Gjest Oppgitt Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Jeg har sluttet å røyke i julen. Har kommet meg i gang med treningen igjen (har trent jevnt ca 2 dager i uken før) og endret kostholdet. Før spiste jeg ikke før rundt 13-14 på dagen, mye middag og kvelds og masse med gotteri. Nå har jeg begynt å spise frokost kl 8 (havregrøt eller brødskive med laks/lett ost), proteindrikk og noen nøtter til lunsj kl 12 ( har da trent 1-2t), 1-2 brødskiver rundt halv 3- 3, middag kl 17.30 og 2 brødskiver på kvelden. Spiser i tillegg frukt og omega 3. Trener 5 dager i uka. 3 økter styrke, 3 økter kondisjon og 1t svømming. Kondisjonen varierer jeg med spinning og tredemølle. Lørdager skeier jeg litt ut på kvelden med god mat og litt gotteri. Middagene ellers i uka er enten masse sallat eller grønnsaker med kjøtt eller fisk, ris ol. Spiser ikke kjøttdeig, pølser ol. Kun rene produkter. Problemet er at jeg ikke har gått ned 1 cm. Går ikke på vekta da jeg trener så mye, men bruker målebåndet. Kan det være at røykekuttet gjør at forbrenningen er lavere eller er kroppen i sjokk over denne totale livsstil endringen? Vet ikke hva mer jeg kan gjøre? Noen råd?? Nå skal det sies at jeg ikke har holdt på mer enn i 3.5 uke... HJELP!!!
Chanel.No5 Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Har du trent hele tiden? Om ikke og du har redusert matinntaket endel kan det være du spiser for lite ihht aktivitet.. Prøv å legg inn litt mellommåltider med frukt eller lignende. Men jeg vil samtidig påpeke at dette er mange endringer over kort tid og kroppen trener nok tid til å justere seg også, så ville gitt det litt mer tid før jeg endret noe... Kjempebra er det uansett =)
Gjest TS Skrevet 23. januar 2009 #3 Skrevet 23. januar 2009 Takk for svar Økte treningsmengden samme dag som jeg stumpet røyken - så har trent såpass mye i nesten 4 uker. Lurer også på om jeg kanskje spiser for lite.. Men tør liksom ikke dra på i matveien da jeg vet at røykekutt oftest drar vekten litt opp..
Chanel.No5 Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 Takk for svar Økte treningsmengden samme dag som jeg stumpet røyken - så har trent såpass mye i nesten 4 uker. Lurer også på om jeg kanskje spiser for lite.. Men tør liksom ikke dra på i matveien da jeg vet at røykekutt oftest drar vekten litt opp.. Så mye som du trener skal det nok endel mat til før du legger på deg. Du spiser sunt og variert i tillegg. Om du øker litt og ser at det går feile veien så reduserer du igjen. Du må nesten bare prøve deg litt frem, se hvilken mengde mat som gir deg det du ønsker. Men gi det tid. Dette er en livsstilendring for deg, noe du skal kunne leve med og ikke bar for en kort periode. Kos deg med maten, tren og nyt den fantastiske presenasjonen du har gjort med å kutte røyken =)
Annikken Skrevet 23. januar 2009 #5 Skrevet 23. januar 2009 4 uker er dessverre ikke så mye i denne sammenhenge. Men fortsetter du bør du kunne se resultater etter hvertfall 3-4 måneder. Ikke gi opp!!! Og gratulerer med røykekutt!!
Chanel.No5 Skrevet 23. januar 2009 #6 Skrevet 23. januar 2009 4 uker er dessverre ikke så mye i denne sammenhenge. Men fortsetter du bør du kunne se resultater etter hvertfall 3-4 måneder. Ikke gi opp!!! Og gratulerer med røykekutt!! Enig m.t.p. tiden. Gi kroppen din tid til å venne seg til dette nye flotte livet du har gitt den =)
Gjest daimyo Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Jeg synes det høres rart ut at du ikke har blitt kvitt litt fett/vann/salt i løpet av 4 uker. Derfor tror jeg at jeg holder en knapp på at du kanskje får i deg for lite mat? På meg ville jeg ihvertfall merket de endringene du har innført kjappere enn dette.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 når du slutter å røyke går forbrenningen Ned 17 prosent. så du kan legge på deg uten å spise mer.enn før.
Fluffie Skrevet 23. januar 2009 #9 Skrevet 23. januar 2009 når du slutter å røyke går forbrenningen Ned 17 prosent. så du kan legge på deg uten å spise mer.enn før. Kan du vise til faktiske (seriose) forskningsforsoek som har maalt dette og i saapass stort omfang at det er rimelig sikkert at dette gjelder for alle som slutter aa royke? Jeg vil gjerne se kilder, for jeg er ganske (helt) sikker paa at dette er oppspinn. Jeg er klar over at mange opplever aa gaa litt opp i vekt etter aa ha sluttet aa royke, men jeg betviler paastanden om at forbrenningen gaar ned med eksakt 17%. Det er foroevrig godt mulig TS, at kroppen din har funnet sin trivselsvekt/tilstand og ikke vil endre paa seg. Kroppen fungerer paa finurlig vis og kan gjoere de rareste ting for aa forbli slik den er. Denne artikkelen paa BBC News forklarer rimelig bra hvordan en del forskning har vist at kroppen kan finne seg en trivselsvekt/tilstand som den ikke vil endre paa. I dette tilfellet er det personer som rett og slett ikke klarer aa legge paa seg. Liknende forsoek har vist at naturlig overvektige har like store problemer med aa gaa ned i vekt, og naar de gjoer det saa gaar de rett opp igjen uansett hvor hardt de jobber med aa holde vekten nede.
Annikken Skrevet 24. januar 2009 #10 Skrevet 24. januar 2009 når du slutter å røyke går forbrenningen Ned 17 prosent. så du kan legge på deg uten å spise mer.enn før. Jeg har hørt at røyking demper matlysten samt fører til at man avslutter middagen "til riktig tid" (for man lengter etter "desserten", som er en røyk) og dermed kan hindre kaloriinntak / overspising. Men jeg har aldri hørt at røyk/ nikotin setter i gang forbrenningen?
Wilmapia Skrevet 24. januar 2009 #11 Skrevet 24. januar 2009 Jeg har sluttet å røyke i julen. Har kommet meg i gang med treningen igjen (har trent jevnt ca 2 dager i uken før) og endret kostholdet. Før spiste jeg ikke før rundt 13-14 på dagen, mye middag og kvelds og masse med gotteri. Nå har jeg begynt å spise frokost kl 8 (havregrøt eller brødskive med laks/lett ost), proteindrikk og noen nøtter til lunsj kl 12 ( har da trent 1-2t), 1-2 brødskiver rundt halv 3- 3, middag kl 17.30 og 2 brødskiver på kvelden. Spiser i tillegg frukt og omega 3. Trener 5 dager i uka. 3 økter styrke, 3 økter kondisjon og 1t svømming. Kondisjonen varierer jeg med spinning og tredemølle. Lørdager skeier jeg litt ut på kvelden med god mat og litt gotteri. Middagene ellers i uka er enten masse sallat eller grønnsaker med kjøtt eller fisk, ris ol. Spiser ikke kjøttdeig, pølser ol. Kun rene produkter. Problemet er at jeg ikke har gått ned 1 cm. Går ikke på vekta da jeg trener så mye, men bruker målebåndet. Kan det være at røykekuttet gjør at forbrenningen er lavere eller er kroppen i sjokk over denne totale livsstil endringen? Vet ikke hva mer jeg kan gjøre? Noen råd?? Nå skal det sies at jeg ikke har holdt på mer enn i 3.5 uke... HJELP!!! Feilen er at du spiser for mye brød og får i deg for mye karbohydrater.Kutt inntaket av karbohydrater på et minimun for en stund, så kommer resultatene. Dvs kutt ut brød, sukker, ris og pasta.
