Gå til innhold

Zyprexa

Fremhevede innlegg

Gjest zyprexa
Skrevet

Er det noen som har brukt zyprexa her og som har gått opp i vekt? Hvor mye har dere gått opp i vekt? Jeg har lest mye om zyprexa på internett og det står alvorlige bivirkninger som økt vekt, tretthet. Og økt blodsukker,forhøyet kolestrolnivå,svimmelhet, parkinsonlignende bevegelser. Også står det økt dødelighet :sukk: Og risiko for utvikling av diabetes eller forverring. Og nå tør jeg ikke å starte opp med zyprexa, vil jo ikke få alle disse ekle bivirkningene. Det står også at zyprexa gis ved shizofreni og ved bipolar. Men jeg har jo bare angst og depresjon, men legen sa at den også hjelper på angst og depresjon og ved tankekjør. Tankekjør har jeg fryktelig mye av så derfor ville legen at jeg skulle prøve zyprexa. Men jeg er redd. Jeg vet at ikke alle får birvirkningene og at medisiner virker forskjellig fra person til person. Men alikevell vil jeg gjerne høre hva andres erfaringer er.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vel ikke Zyprexa førstevalget ved angst og depresjon, ikke andre eller tredje heller for den saks skyld. Dersom legen ikke har sagt hvorfor du spesifikt skal bruke disse, ville jeg gått for noe "mildere" preparater.

Jeg har god erfaring med brukere av zyprexa, og en god del av pasientene har gått opp mellom 20 og 30 kilo. Men det er viktig å være obs. på at dette er veldig individuelt, noen har ikke bivirkninger i det hele tatt.

Gjest zyprexa
Skrevet

Jeg har prøvd flere medisiner både antipsykotika og antideppressivia før, men ingen positiv virkning bare mye bivirkninger. Legen anbefalte zyprexa pga. at jeg har tankekjør og uro og angst. Men jeg er skeptisk til zyprexa fordi jeg vil ikke legge på meg 20-30 kilo da jeg er svært overvektig fra før. Og jeg har lest på internett at noen har utviklet diabetes og ødelagt stoffskiftet sitt pga. denne medisinen så blir jeg enda mere skeptisk og redd. Men som sagt over er det pga. tankekjør legen sa at jeg skulle prøve denne medisinen. :sjenert:

Skrevet (endret)

Hei, jeg fikk problemer med sterk angst og tankekjør etter at jeg ble slankeoperert og gikk ned 50 kg.. turde ikke tilslutt å gå ut.. fastlegen min satt meg på zyprexa.. og jeg må si at dette har reddet meg veldig mye!! De hjalp meg med en mer indre ro og dempet litt av angsten. De er sederende.. jeg synes de var bedre enn vival.. og vival kan man helst ikke bruke daglig.. jeg fikk veldig god hjelp når jeg hadde det som værst med zyprexa...

MEN

Hvorfor legen min valgte å gi meg zyprexa når jeg har slitt med vekta hel mitt liv.. det skjønner jeg ikke.. for jeg måtte tilslutt slutte på dem pga vektøkning. Gikk opp 20 kg ennå jeg var slankeoperert.. :tristbla: jeg synes også de tok litt for mye av følelsene mine.. ble litt sånn statue... og jeg tok den aller minste dosen.. men alikevel gav de meg en sånn craving følelse.. bare må ha noe hele tiden.. å spise..

Men alt i alt så kunne jeg ikke gå å ha det slik som jeg hadde det med angsten.. det var helt uholdbart... så jeg er glad jeg fikk dem..

Har prøvd seroquel, Risperdal og Truxal.. ingen av disse medikamentene funket.. så jeg går nå på ett gammelt medikament: Trilafon... Det har litt den samme effekten som Zyprexa.. Men den er ikke like sederende... og man sover ikke like godt som på zyprexa hehe.. men det fungerer nå som jeg er mer frisk...

Hvordan de virker på deg det vet jeg ikke.. du kan jo bare prøve å se... går du opp i vekt er det jo bare å slutte...

Endret av Bjørnemor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...