Gå til innhold

Bosituasjon og økonomi for single

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye betaler dere som er single i husleie eller lån/husleie, og hvor mye tjener dere?

Spør fordi jeg er blitt singel og snart må etablere meg alene. Er usikker på om jeg skal kjøpe leilighet eller leie, uannsett er jeg redd det blir trangt med tanke på økonomi.

Vet at det er vanskelig å komme inn i boligmarkedet som singel og lurer på om det er mange er som har klart det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kråkaa
Skrevet

Har ingen erfaring med kjøp av bolig.

Du kan jo høre med husbanken om du har krav på støtte derifra?

Skrevet

Jeg leier, betaler 6000,- + strøm i mnd for 110 kvm leilighet. Har ca. 25 000 utbetalt i mnd, har ett barn som jeg har hovedomsorgen for. Har planer om å kjøpe meg noe eget om et par år, når jeg er ferdig med utdannelsen og forhåpentligvis har bedre lønn.. :)

Gjest Kråkaa
Skrevet
Jeg leier, betaler 6000,- + strøm i mnd for 110 kvm leilighet. Har ca. 25 000 utbetalt i mnd, har ett barn som jeg har hovedomsorgen for. Har planer om å kjøpe meg noe eget om et par år, når jeg er ferdig med utdannelsen og forhåpentligvis har bedre lønn.. :)

Berde lønn??? Jehabadabibiii! Synes du har en ganske bra lønn nå jeg :sjenert:

Skrevet

Jeg klager ikke da! :)

Hadde det ikke vært for at jeg har en relativt dyr hobby, så hadde jeg nok hatt råd til å kjøpe eget nå. Men jeg vil heller fortsette med hobbyen, framfor å kunne kjøpe eget men ikke ha råd til hobbyen.

Skrevet

Jeg har inn ca 27000,- pr mnd, inkl barnetrygt. To barn annenhver uke. Lånte ca 1,3 mill til hus, hadde da ikke lån utenom og ca 400.000,- i egenkapital. Betaler da ca 9000 i renter og avdrag.

Går ganske greit det.

Skrevet

Tjener ca 11-12.000 før skatt pr måned.

0 i lån i bank, noe i privatlån hos familie.

Ca 3000 i leie for standplass

Bor i campingvogn

Hadde klart et lån som sammen med egenkapital hadde vært nok til en billig leilighet, men flytter trolig i løpet av neste år og da lar jeg det vær.

Skrevet

Huslån ca 6500 + husleie 2500, utbetalt ca 18000 i mnd

Skrevet

Det spørs jo litt på livssituasjonen din. Har du barn? Har du planer om å få barn innen nokon år? Korleis er boligmarkedet der du bur. Kva koster det å kjøpe/leige.

Her eg bur er det dyrt å leige og spinnvilt viss ein skal kjøpe noko som ligger nokelunne sentralt (da inkluderer eg 3 kommuner i nærleiken). Så tviler eg hadde funnet noko fornuftig til særlig under 1500000. For meg vert det for dyrt å kjøpe så me leier til 7000kr i mnd pluss straum men inkl. varmtvatn. Har vore heldig å finne ok leilighet til rimelig leigepris (synes det er dyrt, men er rimelig i leigemarkedet her).

Skrevet

Da jeg var singel leide jeg først en liten leilighet i sentrum. Den kostet 5200 pr mnd.

Etter hvert fant jeg en leilighet til 1.3 mill. Da jeg hadde 300 000 i BSU, lånte jeg 1 mill. Mine månedlige betalinger på lånet var rundt 5500, pluss 650 i fellesutgifter pr mnd. Leiligheten var mye større og finere enn den jeg hadde leid først.

Lønna mi var på 18000 utbetalt i måneden. Dette gikk kjempefint.

Jeg er en som på død og liv vil bo i sentrum, og da er det altså ofte minst like dyrt å leie som å eie.

Skrevet

5200 leie for å bo i sentrum?

Hvor i landet får du en så billig leilighet? Må være en liten by eller?=)

Skrevet

Jeg har 16 ooo utbetalt + minstebidrag og barnetrygd for to. betaler Noe over 7500 i lån/husleie. Strøm kommer utenom. Har reiseutgifter på 1500 kr i måneden samt studielån på 2000 pr mnd Det er beintøft, men går

Skrevet

Trondheim.

25 kvadrat, hybelleilighet med sovealkove, bad og bittelite kjøkken. Elvegata. Nå blir disse leilighetene pusset opp og solgt...

Skrevet
Trondheim.

25 kvadrat, hybelleilighet med sovealkove, bad og bittelite kjøkken. Elvegata. Nå blir disse leilighetene pusset opp og solgt...

ok takk for svar, er selv akkurat blitt singel, og leter etter leilighet, men er jo ikke å finne noe billig i Tromsø som er ok i forhold til at det ikke blir for usentralt.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Hei, tok meg den friheten å svare jeg... :)

Jeg og samboer bodde i Lillehammer, midt i byen. For en akkurat passe stor leilighet (60 kvadratmeter)

betalte vi 5500tilsammen :) Så det er absolutt mulig! :D

Skrevet
Hei, tok meg den friheten å svare jeg... :)

Jeg og samboer bodde i Lillehammer, midt i byen. For en akkurat passe stor leilighet (60 kvadratmeter)

betalte vi 5500tilsammen :) Så det er absolutt mulig! :D

Hehe:) I Tromsø skal det tydeligvis ikke være mulig:(

Skrevet

Da jeg ble single for to år siden, så måtte jeg kjøpe ut x'n.

Jeg gikk fra å betale ca 5000 i mnd, til å betale 12000 for å bo pr mnd.

Hadde utbetalt ca 21000 i mnd.

Det gikk fint, men måtte selvfølgelig kutte ned på en del luksus som jeg hadde vært vant til (masse reising og shopping)

Skrevet
Da jeg var singel leide jeg først en liten leilighet i sentrum. Den kostet 5200 pr mnd.

Etter hvert fant jeg en leilighet til 1.3 mill. Da jeg hadde 300 000 i BSU, lånte jeg 1 mill. Mine månedlige betalinger på lånet var rundt 5500, pluss 650 i fellesutgifter pr mnd. Leiligheten var mye større og finere enn den jeg hadde leid først.

Lønna mi var på 18000 utbetalt i måneden. Dette gikk kjempefint.

Jeg er en som på død og liv vil bo i sentrum, og da er det altså ofte minst like dyrt å leie som å eie.

Hvordan kan du ha 300000 på BSU? Det har jo bare vært lov til å spare 100000 på en slik konto, helt til nå nettopp?

Skrevet

Det går an å spare over flere år på bsu. Da blir det penger på bsu:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...