Fat Sally Lee Skrevet 24. januar 2009 #12 Skrevet 24. januar 2009 når du slutter å røyke går forbrenningen Ned 17 prosent. så du kan legge på deg uten å spise mer.enn før. Kilde? Dette var nytt for meg.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #13 Skrevet 24. januar 2009 Brosjyre med tips fra Kreftforeningen
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #14 Skrevet 24. januar 2009 Røyking fører til høyere forbrenning.
Pialill Skrevet 24. januar 2009 #15 Skrevet 24. januar 2009 jeg ville holdt det gående=) kan godt være kroppen er i litt sjokk, du kommer nok til å merke forskjell etterhvert=) du er forresten veldig flink!=)
Fat Sally Lee Skrevet 24. januar 2009 #16 Skrevet 24. januar 2009 Brosjyre med tips fra Kreftforeningen Dette visste jeg ikke, trodde vektøkningen skyldtes økt apetitt, jeg. Men det står da 10% i brosjyren, ikke 17%?
Gjest b Skrevet 24. januar 2009 #17 Skrevet 24. januar 2009 mange her som sier at du spiser for lite.. synes det høres mye ut jeg.. har også begynt å slanke meg. merker litt forskjell på vekta.. spiser en håndfull allbran med melk til frokost. så en nutrilett bar til lunsj. en banan/eple til mellommåltid, et lite fat middag (ikke usunn) og en nutrilett bar til kvelds. drikker kun vann. trener hver dag. spiser jeg mer enn dette går jeg ikke ned i vekt. men så klart.. alle har ulik forbrenning..
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #18 Skrevet 24. januar 2009 Dette visste jeg ikke, trodde vektøkningen skyldtes økt apetitt, jeg. Men det står da 10% i brosjyren, ikke 17%? Brosjyren sier 10 % ja, var ikke jeg som skrev det med 17 %. Tenkte bare at TS kunne finne tips/informasjon i brosjyren.
Chanel.No5 Skrevet 24. januar 2009 #19 Skrevet 24. januar 2009 mange her som sier at du spiser for lite.. synes det høres mye ut jeg.. har også begynt å slanke meg. merker litt forskjell på vekta.. spiser en håndfull allbran med melk til frokost. så en nutrilett bar til lunsj. en banan/eple til mellommåltid, et lite fat middag (ikke usunn) og en nutrilett bar til kvelds. drikker kun vann. trener hver dag. spiser jeg mer enn dette går jeg ikke ned i vekt. men så klart.. alle har ulik forbrenning.. Dette var heller altfor lite... Er ikke mye kroppen din får av næring å jobbe med her.. Om du er i fysisk aktivitet i tillegg så vil kroppen etterhvert begynne å spare på den maten den får og din vektnedgang vil da stoppe opp. Ville om jeg var deg spist litt nøtter innimellom samt litt mer til lunsj..
Gjest TS Skrevet 24. januar 2009 #20 Skrevet 24. januar 2009 1000 takk for mange bra svar!!! Tenkte faktisk prøve spise litt mer. Blir nok helt feil for meg å spise mindre da jeg har hørt at man må ha mat for å bygge muskler. Å akkurat det er litt viktig for meg dette året da jeg skal igjennom endel harde fysiske tester om noen måneder. (derav den relativ store treningsmengden) Å spise mindre karbohydrater er jeg helt ærlig usikker på. Kan nok altfor lite om mat til å uttale meg så mye..derfor jeg spør om hjelp :smile: - men er det ikke slik at man behøver endel karbohydrater i forbindelse med treningen? Får alltid beskjed om å få i meg en banan, musli eller lignende etter treningen for at kroppen skal komme igang. Men dette er noe jeg har blitt fortalt - å så fulgt da de virker vite hva de holder på med. Samtidig er det viktig å komme ned i vekt for jeg merker at jeg er veldig tung i kroppen under trening. Er ca 10kg overvekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå