Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så irritert at jeg nesten koker over. Har ei god venninne som kritiserer alle dater/menn/kjærester jeg har hatt. Hun fornærmer meg når hun rakker ned på dem. Jeg er ei oppegående jente og dater kun oppegående menn, så det er ikke snakk om noe fæle personlighets-greier med mennene!

Er hun sjalu på meg....?? Vil liksom ikke at jeg skal bli lykkelig, men minner meg til stadighet på alle "drittsekkene" jeg har tidligere datet (nå jeg angrer på at jeg fortale henne ting i fortrolighet. For nå blir det brukt mot meg!)

Hun er i midten av 40-årene, så hun burde jo vite bedre. Selv syns jeg ikke hennes ektemann er noe å skryte av, men det ville aldri falle meg inn å rakke ned på ham!!

Hva er deres synspunkter? Hvordan setter jeg henne på plass (hun kommer å bli sur i ukesvis!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten har du en dårlig venninne eller så har du en dårlig dømmekraft... Kvitt deg med det...

Skrevet

det gjør venninna mi også. helt siden jeg var 14 og nå er jeg 33. hun har rakket ned på alle jeg har vert ilag med...

og jeg lurer på hvorfor... fortsatt...

Skrevet

Det første jeg tenker er sjalusi, men det kan jo være noe annet.

Jeg ville tatt det opp på en ordentlig måte når dere hadde tid til å snakke uforstyrret. Kanskje hun ikke er bevisst på at hun gjør dette engang?

Skrevet

Jeg hadde en venninne som var sånn, og etterhvert skjønte jeg at det bunnet i usikerhet, og ett ønske om å kontrollere meg. Hvis jeg var i fæle forhold kunne hun trøste og være i en støtterolle, men når jeg hadde det for bra ble hun usikker på seg selv og sin rolle. Endte opp med at jeg kuttet hele vennskapet, siden det blir veldig slitsomt å forholde seg til slike mennesker.

Skrevet
Jeg hadde en venninne som var sånn, og etterhvert skjønte jeg at det bunnet i usikerhet, og ett ønske om å kontrollere meg. Hvis jeg var i fæle forhold kunne hun trøste og være i en støtterolle, men når jeg hadde det for bra ble hun usikker på seg selv og sin rolle. Endte opp med at jeg kuttet hele vennskapet, siden det blir veldig slitsomt å forholde seg til slike mennesker.

Takk for svar. Jeg har også lurt på om hun prøver å kontrollere meg, slik som du treffende beskriver.

Skrevet

Jeg synes du burde si fra direkte til henne at du ikke ønsker å høre på at hun rakker ned på dine tidligere eller nåværende kjærester. Hun må vise respekt for deg og dine valg. Jeg har tidligere selv sagt fra om ting direkte til en venninne. Hun var takknemlig for at jeg tok det opp, sa hun der og da. Senere fikk hun et utbrudd, hvor hun ramset opp alt hun ikke likte ved meg, deriblant at jeg hadde kritisert henne. Slutten på det vennskapet. Men jeg synes det er bedre at man lar en venninne avsløre seg og at det eventuelt blir en slutt på vennskapet, enn at man finner seg i søppel.

Skrevet

Jeg har nesten en sånn venninne. Hun rakker ikke ned på de jeg har vært sammen med men hun har en mening om dem. Det er i og for seg greit. Men jeg trenger ikke å vite alt hun tenker om den personen jeg er sammen med. Hun sier at hun vil bare at jeg skal ha det bra.

Skrevet

Det første jeg tenkte var sjalusi. Ikke fordi hun vil ha han du er sammen med, men fordi hun vil ha deg for seg selv. Mulig hun tenker at dere får mindre tid sammen når du har kjæreste?? Har hun kjæreste selv??

Skrevet

Be henne passe sine egne saker neste gang.

Hvis hun er den typen som skal utbasunere sin mening om alt og alle til enhver tid, så trenge hun å bli satt på plass litt. Det har også med sosiale antenner å gjøre.

Skrevet

Jeg har fortalt venninna mi akkurat det jeg mener om gutta hun har datet, og mye av det har vært negativt. Det jeg kommer på i farta er 6-7 gutter (sikkert flere) som hun enten har vært på et par dater med ,vært sammen med eller bare hatt lengre kontakt med.

For min del så bunner det ikke i usikkerhet eller sjalusi. Jeg er bare veldig overbeskyttende ovenfor HENNE fordi hun er en utrolig søt og til tider naiv person som tenker det positive om folk (noe som egentlig er en super egenskap, men kan lett utnyttes).

I de tilfellene hvor jeg har kritisert, så har det vist seg at gutten har vært utro, drevet med flere samtidig, lurt henne, brukt henne (fått henne til å krysse visse grenser for så å kritisere henne for å være for lett å få) osv.

Det har også vært tilfeller hvor jeg har vært positiv, og så langt har ikke gutta vært slemme mot henne (eller meg for den saks skyld for jeg blir kjent med dem jeg også).

Til sin tur, så har hun også vært negativ til enkelte fra min side, men etterhvert endret litt mening for hun blir kjent med dem slik jeg kjenner dem.

Jeg vil si at dette handler om dømmekraft. Man har god dømmekraft noen ganger og ikke så god andre ganger.

Skrevet
Jeg har fortalt venninna mi akkurat det jeg mener om gutta hun har datet, og mye av det har vært negativt. Det jeg kommer på i farta er 6-7 gutter (sikkert flere) som hun enten har vært på et par dater med ,vært sammen med eller bare hatt lengre kontakt med.

