Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Ingen vits i å bli sint, prøve å få han til å forandre mening osv. Det er allerede prøvd. Han er fast innstilt på dette, og ønsker ikke å ha noe mer med barnet å gjøre. Hvordan går han frem for å få gjort dette? Vil ha konstruktive tilbakemeldinger.
Gjest Ratt Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Mener du at det ikke skal stå noe sted at han er far til barnet? I så tilfelle mener jeg at det ikke er mulig. Men han kan fra skrive seg foreldreansvar.
Gjest fisk Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Det går ikke. Han kan fraskrive seg så mye han vil rett og slett med å drite i at han er far. Men han må alikevel betale bidrag og han blir registert i alle registre som far til barnet.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Han vil bare ikke se barnet mer, sier han. Bidrag er greit nok det. Kanskje en dag vil også eksen hans få ny mann som ønsker å adoptere. Men han vil ikke ha noe mer med ungen å gjøre. Høres forferdelig ut, jeg vet. Men han har nå en gang tatt denne avgjørelsen. Og ønsker å vite hvordan han går frem.
Gjest Glør Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Går frem? Hvis han ikke vil se barnet så er det jo bare å si til moren at han ikke vil og la være å ha kontakt med barnet og/eller moren. Finnes ingen formell måte å gjøre det på, og han blir uansett oppført som barnefar, dersom mor vil, og må betale bidrag.
Gjest TheButterfly Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Hei! Kjip situasjon dette. Men jeg hadde ihvertfall en veninne for et par år siden, som var i samme situasjon. Barnefaren fraskrev seg ansvaret for datteren deres (fordi han var en dritt og en udugelig mann), og det var da "offisielt" nok det. Nå vet jeg desverre ikke hvordan dette ble gjort, eller hvem som gjorde det (om det var NAV eller fylkesmannen eller Kongen eller whatever), men det er ihvertfall mulig! Han sto ikke lengre oppført som barnefaren, og hadde null ansvar what so ever. Merk at moren (venninnen min) var enig i at han skulle fraskrive seg barnet sitt, fordi han var, som sagt, udugelig. Regner med at det er en forutsetning at moren er enig. Uansett, beklager at jeg ikke har mer konkret info til deg, men jeg vet ihvertfall at det er mulig! Lykke til-klem fra meg.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Men jeg hadde ihvertfall en veninne for et par år siden, som var i samme situasjon. Barnefaren fraskrev seg ansvaret for datteren deres (fordi han var en dritt og en udugelig mann), og det var da "offisielt" nok det. Nå vet jeg desverre ikke hvordan dette ble gjort, eller hvem som gjorde det (om det var NAV eller fylkesmannen eller Kongen eller whatever), men det er ihvertfall mulig! Han sto ikke lengre oppført som barnefaren, og hadde null ansvar what so ever. Her må du ha misforstått noe, for dette er faktisk ikke mulig. Han kan fraskrive seg foreldreansvaret, men for å slippe å stå som far, må han i så fall ta dna-test som viser at han ikke er far. Er han biologisk far, blir det stående til eventuelt en annen mann adopterer barnet.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 Her må du ha misforstått noe, for dette er faktisk ikke mulig. Han kan fraskrive seg foreldreansvaret, men for å slippe å stå som far, må han i så fall ta dna-test som viser at han ikke er far. Er han biologisk far, blir det stående til eventuelt en annen mann adopterer barnet. Jupp. Du har helt rett i dette. Men det er alltid noen som "har hørt at" i sånne ting..
Piper Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 Han vil bare ikke se barnet mer, sier han. Bidrag er greit nok det. Kanskje en dag vil også eksen hans få ny mann som ønsker å adoptere. Men han vil ikke ha noe mer med ungen å gjøre. Høres forferdelig ut, jeg vet. Men han har nå en gang tatt denne avgjørelsen. Og ønsker å vite hvordan han går frem. Og er du en som står han nær, burde du ikke være så "snill " og hjelpe han med hvordan han går frem. Han går frem ved å gi f*** i barnet, men han slipper heldigvis ikke unna bidrag. Og er du en av hans foreldre, så burde du skamme deg for at du i det hele tatt prøver å hjelpe han med noe slikt som dette. Ønsker han å gjøre dette, bør han også være gammel nok til å finne det ut selv. Han er jo tydeligvis gammel nok til å ville fraskrive seg hele barnet, og da er han også gammel nok til å søke opp dette selv.
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 25. januar 2009 #11 Skrevet 25. januar 2009 har vært i samme situasjon, men jeg kan ikke se at det er mulig å fraskrive seg farskapet om han allerede har skrevet under på dette, dvs at han må betale bidra til barnet er 18. det han kan gjøre er å frakskrive seg foreldreansvaret, dette gjøres via et skjema til folkeregisteret, dere må begge skrive under på dette. moren kan da handle som eneansvarilg til barnet i alle typer tilfeller som alt rund helse, flytting, pass osv
Gjest imli Skrevet 25. januar 2009 #12 Skrevet 25. januar 2009 Men hvis han ikke har skrevet under på farskap, er det jo bare å la vær å gjøre det... Kommer jo an på om ungen er nyfødt eller ikke. Mor kan skrive far ukjent.
Rosalie Skrevet 25. januar 2009 #13 Skrevet 25. januar 2009 Men hvis han ikke har skrevet under på farskap, er det jo bare å la vær å gjøre det... Kommer jo an på om ungen er nyfødt eller ikke. Mor kan skrive far ukjent. Det hadde ikke jeg som mor villet gjort, da barnet mitt i så fall aldri villet få mer enn minstebidrag.
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. januar 2009 #14 Skrevet 25. januar 2009 Det hadde ikke jeg som mor villet gjort, da barnet mitt i så fall aldri villet få mer enn minstebidrag. DU ville aldri fått mer en minstebidrag. Barnebidrag går til forelderen, ikke til barnet.
Rosalie Skrevet 25. januar 2009 #15 Skrevet 25. januar 2009 DU ville aldri fått mer en minstebidrag. Barnebidrag går til forelderen, ikke til barnet. Det er likevel penger som skal gå til barnet.
Gjest imli Skrevet 25. januar 2009 #16 Skrevet 25. januar 2009 Det hadde ikke jeg som mor villet gjort, da barnet mitt i så fall aldri villet få mer enn minstebidrag. Selvfølgelig ikke, men det er vel den eneste muligheten for faren til ikke å bli far Og nekter han å skrive under så nekter han å skrive under..
Rosalie Skrevet 25. januar 2009 #17 Skrevet 25. januar 2009 Selvfølgelig ikke, men det er vel den eneste muligheten for faren til ikke å bli far Og nekter han å skrive under så nekter han å skrive under.. Og da kan mor forlange DNA-prøve.
Gjest imli Skrevet 25. januar 2009 #18 Skrevet 25. januar 2009 Og da kan mor forlange DNA-prøve. Jepp - får håpe hun gjør det da
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. januar 2009 #19 Skrevet 25. januar 2009 Det er likevel penger som skal gå til barnet. Det skal gå til kostnadene til barnet, og de kostnadene er der uavhengig av hvor mye bidrag foreldrene måtte få.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #20 Skrevet 25. januar 2009 Han er klar over at han må betale barnebidrag, men han skal ta en dna test for sikkerhetsskyld. Han er klar over at hele familien hans kommer til å hate han. Jeg er bare en venninne. En kompis av han hadde foreslått av han kunne lyve til familien og si at han ikke var faren. Sånn at han slapp å miste hele familien sin. Så menn støtter tydeligvis hverandre i denne situasjonen. Bare vi kvinner som kan forstå hvor tragisk hele situasjonen er. Jeg har barn selv. Men jeg vet hva han har gått i gjennom, og det er en veldig spesiell og trist situasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå