Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 5 måneder har hele tiden gulpet mye, både rett etter måltiden eller like gjerne 2 timer etter mat. Det spiller ingen rolle om han ligger eller står / sitter, det skjer uansett. Han har lagt på seg fint, så sånn sett har det ikke vært noe problem, men ser jo at det noen ganger kan plage ham med at det er surt og ekkelt. Er jo også slitsomt med å skifte klær så mange ganger om dagen (både på ham og meg..).

Helsesøster har reagert på det tidligere også, så når vi var på kontroll igjen i dag og det fortsatt var like ille, så anbefalte hun noe som het Nestargel. Et fortykningsmiddel som man kunne kjøpe på apoteket, og som blant annet er beregnet på "spedbarn med milde brekninger".

Er det noen her som har brukt dette før, og som kan komme med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spira er like ille. 4 mnd+ nå, og har gulpa helt fra fødselen.

Fikk også anbefalt nestargel. Har hatt 3 måltider med ulik dose, men med samme resultat. Blndet med MME.

Virker som kulltabletter på magesjau - full propp. Ungen gulpa ikke i det hele tatt. Men DET var ikke mye å applaudere, for ungen ble hysterisk. Bare skrek og vred seg helt til hun fikk ei ny flaske UTEN nestargel. Som hun kunne gulpe opp. Så nå skal vi forsøke å få henne undersøkt for refluks-trøbbel/ allergi. Jeg orker ikke prøve ditt&datt. Ungen har hatt kolikk i 3 mnd.

Dette betyr ikke at Nestargel ikke kan fungere bedre for ditt barn.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har kjøptinn en boks, og tenkte bare å vente en ukes tid for å se om det blir bedre nå som vi har startet såvidt med fast føde. Eneste resultatet så langt er at gulpene hans er enda eklere, med sviskemos rester i som setter flekker på alt av klær...

Vi slet også med kolikktendenser. Mye magevondt og skriking i 3 måneder. Er overbevist om at det er en sammenheng.

Men da prøver vi vel kanskje da, men uten at jeg har noen store forhåpninger til produktet.

Skrevet

Etter tips fra ei venninne kutta vi ut Collett og prøvde NAN2.

Hennes barn hadde gulpa mye av Collett.

Og det ble mindre gulp med NAN!!!

Men nok en gang: ungen bare hyler og sutrer.

Så fra å gulpe mye, men sove søtt 5x5 timer hver natt, hadde vi plutselig våkenetter her! Rene kolikkhelvete igjen.

Gikk tilbake tl Collett. Gulping hele tiden, men ungen sover søtt om natta.

På mandag skal jeg forsøke å overbevise fastlegen om at vi må få undersøkt dette.

Har flata litt ut på vekstkurven også.

Skrevet
Etter tips fra ei venninne kutta vi ut Collett og prøvde NAN2.

Hennes barn hadde gulpa mye av Collett.

Og det ble mindre gulp med NAN!!!

Helt motsatt med oss. Vi fikk beskjed på helsestasjonen om å gå over til Collet pga gulping. Eneste som var verre med Collet var at når hun først gulpet, så luktet det spy, ikke melk slik som med Nan. Og gulpingen gikk ned til sikkert det halve med Collet.

Har dessverre ikke svar på det opprinnelige sp.målet.

Skrevet

Hm. ja, konsistensen på Collett-gulp er en annen enn NAN-gulpen :kgbaby:

Skrevet

Det finnes også en spesiell type MME den heter Enfamil og inneholder spesialbehandlet risstivelse. Det gjør at den tykner når den kommer ned i magesekken, og i kontakt med det sure mageinnholdet. Den er derfor mest egnet for spedbarn som ikke ammes, men som får vanlig morsmelkerstatning, og som har problemer med gulping/reflux.

Skrevet

Har også en gulpebaby. Ganske slitsomt. Men heldigvis legger han fint på seg. Går til fysioterapeut/osteopat med babyen pga. en nakkelåsning, og terapeuten sa at gulpingen kan komme av nakkelåsningen. Babyen har hatt hodet bakover og hatt overstrekk i ryggen, spent seg bakover. Dette har visstnok før til at spiserøret og reflux-muskelen har vært strekt, og dermed gulper småen, og har sure oppstøt. Fysioterapeuten trykker på magen til babyen hver gang for å løse opp strekken.

Skrevet

Min gulpet masse de første ukene. Nå gulper hun bare hvis hun har mer rap som ikke har kommet opp, etter måltidet.

Skrevet

Gulping er helt normalt jenter.

Det er stress å hele tiden vaske, bytte klær, vaske igjen osv..

Men så lenge babyen legger på seg og trives så bær over med gulpen.

Vingedama: så lenge babyen din er fornøyd g sover godt med Collett så fortsett med det. Når hun tydelig får magevondt av Nan og sover mindre så kutt den ut.

Gulpingen vil nok sakte men sikkert gå over.. :klem:

Skrevet

jeg tenkte også at det var normalt, men har stagnert på vektkurven nå, så helsesøster stresser dette litt.

så nå har jeg en unge med spisevegring, en som bare spyr og mor selv bare fråtser i sukker og koffein for å overleve :fnise:

Skrevet

Hva med å prøve den MME som heter Enfamil? Tror du får tak i den på apoteket

Jeg som skreiv litt om den lenger opp her.

Hvordan er HIPP MME da? Synest jeg har hørt at noen har gulpet mindre av den, men det er sikkert individuelt det også.

Skrevet

Datteren min gulpet som en geysir uansett hvilken mme vi prøvde. Mye gulping kan være et symptom på KISS, noe jenta mi hadde. Gulpingen gav seg da vi gikk over til mer fast føde, men hadde jeg tatt henne med til mauellterapeut mye tidligere, så hadde hun kanskje gulpet mindre også.

Skrevet

Takk for gode innspilll - jeg ammer, så MME er ikke aktuelt for min del. Men kan jo være nyttig for andre :)

Vi sjekket ham hos manuellterapeaut da han var ca 1 måned, grunnet mye skriking. Da var det en liten låsning på ene siden av nakken, men ikke noe KISS. Gikk også til oppfølging hos fysioterapeut etter dette, men han ble friskmeldt der. Men kan jo være en sammenheng der likevel kanskje?

Fikk også vite hos svigers i helga at både svigerfar og lillegutts onkel slet med reflux når de var små. Er det en "svakhet" som kan ligge i familien muligens? Jeg får høre litt med legen på 6månederskontrollen.

Vet jo at det er normalt med gulping, og han legger fint på seg. Men helsesøster mener visst at det er ganske ekstrem gulping.. jeg har fint lite å sammenligne med - men joda. Jeg merker jo at han gulper mye..

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Hva med å prøve den MME som heter Enfamil? Tror du får tak i den på apoteket

Jeg som skreiv litt om den lenger opp her.

Hvordan er HIPP MME da? Synest jeg har hørt at noen har gulpet mindre av den, men det er sikkert individuelt det også.

Jenta mi gulpet nesten ikke i det hele tatt av Hipp men gulper mer av NAN.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...