For min del så bunner det ikke i usikkerhet eller sjalusi. Jeg er bare veldig overbeskyttende ovenfor HENNE fordi hun er en utrolig søt og til tider naiv person som tenker det positive om folk (noe som egentlig er en super egenskap, men kan lett utnyttes).

I de tilfellene hvor jeg har kritisert, så har det vist seg at gutten har vært utro, drevet med flere samtidig, lurt henne, brukt henne (fått henne til å krysse visse grenser for så å kritisere henne for å være for lett å få) osv.

Det har også vært tilfeller hvor jeg har vært positiv, og så langt har ikke gutta vært slemme mot henne (eller meg for den saks skyld for jeg blir kjent med dem jeg også).

Til sin tur, så har hun også vært negativ til enkelte fra min side, men etterhvert endret litt mening for hun blir kjent med dem slik jeg kjenner dem.

Jeg vil si at dette handler om dømmekraft. Man har god dømmekraft noen ganger og ikke så god andre ganger.

Jeg hadde også ei venninne osm du, og ofte hadde hun rett. Men allikevel var det bare irriterende for min del. Mange ganger visste jeg hun hadde rett også, men gadd aldri å si det til henne. Jeg ville finne ut av dette selv uansett. og jeg avsluttet aldri et forhold på bakgrunn av hennes meninger

Skrevet
Jeg hadde også ei venninne osm du, og ofte hadde hun rett. Men allikevel var det bare irriterende for min del. Mange ganger visste jeg hun hadde rett også, men gadd aldri å si det til henne. Jeg ville finne ut av dette selv uansett. og jeg avsluttet aldri et forhold på bakgrunn av hennes meninger

Hei! Meg du siterte =)

Ja, venninna mi har også vært irritert for dette og hun sa fra til meg. At det blir litt for mye for henne noen ganger, at hun føler at jeg kveler henne. Hun forsto at jeg bare ville hennes beste, men at hun ville finne ut av det selv også. Det jeg ikke innså var at jo mer jeg fikk rett, jo dårligere følte hun at hun var. At jeg så ting tidligere enn henne, fikk henne til å føle seg "dum". Det er hvertfall det hun sa til meg, og jeg ble jo veldig lei meg for dette. Så jeg har roet meg ned et par hakk!:P

I løpet av de siste måndene har jeg sett på at hun har beveget seg i helt feil retning, og hun har bedt om hjelp. Jeg "advarer" om at det ikke kommer til å høres så bra ut, men hun har følt seg desperat så jeg har gitt henne noen råd. Men, nå ser jeg på at hun igjen går gjennom noe hun virkelig IKKE trenger, men jeg kan ikke si noe. Hun må prøve seg frem selv... litt vondt å se på, for jeg vil virkelig ikke at dette skal påvirke henne negativt på lengre sikt, men.. jeg vil bare hennes beste og om hun ønsker at jeg backer unna litt, så gjør jeg det.

Skrevet
Hei! Meg du siterte =)

Ja, venninna mi har også vært irritert for dette og hun sa fra til meg. At det blir litt for mye for henne noen ganger, at hun føler at jeg kveler henne. Hun forsto at jeg bare ville hennes beste, men at hun ville finne ut av det selv også. Det jeg ikke innså var at jo mer jeg fikk rett, jo dårligere følte hun at hun var. At jeg så ting tidligere enn henne, fikk henne til å føle seg "dum". Det er hvertfall det hun sa til meg, og jeg ble jo veldig lei meg for dette. Så jeg har roet meg ned et par hakk!:P

I løpet av de siste måndene har jeg sett på at hun har beveget seg i helt feil retning, og hun har bedt om hjelp. Jeg "advarer" om at det ikke kommer til å høres så bra ut, men hun har følt seg desperat så jeg har gitt henne noen råd. Men, nå ser jeg på at hun igjen går gjennom noe hun virkelig IKKE trenger, men jeg kan ikke si noe. Hun må prøve seg frem selv... litt vondt å se på, for jeg vil virkelig ikke at dette skal påvirke henne negativt på lengre sikt, men.. jeg vil bare hennes beste og om hun ønsker at jeg backer unna litt, så gjør jeg det.

Noen lærer veldig sent da ;) Men heldigvis finner de fleste noen som er snille og elsker dem til slutt da. jeg gjorde i allefall det, dog det tok sin tid. Jeg falt nemlig bare for drittsekkene ;)

Skrevet
Noen lærer veldig sent da ;) Men heldigvis finner de fleste noen som er snille og elsker dem til slutt da. jeg gjorde i allefall det, dog det tok sin tid. Jeg falt nemlig bare for drittsekkene ;)

Ja venninna mi fant en god person for litt siden også! Jeg hadde ingenting negativt å si om han, og når det kom frem et par ting hun ikke hadde visst om, så forsvarte jeg han faktisk, for jeg mente at det lå mer bak. Og det gjorde det, noe hun også visste!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har blitt så irritert på min beste venninne over et helt håpløst forhold hun var i at jeg har både sagt til henne at jeg ikke orker å høre mer om denne typen, og jeg har kjeftet på ham for å utnytte henne... Jeg følte meg slem da jeg sa at jeg ikke ville høre mer om ham, men jeg syntes virkelig at hele situasjonen var håpløs, og etter å ha hørt på hennes klaging i over ett år syntes jeg at det var nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...