Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg hadde kjørt en omgang i oppvaskmaskinen i dag, merket jeg at det var noe vann på gulvet foran den. Jeg satte på en skylling for å se hvor vannet kommer fra, og det ser ut til at det kommer ut under døra til maskinen. At det er noe som ikke er tett i døra. Jeg har aldri sett det før, men for alt jeg vet kan det ha vært sånn ei stund uten at jeg har merket det. (Det er ikke snakk om enorme mengder vann). Men nå som jeg vet dette, bør jeg jo ikke bruke maskinen. Jeg leier leilighet, og oppvaskmaskinen sto her da jeg flyttet inn. Hva bør jeg gjøre? Er det huseiers ansvar å ordne dette? Hvis vi må ha ny oppvaskmaskin, er det vi eller huseier som bør betale? Jeg tenker sånn at det er huseiers ansvar i og med at en oppvaskmaskin er en fast installasjon som en ikke tar med seg når vi flytter? Samtidig står det ingenting i kontrakten om at hvitevarer er inkludert (men det sto kjøleskap, komfyr og oppvaskmaskin da vi flyttet inn). Håper noen har noen innspill!

Skrevet

det er huseier sitt ansvar!!! kontakt ham å gi beskjed snarest så han unngår vannskader

Skrevet
Etter at jeg hadde kjørt en omgang i oppvaskmaskinen i dag, merket jeg at det var noe vann på gulvet foran den. Jeg satte på en skylling for å se hvor vannet kommer fra, og det ser ut til at det kommer ut under døra til maskinen. At det er noe som ikke er tett i døra. Jeg har aldri sett det før, men for alt jeg vet kan det ha vært sånn ei stund uten at jeg har merket det. (Det er ikke snakk om enorme mengder vann). Men nå som jeg vet dette, bør jeg jo ikke bruke maskinen. Jeg leier leilighet, og oppvaskmaskinen sto her da jeg flyttet inn. Hva bør jeg gjøre? Er det huseiers ansvar å ordne dette? Hvis vi må ha ny oppvaskmaskin, er det vi eller huseier som bør betale? Jeg tenker sånn at det er huseiers ansvar i og med at en oppvaskmaskin er en fast installasjon som en ikke tar med seg når vi flytter? Samtidig står det ingenting i kontrakten om at hvitevarer er inkludert (men det sto kjøleskap, komfyr og oppvaskmaskin da vi flyttet inn). Håper noen har noen innspill!

Ta kontakt med huseier da han kanskje har garanti på vaskemaskinen!

Sikkert ikke skjedd store skaden på gulvet, men dersom det har skjedd har vel huseier forsikret leiligheten for denslags.

Så rart at det ikke stod at hvitevarer var innkludert sålenge de stod der da dere flyttet inn!

Får ikke håpe huseier sier at dere må betale ettersom dere har brukt den uten at han har gitt tilatelse! Det blir jo sånn passe teit om han sier det, men på den annen side så kan han jo si det....trur eg.....

Husker engang da det lakk vann ut gjennom vaskemaskinsdøra fra min gamle vaskemaskin, da var det kun en gummilist som var "smuldret opp"

Skrevet

Oppvaskmaskinen hos meg (som stod der fra før) ble ødelagt og huseier betalte.

Skrevet

Takk for svar, dere! Til deg som hadde lekkasje fra døren ei gang: var det enkelt å bytte ut gummilisten? Ser ut som at listene kanskje kan være litt morkne uten at dette er noe jeg har spesiell peiling på. Huff, har ikke lyst til å bry huseieren hvis maskinen er ødelagt.. men jeg må jo uansett si fra om at det har vært lekk. Bruker ikke maskinen nå etter jeg oppdaget det. Så er jo litt styr å vaske opp på gamlemåten, hehe. Skjønte det sånn da vi flyttet inn at vi kunne bruke hvitevarene som var her. (men vi flyttet kjøleskapet og komfyren ned i boden siden vi hadde dette fra før, og det var helt i orden for huseieren.)

Skrevet

Kanskje du bare trenger å rense den for matrester ;)

Enig i at du bør kontakte huseieren.Han er vel den som skal fikse på dette, men dersom han er vrang - så kan utgiften evt. trekkes av på depositumet?

Det blir på en måte slitasje.

Da min oppvaskmaskin begynte å lekke var det også noe med gummilisten.Det var liksom en del av listen som tøyt ut så den ikke ble tett.

Jeg klippet vekk den biten og satte alltid en bøtte under defr det lekkte for det lille vannet som kom ut :sjenert:

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar! Det viser seg dessverre at huseier mener det er vårt ansvar å fikse oppvaskmaskinen eller kjøpe ny, siden det ikke står skriftlig nedfelt i kontrakten at hvitevarer er inkludert. Vi forsto det sånn at hvitevarene kunne brukes da vi flyttet inn. Regnet vel med at når oppvaskmaskinen sto her fra før så var det hans ansvar å ordne, men siden det ikke er skrevet ned på papir så kommer en vel ikke noen vei med det uansett?

Gjest Utleier i.i.
Skrevet
Takk for svar! Det viser seg dessverre at huseier mener det er vårt ansvar å fikse oppvaskmaskinen eller kjøpe ny, siden det ikke står skriftlig nedfelt i kontrakten at hvitevarer er inkludert. Vi forsto det sånn at hvitevarene kunne brukes da vi flyttet inn. Regnet vel med at når oppvaskmaskinen sto her fra før så var det hans ansvar å ordne, men siden det ikke er skrevet ned på papir så kommer en vel ikke noen vei med det uansett?

Det er feil. Med mindre det eksplisitt er nedfelt noe annet i kontrakten (f. eks. at hvitevarer ikke er inkludert) er leiligheten leid ut i den stand den er og med medfølgende inventar.

Du kan derfor enten få reparert maskinen eller kjøpe ny og deretter holde utgiftene tilbake på husleien.

Du bør imidlertid varsle utleier om dette først.

Skrevet

Ja, jeg følte også det var noe som skurret her men finner ingen paragrafer å henvise til. Det står ingenting i kontrakten om at hvitevarer IKKE er inkludert. Dog han tilbød seg at vi kunne ta med oss denne maskinen når vi evt flytter dersom vi reparerer den, men maskinen begynner å dra på årene så vet ikke om det i det hele tatt lønner seg å fikse. Eller om det kan fikses i det hele tatt. Typisk at ting går i stykker når det passer som dårligst.. Ble litt skuffet over at han ikke ville ordne det, men vet ikke om jeg skal mase noe mer hvis ikke jeg har noe håndfast å henvise til..

Skrevet

Siden det ikke står noe om oppvaskmaskinen i kontrakten, kan du nok ikke vente at huseier kjøper ny oppvaskmaskin eller reparerer den gamle.

Men dere må jo ikke ta den kostnaden selv heller. Dere kan jo ta oppvasken for hånd :)

Skrevet
Siden det ikke står noe om oppvaskmaskinen i kontrakten, kan du nok ikke vente at huseier kjøper ny oppvaskmaskin eller reparerer den gamle.

Men dere må jo ikke ta den kostnaden selv heller. Dere kan jo ta oppvasken for hånd :)

Det spørs nok om det ikke må anses som en ekstratjeneste til dere dersom den ikke spesifikt var utleid med hvitevarer ja (typ "bruk denne gamle greia til den er ødelagt om dere vil, men i utgangspunktet er ikke hvitevarer inkludert"). Dersom han forstod eller måtte forstå at dere var av den oppfatning av hvitevarer var inkludert (og kanskje også baserte deres avgjørelse av om dere skulle leie eller ikke på dette), så burde han selvsagt ha avklart det da. Jeg er litt usikker på akkurat dette.

Men som det sies her er dere selvsagt uansett ikke pliktige til å fikse den selv, oppvask kan jo tas for hånd!

Skrevet

Jeg leier ut en hybel selv. I kontrakten vår skrev vi at Komfyr, kjøleskap og garderobeskap var inkludert i hybelen.

Dersom komfyren til hybelboeren gikk istykker hadde jeg måttet erstatte den. Da hadde hun fått min "gamle" og så hadde jeg kjøpt meg en fin ny en :)

Men jeg har og satt inn en vannkoker på hybelen. Den står det ikke noe om i kontrakten. Dersom den blir ødelagt skal jeg ikke kreve at hun erstatter den, men hun kan heller ikke kreve at jeg kjøper ny :)

Skrevet
vet ikke om jeg skal mase noe mer hvis ikke jeg har noe håndfast å henvise til..

Hjemmelen som dekker dette er husleielovens § 2-2 hvor det heter at husrommet ved overtagelse skal være i samsvar med leieavtalens krav. Det vil altså si at alt som er i leiligheten første leiedag er en del av kontrakten. Så lenge kontrakten ikke spesifiserer at hvitevarer ikke følger husrommet, kommer nevnte paragraf til gjelde.

Dette er også et resultat av et viktig prinsipp i husleieloven. Leier har retten på sin side såfremt ikke noe annet er lovlig avtalt. Muntlige avtaler er imidlertid også gyldige. Om utleier ved kontraktsinngåelse sa at han ikke ville reparere hvitevarene, må du forholde deg til det. Om han derimot bare sa at du kan ta med deg oppvaskmaskinen når du flytter, fratar ikke det han noe som helst ansvar.

Husleielovens § 2-2 sier altså at oppvaskmaskinen omfattes av leieavtalen. Gitt at maskinen var i stand da du flyttet inn, følger det av husleielovens § 2-10 første ledd at du har krav på retting av mangelen som nå er oppstått. Hvis husleier nekter å rette den, følger det av paragrafens siste ledd at du kan rette den selv og kreve dine utgifter dekket - evt. holde tilbake deler av husleien dersom kravet ikke etterkommes.

Hvis det drøyer ut, kan du til og med holde tilbake noen kroner som kompensasjon for mangelen. Det vil jeg imidlertid ikke anbefale, ettersom beløpet neppe vil være verdt bråket.

Du finner husleielovens kapittel 2 her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...