Gå til innhold

Vekter/ manualer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjører et ganske kort og greit styrkeprogram ca fem dager i uka. Bruker noen manualer på fem kilo (hver), og lurer på om det er nok? Man hører jo at jenter trener med for lette vekter, og at det ikke er noe vits i. Har ikke lyst til å investere i vektstang, det er så greit å ha den lille boksen med manualer stående på stua. Og god og svett blir jeg...

Hvor tunge vekter/ manualer trener du med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Charming
Skrevet

Jeg har en sånn boks med manualer i jeg og. :) Bare ikke så flink til å bruke de flittig. Jeg pleier å trene med 10 kg på hver.

Skrevet
Jeg kjører et ganske kort og greit styrkeprogram ca fem dager i uka. Bruker noen manualer på fem kilo (hver), og lurer på om det er nok? Man hører jo at jenter trener med for lette vekter, og at det ikke er noe vits i. Har ikke lyst til å investere i vektstang, det er så greit å ha den lille boksen med manualer stående på stua. Og god og svett blir jeg...

Hvor tunge vekter/ manualer trener du med?

Det er forskjellig alt etter hvilke øvelser jeg gjør. Jeg trener i et senter, så jeg har jo alt å velge i.

Generelt bør man bruke så tunge vekter man greier å gjøre 8-10 rep med, hvis man vil utvikle muskulatur.

Alternativt kan man jo bruke lette vekter og mange reps, men det blir vel ikke den samme utviklingen av det.

Men 5 kilo høres veldlig lite ut, og har du ikke tyngre, vil jo utviklingen begrense seg.

God og svett blir du nok, men det er nok mer som skal til for å utvikle mer muskulatur.

Jeg ville nok investert i en liten vektstang med flere ulike vekter på. Du kan stort sett gjøre de samme/flere øvelser med den.

Bl.a mer effektiv beintrening

Skrevet

Hvis man greier mer enn 8-10 rep med en gitt vekt er det ikke styrketrening, men oppvarming til styrketrening. Eventuelt heller lite effektiv cardio. Skal man trene effektiv styrke er 5-8 rep per sett passe for de fleste øvelser.

Skrevet (endret)

Om du kjøper en koffert med vektmanualer som de selger til rundt 200-300 kr i sportsforretningene har du mulighet til å kunne øke vekt på manualene etterhvert. Du skal ha det så tungt at siste repetisjon føles "umulig" å ta. Du bør ligge på en maks 8 rep. om du ønsker å øke i styrke, prøv deg litt frem. Da mener jeg 3 * (evt. 8, 10 eller 12) repetisjoner av biceps f.eks. da skal siste repetisjon i hvert sett være meget tung å løfte..

Endret av Lotte27
Skrevet

Man skal såvidt orke siste repen man tar. Ellers blir det som allerede sagt her ikke styrketrening. (Jeg pleier å kjøre 3*12, der de siste par løftene i hver rep virkelig brenner). Ellers trur jeg det hjelper å gjøre løftet saktere og mer kontrollert. For eksempel kan jeg fint klare 12 pushups på tærne. Men hvis jeg kjører sakte bevegelser, er det tungt nok å klare 12 på knærne. Og jeg føler det er bedre trening.

• 1 år senere...
Skrevet
Det er forskjellig alt etter hvilke øvelser jeg gjør. Jeg trener i et senter, så jeg har jo alt å velge i.

Generelt bør man bruke så tunge vekter man greier å gjøre 8-10 rep med, hvis man vil utvikle muskulatur.

Alternativt kan man jo bruke lette vekter og mange reps, men det blir vel ikke den samme utviklingen av det.

Men 5 kilo høres veldlig lite ut, og har du ikke tyngre, vil jo utviklingen begrense seg.

God og svett blir du nok, men det er nok mer som skal til for å utvikle mer muskulatur.

Jeg ville nok investert i en liten vektstang med flere ulike vekter på. Du kan stort sett gjøre de samme/flere øvelser med den.

Bl.a mer effektiv beintrening

Men jeg vil trene styrke for å øke forbrenningen, for å gå ned noen kilo (trener også vedsiden av osv osv) Men bør man ha så tunge vekter som mulig når man vil prøve å øke forbrenningen og ikke bygge store klumpete muskler? Eller får man ikke "mannemuskler" ved å trene 1 time styrke et par ganger i uka? (Har ingen anelse jeg assa)

Skrevet
Men jeg vil trene styrke for å øke forbrenningen, for å gå ned noen kilo (trener også vedsiden av osv osv) Men bør man ha så tunge vekter som mulig når man vil prøve å øke forbrenningen og ikke bygge store klumpete muskler?

Ja, det er akkurat det man bør ha.

Eller får man ikke "mannemuskler" ved å trene 1 time styrke et par ganger i uka? (Har ingen anelse jeg assa)

Nei, overhodet ikke.

De bildene du evt. har sett av kvinnelige kroppsbyggere som ser ut som menn med bikini... de er bilder av personer som har trent veldig, veldig mye mer enn som så, i veldig lang tid. Og dytta innpå med hormoner og steroider og gudene vet hva. Altså, det er vanskelig og tidkrevende nok for menn å se sånn ut. For damer skjer det spesielt ikke ved et uhell, for å si det slik.

Skrevet
Ja, det er akkurat det man bør ha.

Nei, overhodet ikke.

De bildene du evt. har sett av kvinnelige kroppsbyggere som ser ut som menn med bikini... de er bilder av personer som har trent veldig, veldig mye mer enn som så, i veldig lang tid. Og dytta innpå med hormoner og steroider og gudene vet hva. Altså, det er vanskelig og tidkrevende nok for menn å se sånn ut. For damer skjer det spesielt ikke ved et uhell, for å si det slik.

ok! Tusen takk :) Men da må jeg bare spørre: hvordan skal jeg bruke vektene? Løfte opp og ned en halv time på hver arm? haha :P Eller bør det være mer variasjon i treningen?

Skrevet
ok! Tusen takk :) Men da må jeg bare spørre: hvordan skal jeg bruke vektene? Løfte opp og ned en halv time på hver arm? haha :P

Nei.

Eller bør det være mer variasjon i treningen?

Ja. Se for eksempel her: http://www.stumptuous.com/workout-6

(Kan vel hende du må google litt selv for å finne brukbare beskrivelser/videoer av enkeltøvelser).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...