Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er litt nysgjerrig. Dere som har venstrehendte barn, når oppdaget dere det?

Det er en kommentar hs kom med på denne siste kontrollen (hun kom med mye rart da gitt...) som fikk meg til å lure. Jeg lurte (jmf en annen tråd) om hvorfor han slår seg selv i hodet, men bare med venstre hånd, og hun hadde ingen forklaring på denne slåingen, men at det var venstre, kanskje venstreiden hans er dominant, at han blir venstrehendt? ("Du blir en kreativ liten kar da du, Harald, om du er venstrehendt" sa hun smilende.)

Gutten er 5 mnd gammel, er ikke det litt tidlig å merke hvilken side som er dominant?

Det er jo ikke noe galt om han er venstrehendt eller høyrehendt, men når merker man tendenser til at den ene siden er dominant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies at man ikke kan se det før de er minst et par år, før det er de visst like flinke på begge hender. Men om det er sant vet jeg ikke?

Skrevet (endret)

Min er like flink med begge hendene, men han bruker mest høyre. Han bruker datamusen med begge hendene, etter som hvilken side den ligger på. Tror ikke han tenker over det. Han kan fint finne på å tegne med venstre, skrive med venstre, leke med venstre. Likevel er høyrehånden tatt mer i bruk, om det er fordi vi har lært ham det ubevist eller om det er han selv er vanskelig å si. I to tre års alderen merket vi at han begynte å bruke mer høyre en venstre.

Endret av Miley
Skrevet

Jag vet inte heller. Vi trodde att Lillasyster var vänsterhänt ett bra tag, hon greppade det mesta med vänster i stället för höger. När hon ritade flyttade hon oftare kritan eller pennan från höger till vänster.

Nu är hon drygt två år och verkar föredra höger hand. Hon ritar också bättre med höger än vänster.

Gjest Gjest_Venstrehendt_*
Skrevet
Det sies at man ikke kan se det før de er minst et par år, før det er de visst like flinke på begge hender. Men om det er sant vet jeg ikke?

Hmm...det er kanskje veldig individuelt..jeg vet heller ikke dette sikkert.Men jeg er venstrehendt,og vet at det ble oppdaget ganske tidlig.Da jeg skulle lære å spise selv og min mor plasserte skjeen i min høyre hånd,tok jeg den alltid over i venstre med en gang.Da hun nevnte dette for legen bekreftet han at det nok ikke var tilfeldig,og at jeg med stor sannsynlighet var venstrehendt. Var vel litt under ett år den gangen tror jeg.

Skrevet

Artikkelen skriver at forskerene sier det er avgjort allerede i uke ti. Men jeg så jo aldri hvilken arm han veivet med eller hvilken tommel han suttet på inni magen. Kan jo legge merke til hvilken han sutter på nå på utsiden, men han putter for tiden ALT i munnen (tenner på vei?)

Han bruker nå begge hendene og leker ganske tilfeldig tror jeg, men det er mulig han har en tndens til å gripe ting med venstrehånda. Kan forsøke å legge litt merke til det jeg.

Ikke fordi det gjør noe, men det er jo greit å vite, sånn i forhold til når jeg skal lære ham å bruke hendene til å spise, tegne etc. Han styrer det vel forsvidt greit selv, men kanskje bare la ham få skjeen i venstrehånda da, i stedet for å forsøke å løre ham at den skal i høyre...

Gjest Gjest_ylva_*
Skrevet

Hei.

Mitt første barn brukte høyre mest og det var ingen tvil om at hun var høyrehendt.

Min mellomste brukte og begge hendene nesten like mye, kanskje mest venstre, og det var først i skolealder at han begynnte å bruke høyre arm til å skrive med. Vi trodde han var venstrehendt, men han er muligens høyrehendt, om han ikke har begge som dominante da. Når han skal gjøre andre ting enn å skrive kan han bruke venstre. Skal han sparke fotball da bruker han mest venstre fot. Men så lenge han gjør det som er naturlig for han og det ikke fører til problem for han så spiller det ingen rolle om det er med venstre eller høyre.

Min minstemann bruker mest venstre (mer enn mellomste), men han bruker også høyre en del. Han går i første klasse, skriver med venstre så langt, så det spørs om han blir venstrehendt da, ikke godt å si.

Skrevet
Artikkelen skriver at forskerene sier det er avgjort allerede i uke ti. Men jeg så jo aldri hvilken arm han veivet med eller hvilken tommel han suttet på inni magen. Kan jo legge merke til hvilken han sutter på nå på utsiden, men han putter for tiden ALT i munnen (tenner på vei?)

Han bruker nå begge hendene og leker ganske tilfeldig tror jeg, men det er mulig han har en tndens til å gripe ting med venstrehånda. Kan forsøke å legge litt merke til det jeg.

Ikke fordi det gjør noe, men det er jo greit å vite, sånn i forhold til når jeg skal lære ham å bruke hendene til å spise, tegne etc. Han styrer det vel forsvidt greit selv, men kanskje bare la ham få skjeen i venstrehånda da, i stedet for å forsøke å løre ham at den skal i høyre...

Et lite tips: Legg ting midt forran han slik at han kan gripe ting med den handa som er naturlig for han. :)

Skrevet

Jeg legger for tiden ting rundt hele ham jeg, for å oppfordre ham til å snu seg omkring (og ikke mint strekke seg etter ting og snu seg over på magen, når han ligger på rygg...) men kan legge noen ting rett forran ham bare for å se hvilken hånd han tar dem med :)

Selv har jeg nok en dominant venstrefot, men jeg er høyrehendt... (altså, jeg måtte hoppe høyde fra motsatt side enn alle andre, da jeg ikke klarte ta sats med den foten, f.eks) Tiden får nå vise hva lillegutt foretrekker.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg drar opp denne, jeg.

Noen flere med erfaringer?

Jeg har en gutt på 13 måneder som har begynt å spise med gaffel / skje selv i det siste, og da bruker han stort sett alltid venstre. Har bedt de titte litt etter i barnehagen også, for å se om det bare er noe jeg innbiller meg (man legger jo ofte ekstra godt merke til ting når man ser etter det - og dermed kanskje legger mer i det enn hva det er), men jeg synes i alle fall han har tendenser til å bruke mest venstrehånd.

Skrevet

Nå er ikke gutten min 3 år ennå, men fra han begynte å gripe etter ting observerte vi at han lærte ting først med venstre hånd og så med høyre.

Han spiser fortsatt litt med begge hender, men er mye flinkere med venstre.

Tegner gjør han litt med begge deler.

Vi antar han er venstrehendt.

Skrevet

Min gutt på 10 år så jeg det klart hos fra han begynte å gripe etter ting selv ved få måneders alder. Han brukte konsekvent venstre hånd mest.

Når han begynte å spise selv så var det venstre han benyttet. Han holdt gaffel/skje i venstre, tegnet med venstre, drakk med venstre, etc.

Men dette er veldig individuelt. Mange bruker begge hender omtrent like mye en lang periode. I min slekt er det mange venstrehendte, og derfor var jeg kanskje også litt mer observant :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...