Furstina Skrevet 27. juni 2003 #1 Skrevet 27. juni 2003 Jag undrar om det är någon som vet (oftast är det ju det här) hur det är med registrering av nyfödda barn i Norge. Vi väntar barn till nyår, jag är svenska och min man är norrman. Vi kommer föda barnet i Sverige där vi båda är skrivna. Behöver/måste/ska/kan jag registrera vårt barn i Norge? Jag vet att barn som föds av svenska mödrar ska registreras i Sverige. 2 § Ett barn som föds levande här i landet skall folkbokföras om modern är folkbokförd eller om fadern är folkbokförd och vårdnadshavare. Även ett barn som föds utom landet av en kvinna som är folkbokförd skall folkbokföras. (1997:989) Jag skulle gärna vilja att vårt barn får dubbelt medborgarskap för att känna av sina rötter. Hur går det till? Nån som vet?
Silfen Skrevet 27. juni 2003 #2 Skrevet 27. juni 2003 Går det kanskje gjennom folkeregisteret? Jeg ville hvertfall ringt dem og spurt. I Norge følger også statsborgerskapet mor.
Furstina Skrevet 27. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 27. juni 2003 Jag sökte efter "Folkeregistret" och hittade sidor via skatteetaten... på sidan om adresser och telefonnummer var det tomt :o http://www.skatteetaten.no/personer/folker...ticleID=1290496 ...söker vidare...
Gjest Tristessa Skrevet 27. juni 2003 #4 Skrevet 27. juni 2003 Tror det er vanskelig med dobbelt statsborgerskap. Jeg er jo halvt svensk, født i Norge av svensk mor, men har norsk pass. Så jeg vet ikke helt med praksisen der...
Furstina Skrevet 27. juni 2003 Forfatter #5 Skrevet 27. juni 2003 Jag tror jag får ringa ambasaden i Stockholm och fråga... hittade denna information på deras sida. Norsk statsborgerskap, dobbelt statsborgerskap Ta kontakt med Utlendingsdirektoratet eller konsulatseksjonen ved ambassaden eller nærmeste norske konsulat.
Gjest Tristessa Skrevet 27. juni 2003 #6 Skrevet 27. juni 2003 Du må si i fra om hvordan en kan få til dobbelt statsborgerskap, da! Litt sent å skifte for min del, men det hadde vært kjekt å vite hvordan en går frem. For min del tror jeg ikke at foreldrene mine syntes det var så veldig viktig.
Silfen Skrevet 27. juni 2003 #7 Skrevet 27. juni 2003 Det er lov å ha dobbelt statsborger skap frem til man fyller 18. Etter det må man velge ett statsborgerskap av de to man har.
Gjest Tristessa Skrevet 27. juni 2003 #8 Skrevet 27. juni 2003 Jepp, da er det for sent for min del, jeg ble jo 18 i mai. Men det viktigeste for at barna skal føle en tilhørighet til begge land, er ikke et dobbelt statsborgerskap, men kjennskapen til begge land. Jeg føler meg kanskje mest norsk siden jeg har bodd her, gått på skole her og har norsk som førstespråk, men jeg vet godt hva som er på andre siden av Svinesund og både skriver og snakker svensk. Trass i at mamma ikke snakker svensk hjemme, og at ingen noensinne skulle tro at hun var derfra.
Fru.com Skrevet 28. juni 2003 #9 Skrevet 28. juni 2003 Vi venter barn i oktober, begge foreldrene er norske. Siden barnet blir født her i USA kommer det til å få dobbelt statsborgerskap. Vi har fått beskjed om at vi er pliktet til å registrere barnet i Norge også, men reglene er kanskje forskjellige siden vi er begge norske statsborgere. Beklager men dette var ikke mye hjelp for deg.
Furstina Skrevet 30. juni 2003 Forfatter #10 Skrevet 30. juni 2003 Nu har jag mailat en fråga till Norska ambassaden i Stockholm Får se vad de svarar. *nyfiken*
Furstina Skrevet 30. juni 2003 Forfatter #11 Skrevet 30. juni 2003 Snabbt och bra svar. Heia Norge! Hei Siden du er gift med den norske faren blir barnet automatisk både norsk og svensk statsboerger - resten av livet. Man behøver altså ikke velge når man blir 18 år. Dere behøver ikke anmelde barnet til norsk folkeregister om dere ikke flytter til Norge, eller om dere vil ha norsk pass til barnet. I såfall må dere søke på norske folkeregistret om et norsk personnummer - og da blir barnet registrert i folkeregistret i Norge. Mvh Namn Kgl norsk ambassade, Stockholm
Gjest Tristessa Skrevet 30. juni 2003 #12 Skrevet 30. juni 2003 Dette synes jeg er rart. Mamma er svensk statsborger, pappa er norsk og vi bor i Norge. De var gift da de fikk meg, så jeg synes virkelig dette virker litt merksnodig. Jeg er jo norsk statsborger! Men på en måte har jeg jo vært dobbel statsborger - jeg har vært skrevet inn i både mamma og pappas pass. Nå derimot har jeg norsk pass. Vet jammen ikke helt hva som har gått på tverke her...
Chiquita Skrevet 30. juni 2003 #13 Skrevet 30. juni 2003 Bananmannens bror bor i utlandet (og han er godt over 18 år) og han har to statsborgerskap. Alle kan søke om å få et ekstra statsborgerskap (i vårt tilfelle - i tillegg til det norske), men et "kriterie" er at du er bosatt i det andre landet.
Furstina Skrevet 30. juni 2003 Forfatter #14 Skrevet 30. juni 2003 Tristessa: Om din mor är svensk så tror jag nog att du också är svensk medborgare, eller kan bli om du så önskar. Eftersom du har en svensk mor ska det inte vara några problem. Nu är det ju inte SÅ stor skillnad på att vara svensk eller norsk och bo i det andra landet. En sak att veta är att man behöver ett svenskt/norskt personnummer för att kunna öppna ett bankkonto i respektive land. Min man är norrman, men eftersom han är född i Sverige så fick han ett svenskt personnummer när han föddes. Chiquita: Det är inte säkert att man kan ansöka om ett annat medborgarskap och behålla sitt norska/svenska. Jag minns att det var nåt trassel med en svensk hockeyspelare som ansökt om amerikanskt medborgarskap för att slippa pappersarbetet med uppehållstillstånd varje år (han spelade i NHL). När det amerikanska var beviljat förlorade han automatiskt sitt svenska. Storyn kom upp i OS i Nagano. Mycket möjligt det har ändrats sen dess men man ska nog kolla extra noga.
Gjest Tristessa Skrevet 30. juni 2003 #15 Skrevet 30. juni 2003 Jeg er klar over at det er liten forskjell. Ikke er det så utrolig viktig for meg heller med dobbelt statsborgerskap - det sitter i gavnet, ikke i navnet! (Gjør forsåvidt det, har jo ett svensk etternavn, men dere forstår sikkert... ) Bare litt rart at jeg ikke vet noe om dette fra før. Nåvel, jeg er like halvsvensk som alle andre svorske barn, så jeg er fornøyd jeg. :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå