Soon Skrevet 24. januar 2009 #1 Skrevet 24. januar 2009 Jeg sluttet i en jobb i juli 08. Da jeg fikk den siste lønningen min derfra hadde de igsp betalt ut feriepengene som jeg hadde tjent opp i 08....uten at jeg hadde spurt om det. Sånn sett har jeg vel betlat skatt av de pengene to ganger, så iallefall sånn ut på slippen... Vil det si at jeg da får dette tilbake på skatteoppgjøret i år? Som om jeg har betalt for mye i skatt?? Eller??
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 24. januar 2009 #2 Skrevet 24. januar 2009 Dersom du får feriepengene for 2008 utbetalt i 2008 har de full rett til å trekke skatt av det. Mange bedrifter gjør det på denne måten fordi de da kan avslutte arbeidsforholdet med lønns og trekkoppgaver i det året personen slutter og slipper å dra det med til neste år. Hvorvidt du får disse pengene igjen på skatten avhenger nok av hvor mye skatt du ellers har betalt. I utgangspunktet skal du skatte en viss sum hvert år og du kan selv regne ut på www.skatteetaten.no hvor mye skatt du skulle skattet for 2008 og dermed får du svar. Jeg skjønner ikke hva du mener med at du har skattet av feriepengene to ganger.
Soon Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2009 Dersom du får feriepengene for 2008 utbetalt i 2008 har de full rett til å trekke skatt av det. Mange bedrifter gjør det på denne måten fordi de da kan avslutte arbeidsforholdet med lønns og trekkoppgaver i det året personen slutter og slipper å dra det med til neste år. Hvorvidt du får disse pengene igjen på skatten avhenger nok av hvor mye skatt du ellers har betalt. I utgangspunktet skal du skatte en viss sum hvert år og du kan selv regne ut på www.skatteetaten.no hvor mye skatt du skulle skattet for 2008 og dermed får du svar. Jeg skjønner ikke hva du mener med at du har skattet av feriepengene to ganger. Pengene jeg har opparbeidet i feriepenger er allerede "skattet av". Og så trekker de skatt igjen av de ettersom de utbetaler di samme året som de er tjent. Man betaler jo ikke skatt av feriepengene man får utbetalt ettersom de er skattet av fra før. Jeg har betalt "normal" skatt - har tabell trekk ut fra min lønning! Noen andre?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 Feriepengene er skattepliktige uansett, men det trekkes ikke skatt av de om du får de utbetalt året etter opptjeningsåret.
Soon Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2009 Feriepengene er skattepliktige uansett, men det trekkes ikke skatt av de om du får de utbetalt året etter opptjeningsåret. Og akkurat derfor er spørsmålet.....: De var jo trekt skatt av da de ble opptjent, og så ble det trekt skatt av de da jeg ufrivillig fikk de utbetalt samme år som opptjeningsår pga at jeg sluttet i jobben. Vil jeg da få tilbake de pengene i skatteoppgjøret - som om jeg har betalt "for mye" i skatt??????????????????
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 24. januar 2009 #6 Skrevet 24. januar 2009 Men de SKAL ALTSÅ trekke skatt av feriepenger som utbetales samme år som ferieåret. Bedriften din har ikke gjort noe feil her. I tillegg er det også nå slik at ferieloven fastslår at feriepenger skal utbetales ved siste vanlige lønningsdag før arbeidsforholdets opphør.
Gjest Miley Skrevet 24. januar 2009 #7 Skrevet 24. januar 2009 Altså. Alle må betale en vis sum i skatt. Dersom det at du ble trekt av feriepengene gjør at du har betalt inn mer skatt en det beløpet, får du disse pengene tilbake.
Gjest Løve66 Skrevet 24. januar 2009 #8 Skrevet 24. januar 2009 Litt usikker på om jeg forstår deg riktig, men det er ikke snakk om å skatte av feriepenger "under opparbeiding". Slutter man i jobben kan man få feriepenger utbetalt det året man har opparbeidet dem, men må da trekke skatt der og da. Får du det utbetalt året etter trekkes det ikke skatt "der og da", men det er likevel skattepliktig inntekt. Det du skulle betalt i skatt av dem blir fordelt på de andre månedene - akkurat det samme som skjer når vi får halv skatt i desember. Mao; vi betaler skatt for 12 mnd. i året, men sprer skatten på 10,5 mnd. Av den enkle grunn at vi skal ha litt mer å rutte med før jul og ferie.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 24. januar 2009 #9 Skrevet 24. januar 2009 Og akkurat derfor er spørsmålet.....: De var jo trekt skatt av da de ble opptjent, og så ble det trekt skatt av de da jeg ufrivillig fikk de utbetalt samme år som opptjeningsår pga at jeg sluttet i jobben. Vil jeg da få tilbake de pengene i skatteoppgjøret - som om jeg har betalt "for mye" i skatt?????????????????? Det kan du selv se ved å gå inn på skatteetaten som jeg foreslo i første innlegg.
Gjest Løve66 Skrevet 24. januar 2009 #10 Skrevet 24. januar 2009 .... og her har vi visst svart flere samtidig så det ble mye smør på flesk.. :-)
Gjest Miley Skrevet 24. januar 2009 #11 Skrevet 24. januar 2009 .... og her har vi visst svart flere samtidig så det ble mye smør på flesk.. :-) Ja, vi er ivrige, men du forklarte det veldig bra
Gjest gjesten Skrevet 24. januar 2009 #12 Skrevet 24. januar 2009 Det er helt vanlig (og du har krav på) å få feriepengene utbetalt med sluttoppgjøret når du slutter i en jobb. Du blir belastet skatt for feriepengene når det utbetales opptjeningsåret. Skatten du betalte på feriepengene vil komme til fratrekk på skatteoppgjøret til sommeren. Hvor vidt du får penger igjen vil selvsagt avhenge av om du totalt sett har betalt nok skatt i løpet av 2008.
Sol79 Skrevet 24. januar 2009 #13 Skrevet 24. januar 2009 Og akkurat derfor er spørsmålet.....: De var jo trekt skatt av da de ble opptjent, og så ble det trekt skatt av de da jeg ufrivillig fikk de utbetalt samme år som opptjeningsår pga at jeg sluttet i jobben. Vil jeg da få tilbake de pengene i skatteoppgjøret - som om jeg har betalt "for mye" i skatt?????????????????? Det er det ingen som svare på siden vi ikke sitter inne med dine tall, og som flere allerede har skrevet her, så kan du enkelt regne ut dette selv på www.skatteetaten.no
Gjest Gjest1 Skrevet 25. januar 2009 #14 Skrevet 25. januar 2009 Pengene jeg har opparbeidet i feriepenger er allerede "skattet av". Hvis de en vakker dag skulle finne på å innføre faget "privatøkonomi" på ungdomsskolen, så bør akkurat det punktet der stå på pensumlisten under "vandrerhistorier og andre misforståtte oppfatninger". Det er skatt på feriepenger, og det er i utbetalingsåret de er skattepliktige; det er ikke slik at du "skatter av" pengene i opptjeningsåret. Grunnen til at det kan fremstå på lønningsslippen som at feriepenger er "skattefrie" (les: de blir ikke forskuddstrukket), er at feriepengermåneden er skattefri i den forstand at skattetrekket for denne måneden pulveriseres ut over de andre månedene. Tilsvarende er det "halv skatt" i desember.
Gjest marihan Skrevet 25. januar 2009 #15 Skrevet 25. januar 2009 Men jeg trodde ikke bedrifter gjorde dette "automatisk"? Der hvor jeg jobber betaler vi aldri ut feriepenger hvis noen slutter, med mindre de ber om det selv..
Gjest Løve66 Skrevet 25. januar 2009 #16 Skrevet 25. januar 2009 Men jeg trodde ikke bedrifter gjorde dette "automatisk"? Der hvor jeg jobber betaler vi aldri ut feriepenger hvis noen slutter, med mindre de ber om det selv.. Alle bedrifter gjør det heller ikke automatisk, praksisen varierer. Noen betaler det ut idèt den ansatte slutter, andre venter til påfølgende år og betaler det ut på vanlig måte i "feriepenger-måneden". Arbeidstaker som slutter har krav på å få feriepenger i opptjeningsåret hvis vedk. ønsker det. Likeledes har arbeidsgiver rett til å utbetale det hvis de vil og arbeidstaker kan således ikke "kreve" å få dem neste år. For arbeidstakeren spiller det økonomisk liten rolle om de får pengene det ene eller andre året. Strengt tatt lønner det seg vel å ta de ut opptjeningsåret hvis man kan sette de på sparekonto og dermed få renteinntekter.
Gjest marihan Skrevet 25. januar 2009 #17 Skrevet 25. januar 2009 Alle bedrifter gjør det heller ikke automatisk, praksisen varierer. Noen betaler det ut idèt den ansatte slutter, andre venter til påfølgende år og betaler det ut på vanlig måte i "feriepenger-måneden". Arbeidstaker som slutter har krav på å få feriepenger i opptjeningsåret hvis vedk. ønsker det. Likeledes har arbeidsgiver rett til å utbetale det hvis de vil og arbeidstaker kan således ikke "kreve" å få dem neste år. For arbeidstakeren spiller det økonomisk liten rolle om de får pengene det ene eller andre året. Strengt tatt lønner det seg vel å ta de ut opptjeningsåret hvis man kan sette de på sparekonto og dermed få renteinntekter. Ok, takk for svar.
Gjest Glør Skrevet 25. januar 2009 #18 Skrevet 25. januar 2009 Feriepenger er ikke skattefrie. Alt man får utbetalt i lønn osv skal skattes av. Men man blir trukket litt mere enn nødvendig i skatt de andre 10,5 månedene, for at man skal slippe dette i ferien og halve desember. Dersom det at arbeidsgiver har gjort dette på denne måten fører til at du betaler for mye skatt, vil du uansett få dette igjen på skatteoppgjøret.
Soon Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #19 Skrevet 25. januar 2009 Feriepenger er ikke skattefrie. Alt man får utbetalt i lønn osv skal skattes av. Men man blir trukket litt mere enn nødvendig i skatt de andre 10,5 månedene, for at man skal slippe dette i ferien og halve desember. Dersom det at arbeidsgiver har gjort dette på denne måten fører til at du betaler for mye skatt, vil du uansett få dette igjen på skatteoppgjøret. Tusen takk for svar
Gjest Gjest1 Skrevet 26. januar 2009 #20 Skrevet 26. januar 2009 For arbeidstakeren spiller det økonomisk liten rolle om de får pengene det ene eller andre året. Strengt tatt lønner det seg vel å ta de ut opptjeningsåret hvis man kan sette de på sparekonto og dermed få renteinntekter. Ofte er det slik at man går opp i lønn når man bytter jobb, og da vil man nødvendigvis tjene mer i det påfølgende året. Derfor lønner det seg å få det utbetalt ved arbeidsforholdets opphør (les: med en gang man slutter), slik at man ikke får en "dobbel økning" det neste året. Særlig hvis det er snakk om å bryte toppskatt-grensen, så er det veldig lurt å få pengene med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå