Gå til innhold

flytte m barn til ny kjæreste. Kan barnefar nekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært alene med barna mine i 1,5 år, og for 8 mnd siden traff jeg et flott mann som jeg har har det utrolig bra sammen med. Vi bor ikke sammen, da begge har barn fra før, og vi ønsker å ta det rolig. Vi har akkurat sagt til barna at vi er kjærester, og har derfor heller ikke overnattet hos hverandre når de har vært hjemme. Eldste barnet mitt begynner på skolen til høsten, og vi har sett for oss at han skal gå første året på skole her, før vi flytter til min nye kjæreste. Vi kommer til å flytte dit pga størst hus der. Det er bare 10 min å kjøre, men innebærer at h+n da må bytte skole. Så kommer problemet. x-min, som forøvrig flyttet ut uten forvarsel fordi han hadde funnet en annen, har begynt å skape seg. Han sier at hvis jeg skal flytte, må jeg gjøre det før skolestart. Ellers kommer han til å kreve foreldreretten, og at når de er over 6 år kan barnet bestemme selv hvor de vil bo. Han har nå samvær 1 dag i uken og hver2/3 helg alt etter hans turnus. Han kan komme på besøk når han vil(bor 1km fra meg) men det skjer ca 1 gang annenhver mnd. Jeg lurer på om det faktisk er slik at jeg kan risikere å "miste" hovedomsorg for barnet mitt fordi jeg ønsker å ta vare på barna og bruke god tid før jeg går inn i et nytt samboerforhold med de endringer det medfører for barna ? Hvis det er noen som har erfaringer om dette hadde jeg satt stor pris på en tilbakemelding.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

100% foreldrerett får han ikke. Men regner med at han/du misforstår ordene som brukes. Foreldrerett/ansvar går på valg av skole, innmelding i foreninger, utstedelse av pass, innmelding i kirke, tilgang til info fra skole/bhg etc. Han kommer aldri til å få 100% foreldrerett. En rett vil aldri nekte noen å ha foreldrerett så lenge de selv ønsker det. Og din eks kan ikke frata deg det.

Foreldreomsorg er noe helt annet, går på den daglige omsorgen av barnet og hvem som skal ha den. Når barna blir 12 år skal deres ønske vektlegges i stor grad når det gjelder.

Med tanke på hovedomsorgen, og hvis det går så langt at det kommer til rettsak. Så vil en av dere få hovedomsorgen. Det kan tale til hans fordel at han ønsker at barnet skal fortsette å bo i lokalområdet. Men turnusjobb taler negativt for han. Han har heller ikke utvidet samvær per i dag, og later til å ikke ønske det.

Sannsynligvis er dette tomme trusler fordi han ikke liker at du har fått deg kjæreste. Har selv vært gjennom en runde med eksen hvor han plutselig skulle ha 50-50 omsorg når jeg fikk meg kjæreste. Etter å ha tenkt på det et par uker ønsket han overhode ikke denne løsningen likevel.

Med tanke på å flytte barnet når det har gått 1 år på en skole, så tror jeg ikke det er noe problem. Vi skal flytte 10 min unna nå pga kjæresten min, og eldste skal bytte skole. Hun startet på skolen i høst, og gleder seg nå til å flytte og få nye venner.

Endret av gullet76
Skrevet

Du har allerede fått et godt svar.

Jeg vil bare legge til at det er ikke sant at barnet bestemmer selv når det er 6 år.

Når barnet er fylt 7 skal det høres. Når det er fylt 12 skal meningene tillegges stor vekt. Men bestemme selv kan de ikke, det må alltid en rettssak til hvis foreldrene ikke blir enige.

Gjest Gjest_tora_*
Skrevet

Han kommer ingen vei. Så det er bare å flytte. Tror også dette kommer av at han skal ødelegge fordi du har ny kjæreste. Overse det.

Skrevet

Det første du må gjøre trådstarter, det er å lese barneloven slik at du vet hva far kan og ikke kan, og hva barnet har medbestemmelsesrett i.

Den finner du her: http://www.lovdata.no/all/nl-19810408-007.html

Angående barnets medbestemmelsesrett, se paragraf 31:

§ 31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

Dette er ikke det samme som at barnet skal bestemme hvor det skal bo. Det er uansett BARNET som skal uttale seg og ikke faren.

Jeg velger å uttale meg på det grunnlag at faren her vil det beste for barnet, noe jeg er sikker på at du også vil. Jeg synes faren har et poeng når det gjelder bytte av skole, det er ikke den heldigste løsningen.

En måte å løse dette på er å enten flytte sammen før barnet begynner på skolen - men jeg forstår deres vurdering av å gjøre dette i barnas tempo.

En annen måte er å la barnet begynne direkte på den nye skolen med en gang, det var såvidt jeg forsto bare 10 minutters ekstra kjøring? En løsning er jo kanskje for deg å flytte nærmere før skolestart hvis denne kjøringen er plagsom - altså i en leilighet for dere selv før dere flytter inn i huset til samboer.

Så var det fars "trusler". Den som har omsorgsretten har anledning til å ta avgjørelser på vegne av barnet etter at det er hørt. Dvs. valg av skole, valg av bosted osv. Pr dagens dato har du denne retten og hvis far tror han kan greie å få den før skolestart i høst så tror jeg han tar feil. Det tar tid å få slike saker opp i retten og så skal han jo vinne frem i alle instanser først.

Jeg vil derfor anbefale deg sterkt å tenke deg godt om rundt dette med forhold rundt skolestart. Nå er barnet 6 år mens om et år er barnet 7 og skal uttale seg og bli hørt. Nå har du anledning til å ta denne avgjørelsen, om et år kan far "manipulere" barnet til å være uenig (hvilket barn vil egentlig bytte skole ... ?).

Skrevet

Takk for gode svar. Jeg er helt enig i at det beste hadde nok vært å latt barnet begynne på den andre skolen til høsten. Jeg ser ikke for meg å flytte inn i leilighet i nærheten, det blir litt vanskelig når jeg eier en enebolig i dag. Hvis jeg først flytter blir det inn til kjæresten. Jeg får bruke vinteren på å se ting ann, det er jo ikke noe problem å bytte skole rett før skolestart heller. Det er jo noen mnd igjen.

Skrevet

Ville det vært mulig å kjøre de minuttene til nye skolen i år da?

Skrevet

Det forundrer meg at noen alltid skal tillegge far en sjalusiårsak når han protesterer mot noe som gjelder hans barn. Her har han faktisk sagt at det er ok å flytte men det bør gjøres allerede når hun starter i 1 klasse. Og det kan han ha rett i, da vil hun få venner og et nettverk på den skolen hun skal gå i fremtiden allerede fra dag 1.

En annen ting er at mange mødre (heldigvis ikke alle) vil gjøre som de vil med sine barn etter en skillmisse, og forventer at far har dem på besøk de helgene og dagene han skal men ellers holde kjeft og ligge unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...