Gå til innhold

Treg utvikling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på rett over 10 mnd hverken sitter selv, krabber eller åler enda (skyver seg bakover eneste), men er flink til andre ting som å stå stødig å holde seg i ting, ruller som bare det og løfter rumpa i været og ser ut som han vil frem hvertfall, men veldig rolig av seg der han ligger på gulvet. Akkuratt som han ikke gidder å bevege seg. Vi går til fysio hyppig og trener på øvelser hjemme som vi får av fysio. Andre som har eller har hatt barn på den alderen som er like trege? all den treningen med han er litt slitsom må jeg innrømme...blir en del protester også for han liker det ikke. skulle ønske det bare kom av seg selv...

Men tror kanskje en del av det er vår feil, førstegangsforeldre som vi er. Har hatt ham myye i vippestol, og det kan en vel bli litt passiv av. Hadde kanskje kommet lengre i utviklingen om han hadde fått ligget masse på gulvet fra starten av, hvertfall mer enn det han har gjort. Men han elsker å ligge på magen nå og trives med likene sine, prater og hoier i vei og er så fornøyd atte:) kanskje gutten vår bare er veldig rolig av natur.

Noen innspill?

Vil gjene høre litt fra andre med "trege" barn, he he;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lekene skulle det stå i stedet for likene sine :ler:

Skrevet

Niesen min beveger seg vel omtrent på nivå med sønnen din - og hun er 13 mnd nå. Selv gikk jeg da jeg var 16 mnd i følge min mor. Tror ikke du/dere skal stresse på det ennå - 10 mnd er ikke sååååå gammelt....

Skrevet

Nei, vi bør ikke stresse for mye med det, kjenner spesielt jeg har gjort det for vi har fått så mange øvelser av fysio, og jeg føler jeg MÅ øve mye med henne, får på en måte litt dårlig samvittighet hvis ikke, noe jeg ikke bør ha, for ting kommer jo når det kommer. Føler på en måte fysioterapauten også stresser med det og da blir jeg også det. Og så babler de om at "ja for å utelukke at det ikke er noe annet" da blir jeg jo hvertfall bekymra. Gutten er frisk og rask ellers...

Skrevet (endret)

Skjønner det! Man vil jo det beste for barna sine. Vil bare presisere at jeg mener det er altfor tidlig å mene noe om det der. 10 mnd. er ikke så lenge.......

Endret av Crow Jane
Skrevet

ene guttungen til broren min var sånn. han gjorde ingen av de delene der før han var odt over året, helsestasjonen stresset som bare det og mente det var noe i veien med ham. helt til han plutselig fikk for seg en dag at han skullle gå og sånn likevel. og da lærte han det kjempefort! det eneste som var i veien med ham var at han hadde skjønt at han kunne bli bært rundt over alt, og slippe å gjøre noe selv :ler: nå er han stor, og det finnes ikke noe galt med ham. han var bare veldig utspekulert :gjeiper:

Skrevet

Du kan jo spørre om å få gå til en annen fysioterapeut hvis du føler at fysioterapeuten stresser unødvendig... alltid greit med flere meninger...

Sønnen min ble født for tidlig og var liten og spinkel.. lærte seg ikke å sitte på rumpa uten støtte før han var 1 år, lærte seg å gå da han var 20 mnd.. Han har vært hos to forskjellige helsesøstre og to forskjellige fysioterapeuter (vi flyttet..) Og ingen av disse ga oss noen øvelser for at han skulle lære seg å gå..

Vi fikk riktig nok noen tips til hva som kunne styrke beimusklaturen, da han var liten og spinkel - men ikke de helt store greiene...

men nå har jo ikke jeg kjennskap til barnet ditt - og for noen barn tror jeg nok en del øvelser kan være nødvendig av forskjellige årsaker.. men kan jo og hende at dere bare har en over ivrig fysioterapeut... Kan være lurt å få en annen fysioterapeut til å se på barnet...

Skrevet

Hvordan er utviklingen til sønnen sin ellers da?

Er det bare det motoriske som tar litt tid, så synes jeg ikke du skal bekymre deg. Han er "bare" ti måneder, og det kan skje mye.

Skrevet

vår sønn var også veldig sen i utviklingen der, men da han var 15 måneder begynte han å gå. han krabbet aldri. nå er han tre år og er høyt og lavt. ikke bekymre deg, og prøv å ikke sammenligne med alle andre selv om det kan være vanskelig, i know..

når han er klar så skjer det... :-)

Gjest Patti Labella
Skrevet

Det er heldigvis alltid stor individuelle forskjeller på barn. Det er viktig at du får tett oppfølging av helsestasjon for evt. henvisninger til de instanser som kan hjelpe dere med å fremme utviklingen hans. Et godt tips til andre foreldre, hiv ut vippestolen. Det gjorde vi, en helt unaturlig komponent i et lite spebarns liv.

Skrevet

I gamle dager sa man gjerne at barna utviklet seg først enten på det verbale planet eller så begynte de å bevege seg fysisk. Altså at de enten ville pludre masse eller løpe rundt.

Har snakket med mange eksperter i vår tid som sier det bare er tull og gamle myter. MEN............ser stadig eksempler på at det er sånn....uansett hva ekspertene sier...

Gjest Patti Labella
Skrevet
I gamle dager sa man gjerne at barna utviklet seg først enten på det verbale planet eller så begynte de å bevege seg fysisk. Altså at de enten ville pludre masse eller løpe rundt.

Har snakket med mange eksperter i vår tid som sier det bare er tull og gamle myter. MEN............ser stadig eksempler på at det er sånn....uansett hva ekspertene sier...

Det er jo ikke bare hentet ut av ville luften. Forklaringen er at det språkelige feltet og det motoriske feltet ligger ved siden av hverandre i hjernen, og man kan gjerne se at det ene for forrang foran det andre.

Skrevet
Det er jo ikke bare hentet ut av ville luften. Forklaringen er at det språkelige feltet og det motoriske feltet ligger ved siden av hverandre i hjernen, og man kan gjerne se at det ene for forrang foran det andre.

Ah - så det er litt usaklig av moderne eksperter å avvise det fullstendig alltså? Er det jeg sier "de gamle er som oftest eldst."

Gjest Patti Labella
Skrevet
Ah - så det er litt usaklig av moderne eksperter å avvise det fullstendig alltså?

Slik har jeg forstått det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...