det bare å kjøre på hvis du har lyst til det.

Hvis jeg har forstått det riktig skal du på opptak til PHS med blant annet styrketester. Jeg ville trent mye mer spesifikk styrke enn det ser ut som om du gjør. 3 ganger i uka er helt OK, men jeg ville byttet ut bodypumpen med egentrening, og lagt til en ren styrkeøkt til, i tillegg til PT-timen. Eventuelt i tillegg til bodypump, hvis du klarer å organisere det slik at du får nok hvile. Personlig ville jeg nok også lagt inn spesifikk trening mot løpetesten (for å bli god til å løpe må man løpe!), men det kommer jo også an på hvor god form du er i fra før.

Hva som egner seg best når på døgnet tror jeg er individuelt? Jeg trener alltid styrke på ettermiddag/kveld, og får ingenting ut av en morgenøkt. Utholdenhet er greiere på morgenen, men jeg har generelt mest krefter på kvelden - men kan jo se ut som om du er omvendt, så akkurat det er litt vanskelig å svare godt på.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Hvis jeg skulle kombinert kondisjon og styrke samme dag, ville jeg trent det ene tidlig på dagen og det andre på kvelden. Hvis man skal trene opp kondisjonen, vil mange faktisk trenge mengde i treningen, og da må man heller se på hvordan man kan legge opp øktene slik at man får tid til restitusjon innimellom :)

Skrevet
Hvis jeg skulle kombinert kondisjon og styrke samme dag, ville jeg trent det ene tidlig på dagen og det andre på kvelden. Hvis man skal trene opp kondisjonen, vil mange faktisk trenge mengde i treningen, og da må man heller se på hvordan man kan legge opp øktene slik at man får tid til restitusjon innimellom :)

Enig her =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...