Gå til innhold

Stereotypier om barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har dere hatt noen stereotypier (positive eller negative tanker og fremstillinger av barn) som dere har trodd er riktige, men som viser seg å være feil? Har det ført til problemer? Det kan være hva som helst, så det er bare å komme på eksempler. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, jeg har stereotypen (sensurert til) drittunge, og den er ca sånn:

*Møkk bortskjemt

*Hyler (skikkelig høyt og lenge) når den ikke får det som den vil

*Gjør som den selv vil selv om en sier nei (både foreldre og andre voksne).

*Stygg med dyr, andre (mindre) barn.

*Aldri takknemlig for noe som helst

Men egentlig er det foreldrene jeg gremmes over, som har gjort ungen slik :)

Og jeg håper aldri Minimoyen begynner å vise tendenser til sånt, for sånne unger har jeg eksakt null tålmodighet med.

Om det egentlig eksisterer "tvers gjennom drittunger" tviler jeg egentlig på, det er vel heller sånn at de fleste unger kan fremvise slike sider i gitte tilfeller. Men jeg merker at piggene vokser bare ved tanken :)

Man ser jo på "Nanny911" og tilsvarende at ungene kan være greie de, om man bare behandler dem riktig. Men jeg er ikke sikker på at jeg hadde klart å være konstruktiv når jeg blir så sinna... så ja, det kunne gitt problemer, hypotetisk

Skrevet
Jo, jeg har stereotypen (sensurert til) drittunge, og den er ca sånn:

*Møkk bortskjemt

*Hyler (skikkelig høyt og lenge) når den ikke får det som den vil

*Gjør som den selv vil selv om en sier nei (både foreldre og andre voksne).

*Stygg med dyr, andre (mindre) barn.

*Aldri takknemlig for noe som helst

Men egentlig er det foreldrene jeg gremmes over, som har gjort ungen slik :)

Og jeg håper aldri Minimoyen begynner å vise tendenser til sånt, for sånne unger har jeg eksakt null tålmodighet med.

Om det egentlig eksisterer "tvers gjennom drittunger" tviler jeg egentlig på, det er vel heller sånn at de fleste unger kan fremvise slike sider i gitte tilfeller. Men jeg merker at piggene vokser bare ved tanken :)

Man ser jo på "Nanny911" og tilsvarende at ungene kan være greie de, om man bare behandler dem riktig. Men jeg er ikke sikker på at jeg hadde klart å være konstruktiv når jeg blir så sinna... så ja, det kunne gitt problemer, hypotetisk

hehehe :D morsomt. men hva om vi fokuserer på 7-8 åringer? Er det noen stereotypier dere har om dem? Hvilke problemer har dere hatt når dere setter slike barn i bås? |Barnet må ikke være 7-8 hvis du har noe å fortelle om yngre eller litt eldre da| :)

Skrevet

Tja, kanskje at dårlig oppførsel alltid skyldes at foreldrene ikke setter grenser, ikke behov for (mer) grensetesting, trassperioder o.l.

Skrevet

Veslevoksen:

* vil helst være med de voksne

* intelligent

* opptatt av egen fortreffelighet

Rampunge:

* utagerende

* voldelig

* ødelegger andres ting, hærverk

Sytepike:

* hjelpeløs

* sladrer

* gjør seg dummere/svakere enn hun er

Kanskje ihvertfall noen av mine stereotypier/fordommer.. Har ikke skapt noen konkrete problemer, men hadde sikkert vært bedre uten ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...