Gå til innhold

"Svært høyt blodtrykk"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen for noen dager siden, og blodtrykket mitt var da 160/80. Altså for høyt... Legen mente det godt kunne være tilfeldig, så jeg skal tilbake om noen uker for å sjekke igjen. Men så kom jeg plutselig på at jeg går på p-piller, og i pakningsvedlegget står det at man ikke skal bruke pillene ved "svært høyt blodtrykk". Jeg lurer derfor på om jeg rett og slett bør slutte å ta dem til jeg vet om alt er ok... Noen som vet om 160/80 er å regne som svært høyt blodtrykk?

Jeg skal prøve å få tak i legen min igjen også, men hadde vært greit med noen innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Undertrykket er ikke svært høyt, men overtrykket er det. Spør legen din og hvordan du skal forholde deg til p-pillene.

Skrevet

Fra lommelegen.no:

"Mildt forhøyet blodtrykk:

* Systolisk blodtrykk ("over streken") mellom 140 og 159 og/eller

* Diastolisk blodtrykk ("under streken") mellom 90 og 99

Moderat forhøyet blodtrykk:

* Systolisk blodtrykk ("over streken") mellom 160 og 179 og/eller

* Diastolisk ("under streken") blodtrykk mellom 100 og 109"

Jeg tolker "svært høyt blodtrykk" som en god del mer enn moderat høyt.

Gjest Alabama
Skrevet

Legen sjekka vel blodtrykket ditt når han/hun gav deg resept på p-pillene?

Skrevet

Norges helsemyndigheter karakteriserer dette som høyt. Mange farer med høyt BT - men! Hvis du føler deg stresset, nervøs eller lignende når du er hos lege, kan det hende du har noe som kalles "white coat hypertension" eller "kontortrykk" på norsk. Dette betyr at man stresser seg opp før undersøkelse og får utslag på forhøyet BT. Det legen kommer til å foreslå hvis det er like høyt neste gang dere måler, er at du får med deg en 24-timers BTmåler hjem. Den vil registrere BT automatisk noen ganger i løpet av 24 timer og så vil dere se om det er normalt eller ikke. Pleier å hjelpe for nervøse pasienter :)

Men legen din sjekka BT når du fikk p.piller for første gang? Hvis det da ikke var høyt, og du ikke følte deg spesielt stressa eller nervøs under siste undersøkelse, er det kanskje et tegn på at du må slutte med p.piller. Finnes også mye bra prev. som ikke inneholder hormoner.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...