Gå til innhold

Støtte til studentmødre?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg er en jente på 20 år, som tenker å ta lærerutdannelse om ca 1,5 år. Dette er så vidt jeg har forstått et fire års studie på deltid, har ikke sjekket så nøye enda, da det enda er en stund til jeg skal søke. Men, jeg er såkalt "verpesyk" og har lyst å få barn om ikke så altfor lenge. Det jeg tenker er at jeg kan prøve å planlegge så jeg blir gravid så jeg får tatt siste året på høyskolen mens jeg er i permisjon i fra jobben min (for tiden i barnehage, og det blir nok sikkert det, eller skole/sfo til jeg er ferdig utdannet) i og med at studiet er på deltid, og kan nok (kanskje) kombineres med spedbarn. Selvsagt, om jeg får kollikkbarn eller det av andre grunner ikke kan kombineres, så må jeg avslutte studiene, og ta det igjen senere. Jer er en voksen ung kvinne med eget hus, fast jobb, stabilt forhold og 2 gjeldsfrie biler, pluss at jeg jobber i barnehage, så jeg har litt greie på dette med barn og hvor mye de krever (f.o.m 9 måneders alder i allefall, har ikke så stor greie på spedbarn, men hvem har vel det, før de får dem i hus?;) ) Men, spørsmålet mitt da... jeg har lest flere steder her på forumet om at "jovisst, vi har gode støtteordninger for mødre som studerer, men det er jo et slit" osv. Hvordan er disse støtteordningene? Hva får man når man studerer og er mor? Jeg tenker å fortsatt være i forholdet til min samboer, så jeg blir ikke alenemor. Vi har en samlet inntekt på rundt 600 000 men det vil nok bli noe mer etterhvert (pga ansennitet) - og hvor mye av arbeidsinntekten jeg må si fra meg pga studiene vet jeg ikke, da jeg ikke vet hvor lenge jeg må være borte fra jobb i et sånt studie.

Men, om jeg skulle satse på å få barn tidligere, eller at det hadde hendt ved uhell (abort er ikke noe alternativ for meg, da jeg har alt på plass, uten en utdannelse) og blitt gravid midt i andre året feks. hvor mye får man da i støtte, som student og mor? Er det sånn at man kan fortsatt ha boliglån på 2,1 mill? Eller må man jobbe ved siden av, og ikke ha tid til barnet omtrent? Må far jobbe ekstra for å få ting til å gå i hop? Er det man får i støtte lån? Eller får man det bare? Høres ikke helt rimelig ut.... Vi betaler for tiden ca 12-13000 i lån, og må i hvertfall ha en inntekt som tilsvarer det, i tillegg til min samboers lønn. Håper noen kan hjelpe meg. Tar gjerne imot erfaringer fra personer med deltidsutdannelse-erfaring, som i tillegg hadde barn.

(Og noen som vet hvordan lærerutdannelsen på deltid fungerer i praksis?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får ikke noe støtte til utdanning så lenge du er samboer, du får heller ikke stipend fra lånekassen. Du kan få studielån derimot.

Er du i jobb når du får barn, får du jo foreldrepenger fra nav/ evt fødselsstiped fra lånekassen (vet ikke om du får det ved deltidsstudie).

Endret av gullet76
Skrevet

lærer utdanning er 4 år på heltid.

Man kan få noe i stipend og noe som lån - men det er jo avhengig av hvor mye du og din mann tjener.. Tjener dere for mye blir det ikke stipend - bare lån.

Jeg studerte førskolelærer i kombinasjon med å ha små barn, jobbet noe i tillegg - men ikke mye.. (kanskje 30-40 % litt sesong avhengig) Så jeg fikk noe som het forsørger stipend 1200 kr per barn i måneden, mannen må da tjene under 23000 (?) i måneden.. husker ikke helt - og det er jo nye summer hvert år...

Du får nesten gå inn på lånekassen sine sider og ta støtte kalkulatoren for å regne ut hva du ville fått - det gis for øvrig mindre til deltidsstudenter...

Jeg tok studiene på fulltid, men de var nettbaserte. Gjorde mye over nettet og hadde samlinger på høgskolen omtrent hver 6 uke.. Var der da i 3-5 dager om gangen.. Det var slitsomt, men så fikk jo jeg et barn til midt i andre skoleåret..... :sjenert: Men klarte da å fullføre på 3 år, og er veldig glad for at jeg gjorde det mens barna var såpass små. Begynte da eldste var 9 mnd, hun gikk 3 dager i barnehagen og disse dagene brukte jeg til studiene.. De andre dagene var vi hjemme og koste oss. Jeg jobbet noen helger/kvelder når mannen var hjemme.

Gjest Gjest_studentmamma_*
Skrevet

Støtteordninger nei - det finnes ikke faktisk, med mindre du er alene med barn eller har en mann som tjener veldig lite.

Du får det samme som alle andre - stipend og lån. Jeg studerer på fulltid og får 6100 ca i mnd. Hadde mannen min vært student eller tjent under 200ognoetusen ;), så kunne jeg fått opptil 1100 pr. barn i forsørgerstipend, men mannen min tjener en "normal" lønn på 330 000, så jeg får ingenting ekstra.

Hva du får ved deltidsutdanning vet jeg ikke, men sjekk lånekalkulatoren på lånekassas nettsider!

Økonomisk er det IKKE fett å være student, men det er veldig gøy og givende!

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Okay. Jeg tenkte også å ta nettbasert, eller samlingsbasert eller hva det nå heter. Vet ikke helt om det er deltidsstudie, men man slipper å være på skolen hver dag, men gjør mest hjemme, etter som jeg har forstått, og har noen samlinger i året, på en skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...