Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget
Skrevet

Jobber man som kabinansatt hos SAS/Norwegian/Widerøe, får man billigere opphold på hoteller hvor som helst i verden da?

Hva med når det gjelder flybilletter? Får man billigere flybilletter i hvilken som helst flyseslkap, eller gjelder bare rabatterte/gratis flybilletter i flyselskapet man jobber i?

Noen kabinansatt her som kan svare?

:)

Skrevet
Jobber man som kabinansatt hos SAS/Norwegian/Widerøe, får man billigere opphold på hoteller hvor som helst i verden da?

Hva med når det gjelder flybilletter? Får man billigere flybilletter i hvilken som helst flyseslkap, eller gjelder bare rabatterte/gratis flybilletter i flyselskapet man jobber i?

Jepp, i SAS hvor jeg jobber så har vi noe som heter ID billetter. Det innebærer at vi kan reise med alle selskapene som er medlem av Star alliance, pluss noen selskaper til som ikke er medlem. Det betyr at vi kan komme oss stort sett over hele verden ja:)MEN- det er standby, så kommer bare med om det er plass! Widerøe som er et datterselskap i SAS har de samme godene. Når det gjelder hoteller så har vi gode avtaler med Radisson SAS, og enkelte andre kjeder.

Jupp, det er en veldig god deal! :popcorn:

Jeg kan ikke svare for hvordan det er i Norwegian, men tror nå at de får billige billetter med seg selv i alle fall!

Skrevet

tusen takk for svar Beuwi. :)

hva menes det med ID billetter? er det sånn at man kan reise gratis med det? eller er det sånn at man får rabatt..(hvor mye evt?..)

Også hva menes med at det er standby?

beklager..mye spørsmål her.

Skrevet
tusen takk for svar Beuwi. :)

hva menes det med ID billetter? er det sånn at man kan reise gratis med det? eller er det sånn at man får rabatt..(hvor mye evt?..)

Også hva menes med at det er standby?

beklager..mye spørsmål her.

Selvsagt reiser en ikke gratis med ID-billetter. En betaler alltid flyplassavgiftene + en gitt % til selskapet en flyr med. Hvor mye en betaler til selskapet er avhengig av avtalen en har.

Prisene på ID-billetter har gått opp noe enormt de siste månedene. Før kunne jeg dra til SYD på biz til ca 2 000 NOK, nå koster det over 9 000 NOK.

Standby er et mareritt og en må ha med seg en bunke billetter verdt x-antall tusen kr, samt ha god kjennskap til belegg/ruter og div selskaper om en skal langt. Og en må alltid ha flere backup planer og penger til overnatting osv.

(Standby vil si at en kun får være med om det er ledige plasser på flyet, og at en ofte blir nektet å være med pga vektbegrensninger pga frakt som blir prioritert foran ID passasjerer.)

ID er kjekt, men det kan også fort bli dyrt og kostbart. Har selv blitt stående og måttet kjøpe DYR vanlig billett for å komme frem i tide.

Skrevet

Du får også kun rabatt på de hotellene som arbeidsgiver har avtale med, og det har etterhvert blitt få.

Norwegian har ikke disse fordelene som SAS og andre store selskaper har.

Gjest ex-SAS ansatt
Skrevet
Når det gjelder hoteller så har vi gode avtaler med Radisson SAS, og enkelte andre kjeder.

Avtalen med Radisson har forlengst opphørt i sin gullkantede form da de ikke lengre er en del av SAS.

Jada, ID er en gode. Dog betaler mann for dette ved lav lønn. Har akkurat sluttet i SAS og fått jobb i det offentlige, dette ga meg et lønnsløft på nesten 100 000. Begge jobbene er relevante for min utdanning. Slik sett har jeg nå råd til å betale for ID billettene med lønnsøkningen. Og ikke minst fremtiden i SAS er veldig usikker, det var grunnen til at jeg valgte å bytte.

Skrevet

hvordan er det forresten når man er lærling?

får man de samme godene som en ansatt, eller får man mindre rabatt?

også dere som har jobbet i SAS/widerøe/norwegian, kabinansatt eller bakkeansatt, får dere rabatt på taxfree butikken? og hvor mye?

og dere som har svart her..som har jobbet i SAS..

var dere i kabinen? eller på bakken?

og lønnsløft på 100 000, var du i kabinen da?

tusen takk for svar. :)

Skrevet
hvordan er det forresten når man er lærling?

får man de samme godene som en ansatt, eller får man mindre rabatt?

også dere som har jobbet i SAS/widerøe/norwegian, kabinansatt eller bakkeansatt, får dere rabatt på taxfree butikken? og hvor mye?

og dere som har svart her..som har jobbet i SAS..

var dere i kabinen? eller på bakken?

og lønnsløft på 100 000, var du i kabinen da?

tusen takk for svar. :)

Husker ikke helt reglene men SAS må være hovedarbeidsgiver, en må jobbe minst 40% fast og ha jobbet i minst 6 mnd. Mulig reglene har endret seg, det er mange år siden jeg kom inn under ordningen og har ikke kikket noe mer på de siden den gang.

Som lærling vil du nok ikke få godene da en må være fastansatt for disse.

Jeg jobbet i adm stilling.

En får ikke rabatt på taxfree butikken, men en får rabatt på innlandsbutikken på gardermoen.

Gjest neffets
Skrevet

Angående goder for oss som jobber deltid i kabinen, så har vi akkurat de samme godene som de faste ansatte i de månene vi jobber 100%. utover det er godene begrenset når det gjelder id-billetter(får bare til oss selv), ellers så er det ganske likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...