Gjest Gjest_siri_* Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Hei, Prøver å sette opp et budsjett. Hva er realistisk? Trenger hjelp! Har du jobb? Hvor mye tjener du i mnd? (Ved siden av heltidsstudier.) Hvor mye bruker du på mat? Hva har du å rutte med, etter at husleie er betalt?
Celisa Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Mitt tips er å registrere alt du bruker av penger en måned. Ta for eksempel hele februar. Når måneden er omme så setter du deg ned og ser hvor mye du har brukt og på hva. Da har du et bedre utgangspunkt for å sette opp et realistisk budsjett. Så kan du også lettere se hva du kan forbedre med hensyn til pengebruk Er selv student og holder på med dette nå!
thapara Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 (endret) ... Endret 22. februar 2009 av thapara
venus_ Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Denne vil jeg følge med på! Har ikke så mye å bidra med selv her. Pga studentboligkrisa som var er jeg i minus allerede når husleiga er betalt, og lever dermed fremdeles på mor og far!
GlaJenta88 Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Hei, Prøver å sette opp et budsjett. Hva er realistisk? Trenger hjelp! Har du jobb? Hvor mye tjener du i mnd? (Ved siden av heltidsstudier.) Hvor mye bruker du på mat? Hva har du å rutte med, etter at husleie er betalt? Samlede inntekter i denne husholdningen ligger ca på 25000 netto. Dette er uten eventuell overtid. Da har jeg studielån på 6400, to deltidsjobber som utgjør ca. 7-8000 og en samboer som er lærling første året for resten. Jeg jobber to kvelder i uka og annenhver helg. Samboer jobber fulltid 7-15 hver dag, men med lærlinglønn. Våre faste utgifter ligger på ca 12500 i måneden. Da er strøm, husleie, boliglån, veiavgift, tv-lisens, forsikringer, internett og SOS Barnebyer inkludert. Vi to budsjetterer med ca 4500 i måneden på dagligvarer, men dette er nok noe i overkant. I fjor, så hadde vi bare min inntekt, ca 12000 netto og husleie med alt inkl. til 6500. Det gikk fint rundt da også. Uten mine deltidsjobber tror jeg ikke at ting hadde gått like bra rundt. Så klart, vi hadde nok klart oss da også, men det ville ha vært å kutte mye ned på standarden! Vi får også spart ganske mye i måneden. Tror vi ligger på ca 5000 i måneden bare til sparing. Dette er både BSU, høyrentekonto til uforutsette, store innkjøp (som vaskemaskin, bilreparasjon osv) og en vanlig sparekonto vi tar penger ut fra hvis vi trenger vanlige ting som bursdagsgaver, klær og generelt utstyr. Nå bor ikke jeg i en av universitetsbyene, men studerer likevel på fulltid. Dessuten er jeg avhengig av bilen for å komme til og fra skolen, så mye tid går bort bare til transport.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå