Naoomi Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Vi har en samlet årslønn på 890.000 fast, pluss muligheter for mye ekstra (kan komme opp i litt over 1 mill. totalt). Hvis vi ganger den "trygge" summen med 2,5 blir det 2.225.000. Vi har studielån på ca 200.000 og har aldri kjøpt/eid bolig. Vi har ellers ingen lån, og ingen betalingsanmerkninger. Ca 50.000 kr oppspart. Stemmer det at bankene trekker fra studielån sånn at 2 millioner (2,2 millioner minus 200.000) er en sannsynlig lånesum for oss, som er førstegangskjøpere? Jeg er nyansatt, mens partner har hatt samme arbeidsplass i ca. 4 år. Han har fast stilling, jeg jobber fast for et firma men driver som selvstendig næringsdrivende.
Alison Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Du skriver at du driver som selvstendig næringsdrivende. Er det et ENK, AS eller noe annet? Når det gjelder selvstendig næringsdrivende er det litt mer usikkert i forhold til lønn. Da må du forvente at de legger et forsiktig lønnsanslag til grunn. Det må også inn en del mer dokumentasjon enn for en vanlig ansatt. Hvis du nettopp har startet opp som selvstendig næringsdrivende, har du ikke noen tidligere resultat å vise til. I slike tilfeller vil nok bankene være enda mer forsiktige. Bankene vil ta i betraktning all gjeld dere har fra før, noe som selvfølgelig vil si at jo mer lån fra før, jo mindre lån fra banken.
Nienna83 Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Vi har en samlet inntekt på 880 000 ikke medreget overtid og bonuser som i tillegg utgjør ca 250k i året. Vi har også 200k i studielån. Med grunnlønn fikk vi tilbud om 2,5 mill i førstehjemslån. Når vi i tillegg sa vi hadde 300k i egenkapital fikk vi 3 mill i førstehjemslån. Vi kan da kjøpe for opptil 3,3 mill. Dette var i Nordea. Vi har vært hos flere banker, hvor tilbudene gikk fra 2,5 til 3,5 mill.
Naoomi Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2009 Takk for svar. Det er ENK, og jeg har nylig startet i nåværende jobb. Kontrakt utarbeides i disse dager. Vil kunne dokumentere en omtrentlig inntekt om et par måneder.
Alison Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 Takk for svar. Det er ENK, og jeg har nylig startet i nåværende jobb. Kontrakt utarbeides i disse dager. Vil kunne dokumentere en omtrentlig inntekt om et par måneder. Det er vanskelig å vite hva slags lønn en skal legge til grunn for et nystartet foretak. Du må nok være forberedt på at banken ikke vil ta med så mye som du gjerne ønsker nå. Har du halvårsregnskap, budsjett el. vil det hjelpe litt. I tillegg vil banken se på hva slags bransje du jobber i. Hvordan ser utsiktene for denne typen firma ut fremover? Hva slags utdanning har du? Hva slags jobb og inntekt har du mulighet til å få hvis du ikke får dit ENK til å fungere? Ta en prat med en rådgiver i banken din for å se på hva slags muligheter dere har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå