Gjest Gjest_Amalie_* Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Det er ei tiggerdame som har kommet på butikken der jeg jobber et par ganger nå, og spurt om å få stå i døra og samle inn penger til diverse. Det er ikke min beslutning om hun får stå der eller ikke, det er opp til sjefen. Hun får lov av sjefen, sjefen syns vel det er vanskelig å si nei. Jeg vet ikke hva jeg syns om dette, på en måte syns jeg ikke det er greit, fordi hun får mange av kundene våre til å føle seg utilpass, ved at de sikkert får dårlig samvittighet for å gi bort pengene sine, men det skal man ikke ha i mine øyne. På en annen måte syns jeg det står litt respekt av at hun faktisk står der ute, rett opp og ned, i mange timer, i kulda. Men hva synes dere andre? Både som kunder, og eventuelt som ansatte i en butikk der en tigger ber om lov til å stå?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Som kunde ville jeg valgt en annenn butikk å handle på.
Gjest oij Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 som kunde i butikk og som butikkansatt ville jeg ikke likt dette. ville valgt en aannen butikk,og d merker vi på butikken også om tiggere bare står på "vår" side av gata utenfor butikken at de fleste da velger å gå en lang omvei unna tiggerne som vil si at de færreste kommer inn på butikken. så vil nok tro dette er et stort tap for deres butikk.
Gjest Emera Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Hvis dette er et sted med flere butikker så tror jeg sjefen din vil merke det på resultatet etter hvert. Folk går heller i andre butikker, for de blir slitne av tigging, og irriterte dersom det ikke er mulig å komme seg unna. Som når tiggere, eller selgere for den saks skyld, står i døråpningen eller foran rulletrappa.
Brunhilde Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Når du skriver "tiggerdame" så ser jeg for meg en av disse rumenske kvinnene som finnes over hele landet for tiden. Men så sier du at hun samler inn til "et eller annet", og da seg jeg for meg en av de som står med bøsse for å samle inn til "aksjon mot narkotika" - "gatabarn i Romania" - "idrettsklubben hopp og sprett" (stryk det som ikke passer), og så er det noe helt annet. De som står og samler inn til noe annet enn seg selv plager meg ikke, da sier jeg bare "nei" og går videre. Tiggere derimot, som skal ha penger til seg selv - sin syke mor - sitt sultne barn (igjen, stryk det som ikke passer) velger jeg å gå utenom fordi de ofte er veldig pågående. Står de i døra til butikken jeg har tenkt å handle på, så går jeg heller et annet sted. Sånn er jeg bare.
Bellatrix Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Når du skriver "tiggerdame" så ser jeg for meg en av disse rumenske kvinnene som finnes over hele landet for tiden. Men så sier du at hun samler inn til "et eller annet", og da seg jeg for meg en av de som står med bøsse for å samle inn til "aksjon mot narkotika" - "gatabarn i Romania" - "idrettsklubben hopp og sprett" (stryk det som ikke passer), og så er det noe helt annet. De som står og samler inn til noe annet enn seg selv plager meg ikke, da sier jeg bare "nei" og går videre. Tiggere derimot, som skal ha penger til seg selv - sin syke mor - sitt sultne barn (igjen, stryk det som ikke passer) velger jeg å gå utenom fordi de ofte er veldig pågående. Står de i døra til butikken jeg har tenkt å handle på, så går jeg heller et annet sted. Sånn er jeg bare. Her er jeg enig. Innsamling til organisajsoner er greit, i hvert fall så lenge de ikke oppfører seg som selgere og nærmest tar tak i jakka di når du går inn.
Wonders Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Jeg jobbet i butikk, og disse ble kastet på dør, TVERT! Til og med de som spillte musikk i gaten. Det er forstyrrende og frekkt. Vi leker ikke butikk!!! Ikke forstyrr potensielle kunder, og ikke plag meg med den stygge musikken, snakker nå om tulle-spill fra folk fra Litauen osv. Helt forferdelig å høre på, og så HØYT! Uharmonisk, utakt, falske toner og feil noter hele dagen, nei takk. Hadde det vært en student med talent som spillte fløyte i tbanen , rent og pen, ber ingen dem flytte seg, liker å lytte innimellom. Frivillige og eller allmennyttige organisasjoner blir noe annet. Men begynnte de å spørre hver eneste kunde som kom ut av butikken så er det ikke riktig. Dette er målrettet trakasering og det er vår jobb å beskytte kundene. Med tiggere kommer tyver osv. Jeg jobbet i Oslo sentrum i flere år, så jeg vet hvor proffe de er. Som kunde selv blir jeg forbanna når jeg blir tigget på om penger i en butikk. Avslører dårlig moral blandt de ansatte og sjefen!
Gjest Kråkaa Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Er det snakk om en tigger så ville jeg ha styrt unna. Er det noen som samler inn penger til veldedige formål så hadde det ikke plaget meg så mye.
Gjest Gjest_Amalie_* Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 TS her. Det er ei dame som samler inn penger til gatebarn i et fattig land. Men; hvordan VET jeg det? Har hørt mye om organisert tigging i det siste, hun hadde sånn forseglet bøsse, men det er vel lett å skaffe seg hvis man driver i yrket "organisert tigging". Jeg liker heller ikke dette når jeg selv er kunde. Jeg får dårlig samvittighet når jeg ikke gir penger, men jeg har ikke penger å gi. Og derfor liker jeg ikke at de står der. Hvorfor skal man bli dyttet på dårlig samvittighet når man skal kjøpe seg mat?
The Kitten Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 Som kunde ville jeg unngått butikken så langt det lot seg gjøre. Som ansatt ville jeg synes det var ubehagelig overfor meg selv, og kundene.
Gjest Gjest_Amalie_* Skrevet 25. januar 2009 #11 Skrevet 25. januar 2009 Som kunde ville jeg unngått butikken så langt det lot seg gjøre. Som ansatt ville jeg synes det var ubehagelig overfor meg selv, og kundene. Det er akkurat sånn jeg føler det. Skulle ønske sjefen kunne skjønne det, og bare si nei!
The Kitten Skrevet 25. januar 2009 #12 Skrevet 25. januar 2009 Det er akkurat sånn jeg føler det. Skulle ønske sjefen kunne skjønne det, og bare si nei! Har du sagt dette til sjefen din?
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #13 Skrevet 25. januar 2009 Jeg hadde gått rundt og ikke valgt butikken. Om du opplever at kunder skygger unna butikken og går vekk ville jeg sagt det til sjefen.
Gjest Emera Skrevet 26. januar 2009 #14 Skrevet 26. januar 2009 TS her. Det er ei dame som samler inn penger til gatebarn i et fattig land. Men; hvordan VET jeg det? Har hørt mye om organisert tigging i det siste, hun hadde sånn forseglet bøsse, men det er vel lett å skaffe seg hvis man driver i yrket "organisert tigging". Ja, dessverre så vet man ikke om det er "ekte" eller ikke. Som ved TV-aksjonen, for eksempel, da er det jo alltid falske bøssebærere på tur rundt omkring. Både bøsseforsegling og ID-kort kan fint være forfalsket.
Wonders Skrevet 27. august 2009 #15 Skrevet 27. august 2009 Så mange det er blitt i Oslo i år bare. Herregud!
Damiana Skrevet 27. august 2009 #16 Skrevet 27. august 2009 Hadde jeg opplevd det som plagsomt, hadde jeg valgt en annen butikk.
Gjest Coarvi Skrevet 27. august 2009 #17 Skrevet 27. august 2009 Så mange det er blitt i Oslo i år bare. Herregud! Unnskyld meg, men hva er greia di med å plukke opp masse gamle tråder akkurat i dag, uten å tilføre de så veldig mye mer???
Wonders Skrevet 28. august 2009 #18 Skrevet 28. august 2009 tiden har forandret seg, og mye bør komme frem litt. Ts hadde en fin trå selv om ikke du synes det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå