Filur Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Akkurat nå føler jeg meg litt som en teleskopfisk. Har hatt dette problemet i noen uker, men gikk egentlig utifra at det var fordi jeg har hatt det veldig travelt i det siste og fått underskudd på søvn. Nå har jeg imidlertid sovet i ti timer i strekk, men ser ikke noe bedre ut av den grunn. Eneste gangene jeg kan huse å ha hatt så hovne øynelokk før, er når jeg har grått mye før jeg sovnet. Det har jeg jo ikke gjort nå. Kan det være dietten som er problemet? Har blitt mye raske løsninger fulle av salt og sukker i det siste. Også en god del koffein. Har ikke inntrykk av at det hjelper så mye å drikke vann, men kanskje jeg ikke drikker nok? Nei, tror faktisk ikke jeg gjør det.. Hmm.. lite frisk luft og mosjon? Savner globallinjen min merker jeg. Hva skal jeg gjøre for å fikse det?
Silmarill Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 (endret) Kan det være en ny type sminke eller krem du ikke tåler, eller at du ikke renser øyensminken godt nok om kvelden? Allergi for noe nytt i rommet eller som nevnt på huden? Ser du mye på tv eller sitter du mye forran dataen før du legger deg?Det kan være slitsomt for øynene. Bruker du linser/døgnlinser du kanskje ikke tåler? - eller linsevann? Sover du med øynene halvåpent om natten,(vannskelig for deg å vite kanskje) men da får hornhinnen surstoffmangel og du blir betent og håven rundt øynene! Dersom du av og til er veldig anspent før du legger deg er det ofte slik at man kan gnisse tenner om natten - dette kan være slitsomt for øynenes muskelatur. Hevelser rundt øynene er fettvev som presses fram under hud og muskulatur i nedre øyelokk. Hvis man har spist mye salt mat eller sovet lite, eller har en stoffskiftesykdom kan hevelsens størrelse variere. Salt mat er altså ikke gunstig. I hvert fall: unngå veldig salt mat spesielt rett før du legger deg og drikk mye vann. Et kjærringråd: Teposer kan gjøre underverker mot hovne øyne. fukt et par teposer (te som gjerne innholder tanniner som virker dempende på hevelser.) skvis ut vannet og legg dem så i fryseren et kvarters tid før du legger teposene på øynene. Stoffet tannin finnes forøvrig også i hemoroidekremer - men med mindre du har så hovne øyne at det ser ut som om du har vært i slåsskamp, bør du holde deg unna så sterke midler. Gå heller for teposene - de er helt trygge! Endret 25. januar 2009 av Silmarill
Filur Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. januar 2009 Tusen takk for informativt svar! Jeg sitter foran en skjerm store deler av arbeidsdagen. Ser for meg at det kan ha endel innvirkning på problemet. Også det at jeg er anspent når jeg sover. Jobber ofte til sent på kveld, og får ikke tid til å koble av før jeg legger meg. Da ligger jeg omtrent og gnistrer hele natten og er sliten i kjeve og nakke når jeg våkner igjen. Ellers er jeg ganske sikker på at jeg ikke har stoffskifteproblemer. Hva er isåfall symptomer på det? (utenom hovne øyelokk). Har heller ingen nye elementer hverken i sminkepungen eller på soverommet. Men jeg skal prøve teposer. Det hørtes jo veldig behagelig ut også da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå