Gå til innhold

Motivasjon...???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg trenger desperat å sette igang med trening. Har aldri trent, og trenger motivasjon. Jeg hater å røre på meg mer enn det som er nødvendig.

Vil bare sitte i sofaen og spise sjokolade. :P

Har en veldig slitsom jobb hvor jeg står hele tiden, og orker dermed minimalt når jeg kommer hjem.

Noen som har gode råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei gjest!

Min motivasjonsfaktor nr. 1 som sørger for at jeg fortsatt kommer meg på treninga etter mange år:

Man får så utrolig mye mer energi, humør og selvfølelse stiger mange hakk! Det at kroppen fungerer bedre og at du får mer å gå på er også verdt å tenke på. Mange dager når jeg føler meg helt elendig og ikke orker å trene gjør jeg det likevel og føler meg rett og slett som et nytt menneske etterpå! Det sies at kroppen produserer velværehormonet endorfin når vi trener - det er det ingen tvil om.

En ting til, du trenger ikke å trene i lang tid før du får et mye bedre forhold til kroppen din. Selv om den utseendemessig kanskje ikke har forandret seg mye gjør selve treningen at man trives bedre i sin egen kropp, og det synes! Man utstråler rett og slett mer selvtillitt - og det virker jo tiltrekkende på andre da. Det er ikke for ingenting at nyere forskning viser at fysisk trening virker bedre som behandlingsform (da gjerne i kombinasjon med terapi), mot bl.a. spiseforstyrrelser og depresjon, enn antideprissiva og andre medisiner.

Det er så mye mer positivt som kan sies om det å trene. Kom igjen folkens - del med gjest deres positive erfaringer ved å gjøre trening til en del av livet!

Husk: det er ikke all verden som skal til! En rask gåtur en halvtimes/times tid et par ganger i uka er en fin begynnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner å trene vil du raskt ikke bli så sliten av jobben din lenger. De første ukene blir kjipe og du må tvinge deg til å lette på liket; etter det blir du avhengig. Jeg lover deg - du vil få sååå mye energi og overskudd, så snart gidder du ikke å sitte på rumpa og spise sjokkis hver dag.

Du må finne en eller flere aktiviteter som du igrunnen har lyst til å bedrive. Så må du GÅ PÅ TRENING uansett hva som har skjedd i løpet av dagen, uansett hvordan du føler deg, uansett hvor lite lyst du har. Med en gang du starter økta vil du være glad for at du dro, og stolt av deg selv, og etterpå vil du føle deg kjempebra både fysisk og psykisk. Det er lurt å trene sammen med noen, ha avtaler du ikke kan bryte med en eller flere andre.

Når du er i god form slutter kroppen å kreve snop, og begynner isteden å kicke på frukt og grønnsaker. Det er helt sant!

Men i startfasen må du nok altså tvinge deg selv opp og ut. Og husk: smerte er svakhet som forlater kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger også hjelp til å motivere meg til å røre på kroppen. Jeg bor jo på et ganske øde sted, det betyr at jeg ikke har f.eks. treningsstudio tilgjengelig. Det betyr at all trening må skje på eget initiatvi, altså sykling, jogging, gåturer, rollerblades, tur i skogen, styrketrening på stuegulvet...da er det rimelig pyton å motivere seg. Gode råd???

.....jeg må ha bort 15 kilo før høsten...Hjæææp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg har nettopp begynt å trene igjen. Har trent en del de siste 4 årene, men bare i perioder.

Nå trener jeg hjemme i stedet for på treningssenter, det går vekk så mye tid med å reise dit og pakke klær osv.

Har en pressbenk med bentrener og noen manualer og slikt. Så da er det bare å sette på musikken og sette igang!

Det vanskeligste er det å komme igang, men klarer du det blir du fort hekta.

Det kan være lurt å planlegge treningen litt, ha faste dager og et fast program.

Setter du deg for høye mål og overdriver treningen blir du fort lei og gir opp. Start i det små og øk intensiteten etterhvert som du merker du blir sterkere og sprekere.

Selv jogger jeg 3 ganger i uken og trener styrke etterpå. Prøver å gjøre det på faste dager og tider. Fører også dagbok så er det lettere å se fremgangen.

Jeg hater egentlig å jogge, men det går faktisk veldig greit!

Man må presse seg litt, ingen andre som kan gjøre det for en.

Ellers vil jeg anbefale www.trim.no Der er det mulig å laste ned forskjellige treningsprogram, helt gratis. (det har jeg gjort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har treningsavtale 2 g i uken med en som er veldig glad i å trene. Da er det vanskelig å skulke unna. Og har bestemt meg for at lite går foran treneig, dvs at det ikke gjør noe om jeg kommer 1t senere på voerspiel enn andre.

Anbefaler Friskis og Svettis; hvor man kan trene som den man er, i alle aldre og fasonger. Finnes i hele landet, er billig, og en ideell forening (ikke kommersiell):

http://www.friskissvettis.no/t2.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...