Gå til innhold

Vil lære meg å drikke/like vin!:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle vinglade!:)

Som sagt, har så lyst til å lære meg å drikke/like vin:P Er 20 år og har allltid drukket øl, cider eller blandinger. Men vil drikke vin også..hehe.. høres kanskje dumt ut, :sjenert: men er jo ganske mange feiringer o.l. man blir tilbudt vin og da kan det være ok å like det, i hvertfall sånn nogen lunde. Pluss at det ser såå koselig ut å sitte med et glass rødvin på fredags/lørdagskvelden! hehe..

Så, noen som har noen viner å anbefale? Som kan være litt "lett" å like??:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet (endret)

Det er bare å drikke det og drikke det til du liker det. Bare å smake og smake og "tvinge" det i det. Jeg begynte som 14-åring med å bli tilbudt vin til familiemiddager. Familien min drikker MEGET tørr hvitvin (som jeg fortsatt ikke liker helt, tror aldri jeg blir en tørr hvitvin type. Men halvtørre og litt søte liker jeg veldig godt), som jeg tvang i meg. Det siste året har jeg prøvd å venne meg til rødvin, med å smake en slurk av samboeren min hver gang han har vin.

Når det gjelder hvitvin lønner det seg å starte med noe som er halvtørt og søtt/fruktig. Rødvin er det viktig å finne en som er lett og har lite garvesyre.Fikk tips av en venninne som er ganske god på vin, å ha litt vann i glasset sammen med rødvinen. Husk også riktig temperatur; kald rødvin og lunken hvitvin er ikke noe godt! Jeg greier nå å drikke en rødvin som heter Egri Merlot, og en som heter Blossom Hill. Men det er nok enklere å starte med hvitvin.

Endret av Grafica
Skrevet

La Salle er en kjempefæl, übersøt hvitvin som en del ikke-vin-drikkere kan lære seg å like. Når du har gått over til å like ordentlig vin vil du helst ikke se noe til La Salle mer. Ellers er Rieslingviner(hvite) veldig gode. Av rødvin kan du kanskje prøve en Passo Doppio. Eller en Torres Coronas.

Rett staving av vinnavn vil jeg ikke ha på meg at jeg driver med;)

Skrevet

Hei! Jeg brukte mange år på å lære meg å drikke vin. Jeg pleide å spørre på vinmonopolet etter rødvin som er lett å like/drikke når man er nybegynner. Så finner du din favoritt blandt disse lette vinene og bygger videre på den du liker best. Jeg drakk mye vond vin før jeg begynnte å merke forskjellene og hva jeg likte best. Merlot vin liker jeg best nå.

Skrevet (endret)

Hmmm.. For meg er dette blitt et skikkelig problem.

Jeg blir 19 nå i år, og jeg drikker ikke. Fordi jeg ikke liker det noe særlig, og for at jeg ikke føler behov for det. Jeg har aldri vært full.

Jeg pleier å takke nei til sosiale tilsetninger fordi jeg vet at det er alkohol i omløp, og når jeg sier nei til drikke, så får jeg så mye pes og ofte, ubehagelig spm.

Jeg føler at jeg er en dårlig kjæreste når jeg ikke vil være med samboern min på fest e.l. Men jeg vil/kan rett og slett ikke begynne å drikke bare for å slippe folks tanker og kommentarer.

Men det er veldig vanskelig. Fordi megselv, som enkeltperson så har jeg det helt topp uten alkohol! jeg vil mye heller drikke feks brus. Men det er så vanskelig ellers...

Sorry TS, vet at jeg ikke hjalp deg noe særlig, dette bare måtte ut!

Edit: legge til noe..

Endret av Involvert
Skrevet

Jeg oppfattet det ikke som om ts mente det var et problem at hun ikke likte vin men.....

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar alle sammen:) Nå har jeg tips til noen jeg kan prøve ut!;) er absolutt ikke noe problem nei, hehe.. hadde bare vært så fint å like det:P

Kom gjerne med flere tips:)

Skrevet

Jeg bruker å drikke en hvitvin som heter Chateau bonnet og en som heter Select blanc. Synes de er ganske "nøytrale". Og innimellom drikker jeg en rødvin som heter Jean jean Syrah som jeg begynner å liker. Av rødvin holder det med et glass i gangen for meg, men de hvitvinene har jeg begynt å ha med meg på vors nå.

Men har hørt at Riesling er en fin nybegynner vin:)

Skrevet

Er ikke noe glad i rødvin, men av hvitvin er det "San Valentin" som er den jeg kjøper hvis jeg skal ut eller lignende. Den er ganske søt og ikke spesielt tørr. Og billig. 89kr for en flaske, er det vel.

Skrevet

Da min lillesøster skulle lære seg å like rødvin anbefalte jeg Estancio del Fuego(bilde av en liten løpende hest utenpå, mener den er argentinsk) Vel, den falt i smak, og nå nyter hun rødvin rett som det er :)

Gjest antigartner
Skrevet

En god rødvin å begynne med kan også være Masi. Den har nesten ikke garvesyre og er veldig "nøytral".

Av hvite viner klarer jeg ikke direkte å anbefale noen med sødme, da jeg er en av de som vil ha hvitvinen knusktørr. Da jeg var 18-19 likte jeg best halvtørre viner. Folk på min alder (midt i 30-årene) vil trolig nikke gjenkjennende og tenke på ungdomstida når de hører navn som Reiller vom heissen Stein, Liebfraumilch, Blue Nun og Black Tower. (Smaken min har endret seg mye på det området, men jeg antar da at disse vinene fremdeles finnes :) )

Ellers finnes det mange gode roséviner. De fleste av disse er ganske milde, men kan variere i sødme/tørrhet. Husker ingen søtlige akkurat nå, men på polet er de gjerne veldig hjelpsomme.

Skrevet

Er litt yngre enn deg, antigartner, men liebfraumilch, blue nun og black tower, for ikke å snakke om green gold, er veldig veldig kjente navn fra ungdomstida ja :Nikke:

En annen vanlig ungdomsvin er Canei, og Peach Canei, som er veldig enkle å starte med for dem som ikke er så fryktelig glad i vin.

Tror ganske mange går over til tørrere viner ettersom en blir eldre.

Det er også enklest for de fleste å starte med hvitvin og så gå over til rødvin seinere.

Skrevet

Jeg brukte også flere år på å like vin. Først likte jeg bare hvitvin, men så smakte jeg på forskjellig rødvin. Nå drikker jeg nesten bare rødvin. Eller hvitvin litt mer om sommeren. Man må vel bare prøve seg frem litt. Forskjellige typer. Ikke alle viner fra alle land er like gode.

Bare prøv litt av hvert du..

Skrevet

Mateus Rosé er litt søt og litt perlende. Det var en av de første vinene jeg begynte å drikke.

Kjenner meg igjen i det antigartner skriver, og i tillegg til de hun nevnte tror jeg vi drakk Balaton Riesling. Den var også ganske så søtlig, mener jeg å huske.

Nå foretrekker jeg også knusktørr hvitvin, men drikker helst rødvin til kos og hvitvin til mat.

Skrevet

En fantastisk god og lett rødvin er en valpolicella: Domini Veneti.

Skrevet

Jeg hadde samme problem som deg med at jeg ikke likte rødvin. Jeg fikk et tips av en kompis om å drikke den kjøleskapskald, og det hjalp! Jeg vet godt at rødvin ikke skal være så kald, og som rødvinselsker høres det horribelt ut, men når den er kald kamufleres smaken litt, også blir det lettere å tilvenne seg smaken. Vil også anbefale Masi og andre smaksnøytrale. Og hvis du skal kjøpe litt billig vin i starten, ikke kjøp fransk! Har aldri smakt en god fransk vin til under 350 kr. Sure og jævlige :fnise:

Gjest Ludovie
Skrevet
Jeg fikk et tips av en kompis om å drikke den kjøleskapskald, og det hjalp! Jeg vet godt at rødvin ikke skal være så kald, og som rødvinselsker høres det horribelt ut, men når den er kald kamufleres smaken litt, også blir det lettere å tilvenne seg smaken.

Jeg er også rødvinselsker, og jeg synes heller ikke at det høres horribelt ut. For det første er det en kjensgjerning at rødvin vanligvis serveres altfor varm, for det andre høres det logisk ut at en person som egentlig ikke liker vin lettere vil like litt for kalde viner idet, som du sier, smaken kamufleres litt når mat og drikke avkjøles. :)

Skrevet
Jeg er også rødvinselsker, og jeg synes heller ikke at det høres horribelt ut. For det første er det en kjensgjerning at rødvin vanligvis serveres altfor varm, for det andre høres det logisk ut at en person som egentlig ikke liker vin lettere vil like litt for kalde viner idet, som du sier, smaken kamufleres litt når mat og drikke avkjøles. :)

Enig jeg også! Jeg tror også, i tillegg til at smaken kamufleres, at det føles uvant i seg selv å drikke noe som er lunkent, jf at vin ofte serveres altfor temperert, og at det er en av grunnene til at mange rynker litt på nesen over rødvin i starten.

Selv foretrekker jeg kald rødvin fremfor hvitvin om sommeren, men da må det være rødviner som er ganske ukompliserte i utgangspunktet - gjerne en italiensk variant. :)

Skrevet

Gode viner til de som ikke liker vin

Hvitvin: Dr.Loosen (tysk riesling)

Rødvin: Egri Merlot (ungarsk), Viña La Rosa(chilensk)

Skrevet

Ja hvorfor er det så mange som tror at den skal være 25 grader? Lettere avkjølt, ca 16 grader så er den perfekt :) Og kjøleskapskald hvis det er i tilvenningsfasen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...