MarilynM Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Jeg er ei jente på 23 år som sliter med vinteren.. Takler ikke kulden! Min trivselstemperatur ligger på rundt 25 grader (innendørs, da gjerne med et teppe over meg), og jeg får stadig høre av besøkende at "det er aalt for varmt" hos meg. Er alltid kald på hender og føtter (sikkert dårlig blodsirkulasjon), men ellers også. Kan sitte og skjelve av kulde i 22 grader! Det virker også som om det har forverret seg denne vinteren. Kan også føye til at min kroppstemperatur alltid ligger 1-1,5 grad HØYERE enn min samboers, som "aldri" fryser.. Er det mulig å gjøre noe med dette? Er selvsagt veldig vanskelig på besøk hos folk, pluss at vi snart skal flytte til et gammelt (og sikkert kaldt) hus.
Jane F. Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Huff da Jag fryser også veldig mye. Jeg hadde vitaminmangel som forårsaket at jeg frøs. Det har blitt litt bedre ettar at jeg begynte med tilskudd men ike helt. Det du bør passe på er å ha noe varmt på føttene. Jeg fikk noen kjempetykke ullsokker av min mor som jeg bruker som tøfler og når jeg bruker de fryser jeg betydelig mindre, samtidig kanskje også høyhalset genser eller skjerf. Da kan jeg også overleve uten pledd i 23 grader.
Gjest Charming Skrevet 26. januar 2009 #3 Skrevet 26. januar 2009 Jeg kjenner meg veldig godt igjen. For å sovne i den kalde dynen må jeg ha varmelaken - og varmeovnene står alltid på her, går fryktelig mye strøm Vært hos legen med det to ganger. De har målt alt og ingenting, sjekket jern-nivå osv. Alt ser helt normalt ut og han finner ingen sykdommer som passer til det å bare fryse.
Jane F. Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 kom til å tenke på at du kanskje burde sjekke om du har litt høy crp for da kan du fryse, selv om du ikke er "syk" så kan det vøre en mild infeksjon som kan gjøre til at temperaturen din er litt høy?
MarilynM Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2009 Takk for svar. Høy crp? Hva er det? Jeg vil også gjerne vite hva man kan mangle som gir frysing.. Av vitaminer og sånn mener jeg..
inga:) Skrevet 26. januar 2009 #6 Skrevet 26. januar 2009 man kan være frostig av veldig mange årsaker og jeg ville sjekket hos lege.. stoffskifteproblemer er en årsak.. slanking (kroppen har mindre å forbrenne) røyking (dårlig blodsirkulasjon) spise mye fet mat (dårlig blodsirkulasjon) lite aktivitet...
Jane F. Skrevet 26. januar 2009 #7 Skrevet 26. januar 2009 crp er det de bruker for å se om kroppen har en infeksjon. Vet ikke hva bokstavene står for men det er lurt å sjekke uansett. Det er den blodprøven de tar når du er forkjølet/vondt i halsen og de skal finne ut om det er muligheter for halsbetennelse.
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 17. mars 2009 #8 Skrevet 17. mars 2009 crp er det de bruker for å se om kroppen har en infeksjon. Vet ikke hva bokstavene står for men det er lurt å sjekke uansett. Det er den blodprøven de tar når du er forkjølet/vondt i halsen og de skal finne ut om det er muligheter for halsbetennelse.
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 17. mars 2009 #9 Skrevet 17. mars 2009 C-reaktivt protein (normalt omtalt som bare CRP) går også under det folkelige navnet «hurtigsenkning» Nivået av CRP øker ved infeksjoner og tar bortimot et halvt døgn før den blir målbar. Nivået øker mer under bakterielle infeksjoner enn virale, og kan således også brukes til å skille mellom disse to typene for infeksjon. Dette skillet mellom bakterier og virus er ofte nyttig fordi antibiotika (for eksempel penicillin) ikke har noen virkning ved virusinfeksjoner, men kan være svært nyttig ved bakterieinfeksjoner. Men som dere nevner kan det være flere årsaker til at du er frossen. Først og fremst er vi forskjellige og noen mennesker har en lavere forbrenning og kroppstemperatur enn andre. Andre ganger kan frossenheten skyldes lav blodprosent (hemoglobin), jernmangel eller lavt stoffskifte. Alt dette kan måles enkelt hos din fastlege. Nikotin virker sammentrekkende på blodårene og vil forverre situasjonen, i alle fall på hender og føtter. Trening regnes for å være gunstig for sirkulasjonen, likeledes et regelmessig inntak av fet fisk. Fra planteriket kjenner vi til at gingko biloba kan bedre mikrosirkulasjonen og gi varmere hender og føtter.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #10 Skrevet 17. mars 2009 Angst og spenninger kan vel også gjøre at man fryser, men da tror jeg kanskje ikke kroppstemperaturen din ville vært høy? Lurt å sjekke jern og vitaminnivåer hos lege
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå