Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring med Focus Night & Day linser? Høres jo kjempe deilig ut å bare bytte linser én gang i måneden + å ha dem på hele tiden. Bruker Focus Dailies nå men må snart bestille for et nytt halvt år, så derfor undersøker jeg andre typer litt nå. :)

> Focus Night & Day

Så dere som bruker disse linsene; hva synes dere om dem, og hva betaler dere for dem (og hvor)?

Takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Var i linsekontroll i dag og fikk tilbud om å begynne på på månedslinser (dag og natt)

Det koster like mye som dailies, men du må teste om øynene tåler linsene. Testen koster 300 og går over en mnd. Kontroll etter første natten, etter første uken og så etter en mnd.

skal prøve ved neste kontroll

Skrevet

Jeg fikk de sist jeg var på kontroll. Fikk linser for 6mnder og de kostet 1500,-

Trenger ikke å dra på noen kontroller før om et halvt år(vanlige kontrollen).

Er kjempe fornøyd med de. Har ikke hatt noen problemer med de. Har hatt dem nå i 2mnder. Byttet en gang. Deilig og ikke trenge bytte de hver dag.. :D

Skrevet

Hei Jusy me :)

Hvilken optiker bruker du? jeg var hos interoptikk og der måtte jeg til kontroll 3 ganger før jeg fikk lov til å bruke mnd linsene..

Hadde veldig lyst til å prøve men passet veldig dårlig da det er ferie etc og jeg er utenlands....

..... uansett så er det for sent for min del nå, så jeg prøver igjen neste kontroll om 1/2 år :)

Gleder meg! høres skikkelig bra ut å bytte linser en gagn i mnd :)

Skrevet

Jeg har hatt dag og natt-linser siden de kom for to- tre år siden. Er kjempefornøyd!!!! :ler2::ler:

Blir mindre tørr på øynene enn med dagslinser, slipper styret med å ta linser av og på/glemme å ta linser av og på, slipper å gå uten linser på morgenen osv.

Linsene "sier fra" når det er på tide å bytte dem ut.

Med andre ord: Jeg anbefaler dag og nattlinser til alle linsebrukere! :enig_animasjon:

Skrevet

Jeg begynte på utprøving av disse linsene...og ble henvist til øyenlege pga. et sår/arr på hornhinnen.....(vet ikke hva som har forårsaket dette..)....

Øyenlegen var rasende fordi optikeren hadde anbefalt og reklamert for denne typen linser....det var de aller færreste som kunne bruke disse...

Mine øyne (sa han) var i utgangspuktet allerede preget etter 12-13 års linsebruk og jeg fikk beskjed om å trappe ned linsebruken betraktelig...døgnlinser var overhodet ikke aktuelt å vurdere engang...!!! :-? ..hornhinnen trengte, uansett hvor mye oksygen den slapp igjennom, å hvile uten linse om natten....

Som han sa: "Jeg er lege og selger deg ingenting og sier deg bare sannheten.... ":-?

Skrevet

Merkelig.

Optikern min (har ikke vært hos øyelege) sier at det er færre plager hos de som bruker dag og nattlinser enn de som bruker f.eks dagslinser. Jeg opplever dag og nattlinsene som svært mye bedre enn dagslinser.

I forbindelse med at jeg gikk over til dag og nattlinser ble jeg svært godt fulgt opp av optiker, og var til linsekontroll etter en måned, og så etter tre måneder. Nå er jeg til linsekontroll to ganger i året. Optikeren virker svært nøye når han sjekker øynene mine.

Forøvrig ville jo optikeren tjene penger (og like mye) selv om jeg brukte dagslinser. Han ville også tjene penger på å anbefale meg å bruke briller innimellom, siden jeg ikke har briller som passer øynene mine nå.

Dessuten ville optikeren tjene svært lite på dårlig reklame!

Skrevet

Jeg bruker dag & natt, og er kjempefornøyd! Hos Brilleland er det 2_3 kontroller i starten, deretter hvert halvår som vanlig. Koster 339,- pr mnd.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har en venn som jobber i optikkbransjen. Han har ikke drevet med linser på en stund, så han er ikke helt oppdatert på natt og dag -linser, men han var skeptisk. Han tror ikke øyet får nok oksygen + at det danner seg cellevokst på øyet liksom rundt linsen hvis man har den på lenge, så når man tar de av kan man ha fått "kanter". Så, han bruker linser og briller selv, men har ingen planer om å skifte til natt og dag.

Skrevet

Brukte Night & Day-linser i nesten 3 år, og var strålende fornøyd de første 2 årene. Superdeilig å kunne se selv om jeg sto opp midt på natten. Var ofte litt tørr i øynene om morgenen, men det ble bra med en gang jeg dusjet eller vasket meg i ansiktet.

Det siste året begynte jeg på medisiner som gjorde øynene tørrere, og da ble de vonde å ha på seg. Det siste halve året brukte jeg bare linser om dagen, og tok de av om natten, hvis jeg i det hele tatt orket å ha de på.

Mitt største problem var at jeg sover med øynene litt åpne om natten, og da ble de lett veldig tørre. Hvis jeg husket på å knipe øynene godt igjen før jeg sovnet, så gikk det som regel bra.

Alle kan ikke bruke disse linsene. Min kjære har altfor høy protein-produksjon i øynene, så hans optiker anbefalte ham å la være. Denne optikeren var også litt skeptisk til konseptet, men jeg har i hvertfall vært strålende fornøyd - i hvertfall i de første 2 årene.

Be om å få prøve et sett linser i en måned, så kan du se hva du synes!

Catzy

- uten linser pga snille foreldre og en laseroperasjon

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har disse linsene, og har vel brukt dem et år nå. Er vel stort sett fornøyd med dem, men jeg synes det er lettere å ta på seg dagslinser ettersom de er litt tynnere. Det er utrolig deilig å kunne se klart når du står opp om morgnenen, eller om du skulle våkne om natta sånn som jeg gjør, pga en unge som sover veldig dårlig.

Catzy; hva betalte du for operasjonen? ER du fornøyd??

Har så veldig lyst til å ta laser operasjon,men jeg er litt pyse

Gjest Zalomine
Skrevet

Selv bruker jeg ikke linser (briller har jeg hatt siden jeg var 9 år, og føler meg naken uten, ser ingen grunn til linser slik mitt liv er) men jeg har hørt fra mange ulike hold at man UANSETT ikke skal bruke linser hele tiden, men "avlaste" øynene med briller innimellom. Ei jeg kjenner brukte linser konstant i mange år (ikke om natta da altså, før slike linser kom), ja i riktig mange år, men ble plaget og henvist til øyelege etterhvert, og hun kan ALDRI MER I HELE SITT LIV bruke linser. Dette kunne vært unngått om hun hadde brukt briller innimellom, ifølge ekspertene.

Slikt burde kanskje være nok til å få de felste til å anskaffe et par briller i tillegg? Min samboer bruker linser, men har i tillegg anskaffet briller. Disse bruker han om morgenen og om kvelden, og enkete dager (men ikke om det regner, og vi bor jo i Bergen...) sånn for avlastning. Han sier selv at det er deilig å få på brillene, gi øynene "fri", og han ble anbefalt at brillene brukes minst en halv time om kvelden, så øynene får "puste" før han legger seg til å sove.

Av disse grunner er jeg skeptisk til fenomenet, men har null erfaring med linser jeg da, så jeg skal kanskje ikke uttale meg....

Skrevet

Du har helt rett Fredagsbarn. Mange øyenleger sier det samme ennå.

Men så finnes det altså nye studier som viser at disse spesielle dag & natt linsene ikke skader øyet i vesentlig grad.

Det vil si at det er enkelte øyne som ikke tar skade av dem.

Jeg har såpass mye allergi og produserer derfor noe guffe (husker ikke helt hva det heter) i tårevesken som gjør at disse linsene gror igjen for meg. Og dermed blir skadelige.

Mitt råd: Test dette ut over en periode med hyppige kontroller!

Lykke til!

:briller:

Gjest Zalomine
Skrevet

Jada, noen øyner skades nok ikke så mye av dem, og andre skades masse (eller mer enn mde vanlige i alle fall) så jeg må si meg enig med deg: prøv i en periode, med hyppige kontroller.

Og så sier nå jeg atter en gang for dem som synes det er så ekkelt å vase til badet "uten å se" om morgenen, og som har behov for å periodevis se litt om natta, men ikke tar på linser av den grunn: Det finnes briller. Dem kan du ha på nattbordet og ta på om natta eller om morgenen eller om kvelden sånn at du ser hvor du går :)

For dem som slike linser ikke passer for, liksom :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bruker kun linser, aldri briller. Grunnen er at styrken på linsene endres hvert år, og da blir det forferdelig dyrt å kjøpe både nye linser og briller. Dette fungerer fint for meg, og optikeren sa faktisk at øynene mine så bedre ut enn noen gang, sist jeg var der.

Dag- og nattlinser får jeg nok aldri prøvd fordi jeg har skjev hornhinne og må ha ei spesiallinse. Jaja, det går nå framover, de har jo endelig klart å lage toriske daglinser...

Skrevet

I en studie om Natt-og-dag linser som jeg har lest, viste det seg at ikke alle kunne bruke linsene for det første, mye pga tårefilmkvaliteten. Infeksjoner og rifter på hornhinnen var derimot lavere enn på vanlig daglinser, etter som man ikke tar dem inn og ut på samme måte som de "vanlige" linsene. Ut fra dette hadde i hvert fall jeg latt optikeren tatt en titt på øynene mine og tårefilmen for å se om jeg kan bruke Natt-og-dag-linser, før jeg hadde bestemt meg. Nå har jeg derimot en hel ny ladning med linser, så jeg har tenkt til å bruke opp disse før jeg prøver noe nytt. Ellers høres det deilig ut å bare "glemme" linsene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...