Gå til innhold

Fotografering...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg tar bilder selv og ser på andres bilder fokuserer jeg på motivet. Ser jeg en praktfull bygning, så tar jeg bilder av den fra vinkelen jeg synes blir finest.

Men jeg hører om folk som venter i en halvtime så lyset skal bli annerledes, eller venter til noen skyer er vekk fra himmelen i bakgrunnen...

Har også fått kommentarer, og hørt at andre får kommentarer om sine bilder.

De snakker om at man virkelig har fanget stemningen, har et godt øye, man kan se at man har en lidenskap for det man tar bilder av osv...

Jeg bare knipser jeg. Med hell noen ganger, mens andre ganger får jeg ikke så mye skryt...

Er det noe man bør huske for å få finere bilder enn når man bare knipser ivei?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kråkaa
Skrevet

Jeg kan vel egentlig ikke gi deg noen gode råd siden jeg bare knipser jeg også :gjeiper:

Prøver å passe på at motivet er rett i forhold til kantene rundt bildet om du skjønner..passer på at det ikke blir med småting som ikke skal være der (oftes så ser man det etter at man har tatt bilder,en del av et veiskilt eller hva det nå måtte være..)

Prøøøøøver å legge merke til skygger,hvordan lyset er (det er vel kanskje her at proffe setter seg ned og venter på det riktige lyset osv..)

Synes bilder som er "tatt i farta" kan være likså fine (om ikke gi mere følelser) enn bilder hvor alt er lagt til rette,men det kommer vel sikkert an på hva man skal fotografere også.

Skrevet (endret)

Tenk på det gyldne snitt eller rule of thirds når du komponerer bildet.

Skarpt solskinn gir svært sjelden gode bilder, både skygger og kontraster har en tendens til å bli grelle av det.

Tenk bakgrunn, mange bilder blir feil vektet hvis det er ting i bakgrunnen som trekker oppmerksomhet bort fra hovedmotivet. Akkurat det å vente på at en sky forsvinner er ikke det jeg mener, men hvis du skal ta et bilde av barnet ditt, bikkja, katten, etc, så sørg for at du ikke har både kjøkkenbord, trapp, fire stoler og åtte hundre legoklosser i umiddelbar nærhet til motivet. Eller at det ikke står kvister, lyktestolper og biler ut fra hodet på folk utendørs.

Endret av Zzyzx
  • 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hva er forskjellen på bilder tatt med 12, 8 og 3-4 mega pixler-kameraer?

Bilder med 3,5 kan være like fine om ikke finere enn 8 synes nå jeg...

Kan noen vise bilde-eksempler på at flere pixler lønner seg?

Hvor mange er mange nok for en som tar bilder for å skape minner, ha det gøy og etterhvert bli flink fotograf?

Hvordan bli flink?

Skrevet

Forskjellen er vel egentlig hvor stort du kan skrive ut. Det er mer enn det, men for en vanlig bruker er det det viktigste. Mange nok? To? Tre? Seks? Jeg går for seks megapiksler. Under det er vel egentlig ikke mulig å få tak i (og jeg regner ikke mobilkamera som ånkli kamera). På kompaktkamera vil jeg ikke over åtte, aller helst.

Flere piksler lønner seg ikke alltid. Det finnes helt klare fysiske begrensninger på hvor mange piksler det er plass til på en bitteliten sensor. Så kan man jo tenke seg til hva så mange piklser medfører av varmeutvikling og dertilhørende støy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...