Gå til innhold

Han har en brokete fortid, satse eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet

For en stund tilbake traff jeg en flott gutt som jeg umiddelbart fikk en kontakt jeg sjeldent har opplevd med noen. Han har en brokete fortid og har gjort en del ting han angrer på. Han var nok ikke det man kan kalle en tung narkoman, men narkotikabruken var til tider høy og han langet for å finansiere eget bruk. I dag er han fullstendig stoffri, så godt som avholds og har ingen kontakter i det gamle miljøet sitt. Han har også siden den gang blitt pappa og sier at han ikke ser det som noen mulighet å vende tilbake til det gamle miljøet sitt. Jeg er så godt som grønn på dette området, og ble svært overrasket da han fortalte om fortiden sin. For han er i mine øyne så langt fra den stereotypen man forestiller seg som narkoman/langer man kan komme. Omsorgsfull, snill som dagen er lang, intelligent, begavet, ja listen kunne blitt kjempelang. Det eneste som får meg til å vurdere dette forholdet er fortiden hans, og da mener jeg frykten for at han skal falle tilbake. Samtidig føler jeg at han jo bør få en sjanse siden han har vist en utrolig viljestyrke ved å forlate alle han kjente, hele miljøet og i dag sitter igjen ganske alene. Hva synes du? Hadde du satset eller gått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha satset på ham og ikke tenkt på fortiden. Jeg ville ha sett på om han i dag var stabil og hadde mål og mening. Har han en trygg jobb og ser lyst på livet ville jeg ha satset, dersom han gjorde meg glad. Gjør han deg glad?

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet
Jeg ville ha satset på ham og ikke tenkt på fortiden. Jeg ville ha sett på om han i dag var stabil og hadde mål og mening. Har han en trygg jobb og ser lyst på livet ville jeg ha satset, dersom han gjorde meg glad. Gjør han deg glad?

Uten tvil. Vi har en kjemi jeg ikke kan sette ord på, og ler så godt som dagen lang. Jeg har samtidig veldig vondt av han siden han sliter en del med det han gjorde i fortiden. Som han sier selv så er dette en del av han som han ikke selv skjønner at han har gjort, for det er så langt unna den personen han er og alltid har vært. Men en vanskelig barndom gjorde sitt til at han gled inn i feil miljø med feil venner og omgangsmiljø. Jeg tror han har en lang vei igjen i forhold til dette med å tilgi gamle synder, og det er vel nettopp derfor jeg er redd han kan skli tilbake. Selv om han sier det gamle miljøet er og forblir historie.

Skrevet

Jeg hadde ikke holdt dette imot han.

Skrevet
Jeg hadde ikke holdt dette imot han.

Det hadde ikke jeg heller.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Nettopp det at han har fortalt deg dette forteller også at dette er histore.

Men helt sikker på noe som helst i denne verden kan man aldri være på noe. Det ville jeg ikke heller holdt i mot han.

Hold en åpen dialog og gå etter magefølelsen din.

Jeg tenker vel også slik at dersom alle "eks-narkomane" skal være nødt til å leve resten av livet alene fordi de en gang har gjort et feil valg så vil det aldri bli noe til at de kommer videre i livet sitt.

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet
Nettopp det at han har fortalt deg dette forteller også at dette er histore.

Men helt sikker på noe som helst i denne verden kan man aldri være på noe. Det ville jeg ikke heller holdt i mot han.

Hold en åpen dialog og gå etter magefølelsen din.

Jeg tenker vel også slik at dersom alle "eks-narkomane" skal være nødt til å leve resten av livet alene fordi de en gang har gjort et feil valg så vil det aldri bli noe til at de kommer videre i livet sitt.

Det er også noe å ta i betraktning, for dette er noe han ikke snakker med alle og enhver om. Men med meg har han vært åpen og ærlig hele veien, og svarer villig vekk på alt jeg måtte ha å spørre om.

Skrevet

Hvor står det at han har jobb?

Jeg ville ikke turt å ta sjangsen på en sånn en, men det kan vel ha med at jeg har vært gift med en alkoholiker som også misbrukte andre rusmidler å har mistet troen på personer som ruser seg eller har ruset seg.

En annen her svarte at "ha en åpen dialog". Hvem i alle dager tror at han vil komme å fortelle det hvis han havner på kjøret igjen? Nei, det vil han nok holde skjult så lenge han kan.

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke turt å ta sjangsen på en sånn en, men det kan vel ha med at jeg har vært gift med en alkoholiker som også misbrukte andre rusmidler å har mistet troen på personer som ruser seg eller har ruset seg.

En annen her svarte at "ha en åpen dialog". Hvem i alle dager tror at han vil komme å fortelle det hvis han havner på kjøret igjen? Nei, det vil han nok holde skjult så lenge han kan.

Det står ikke at han har jobb. Det står "har han" i betydningen "HVIS han har".

Nå tror jeg du blir veldig farget av din egen erfaring, som du selv sier.

Hvorfor ikke ha en åpen dialog? Hvis han blir fristet eller får problemer, så er det jo henne han forhåpentligvis kan gå til for å få støtte, og ha noen å snakke med. Han har kommet seg ut av miljøet, har fått en sønn, og forteller åpent om fortiden sin til ts. Er ikke det bare bra?

Endret av Wind
Skrevet

Dette kan da komme tilbake, men ikke alltid. Har en venninne som har vært helt på bærtur. Hun er nå pertentlig, flott,, flink, stoffri og ordentlig med jobb osv osv.

Lykke til, men hold øynene åpne i tilfelle tilbakefall!

Skrevet (endret)

Det finnes ingen garantier i livet, de som har alltid vært ressurssterke kan også gjøre feil i framtiden. Du kan jo ikke vite - blir du sammen med noen som har aldri rørt alkohol eller rus, kanskje de kan bli rusmisbrukere i framtiden? Vi vet jo aldri hva kan skje.

På mange måter vet jo han hva det hele betyr, og er kanskje ekstra varsom? Jeg tror også at det er en forskjell i hva han har brukt. Det sies visstnok at opiater (heroin og noen piller?) er vanskeligere å slutte med?

Viktigst er at han har brytet alt kontakt med mennesker som har med sånne ting å gjøre, da synes jeg absolutt at det kan gå bra med ham. Det er jo samtidig ingen garantier, men har vi det noen gang i livet?

Det eneste er da det moralske - kan du være sammen med noen som har vært bort i noe sånt? Er denne saken såpass viktig for deg?

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet

En sånn en??? Så du mener med andre ord at han burde leve resten av livet alene fordi han en gang var ung og dum nok til å overskride noen grenser andre ikke gjør?I dag hadde vi en lang samtale der han var trist og lei pga en en situasjon der han blir dømt nord og ned på bakgrunn av en historie som ikke lenger er en del av den han er.Jeg skjønner at du har en vond erfaring med deg, men da tror jeg du misset litt av poenget om du sitter tilbake og dømmer alle som har hatt en rusproblematikk i fortiden.

Det finnes ingen garantier i livet, de som har alltid vært ressurssterke kan også gjøre feil i framtiden. Du kan jo ikke vite - blir du sammen med noen som har aldri rørt alkohol eller rus, kanskje de kan bli rusmisbrukere i framtiden? Vi vet jo aldri hva kan skje.

På mange måter vet jo han hva det hele betyr, og er kanskje ekstra varsom? Jeg tror også at det er en forskjell i hva han har brukt. Det sies visstnok at opiater (heroin og noen piller?) er vanskeligere å slutte med?

Viktigst er at han har brytet alt kontakt med mennesker som har med sånne ting å gjøre, da synes jeg absolutt at det kan gå bra med ham. Det er jo samtidig ingen garantier, men har vi det noen gang i livet?

Det eneste er da det moralske - kan du være sammen med noen som har vært bort i noe sånt? Er denne saken såpass viktig for deg?

Dette har han aldri vært borti, og siden han aldri var noen tung narkoman var problemet slikt sett ganske greit å kvitte seg med. Jeg for min del har ingen problemer med denne fortiden,for det er så fjernt fra den han er i dag. Og det er vel det som teller?

Skrevet

Jeg syns du skal ta han for den han er, IDAG!! :)

Som du sier: skal han bli straffet hele livet fordi han har vært uheldig og havnet i feilt spor?

Jeg hadde nok tatt sjansen, men den dagen han bare lukter på stoff igjen hadde jeg vært long gone! Det bør du fortelle han også! :)

Skrevet

Siden jeg har brent meg her tidligere, ville jeg nok vært veldig skeptisk.

Han sa han hadde vært nykter i 2 år. Hadde flyttet for å komme unna det gamle miljøet og skulle aldri så mye røre hasj en gang, for da visste han hvilken vei det ville gå.

Etter hvert kom han i kontakt med misbrukere igjen (skjønner ikke at de alltid finner hverandre), begynte å røyke litt hasj igjen, så var det gjort.

Han ødela meg fullstendig på den tiden. MEN jeg sier ikke at dette skjer alle, og jeg mener selvfølgelig at alle har rett på en ny sjangse.

Det som er viktig er vel det som er rundt han. Han har barn bl.a, det er en viktig faktor som kan bidra til at han holder seg unna dop. Har han vært rusfri i mange år? Har han jobb? mange rusfrie venner?? Hvor gammel er han?

Hvis du tror at han oppriktig mener det han sier, så må du vel bare føle på hva som blir riktig for deg.

Jeg jobber innenfor rus og psykiatri, så jeg ville nok være ekstra forsiktig pga det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...